Der er kamp om pladserne på hovedstadsområdets Parkér & Rejs-anlæg, som her på Birkerød Station i Nordsjælland. Hver fjerde bilist oplever, at der kun er ledige pladser, hvis de kommer tidligt nok, viser en undersøgelse fra FDM© FDM/ Anders Wendt Jensen

8.000 p-pladser til 80.000 bilister

Hvordan skal pendlere til København parkere og tage offentlig transport, når der ikke er nogle steder at parkere, spørger FDM

18. oktober 2011 af Bil Magasinet

Bilister, der ønsker at tage offentlig transport ind til København, kan ikke komme af med bilen ved stationen eller stoppestedet, viser ny undersøgelse. FDM efterlyser flere og bedre Parkér & Rejs-løsninger.

Ingen eller for få parkeringspladser ved togstationer og busstoppesteder er et problem for to ud af tre bilister i hovedstadsområdet og de nærliggende kommuner.

I en ny undersøgelse foretaget af Voxmeter for FDM svarer 41 %, at det ikke er muligt at komme af med bilen i nærheden af stationen eller busstoppestedet for herefter at skifte til kollektiv transport. Hver fjerde svarer, at der kun er parkeringspladser, hvis de kommer tidligt nok, mens 5 % kun kan få lov til at parkere bilen mod betaling.

Mange kan ikke undvære en bil
”Hvis kollektiv trafik skal være et reelt alternativ til bilen, må man starte med at sikre sig, at bilisterne faktisk kan komme af med bilen ved stationen eller stoppestedet.

Mange bilister er nødt til at begynde dagen i bilen. Enten fordi de skal aflevere børn, eller fordi de bor for langt fra en station. Til dem er det vigtigt, at der er faciliteter, så de kan parkere deres bil, og vel og mærke uden at de bliver flået. Er der til gengæld det, kan der være sund fornuft i at skifte til kollektiv trafik undervejs,” siger adm. direktør i FDM Thomas Møller Thomsen.

Stockholm har masser af p-pladser
Halvdelen af de ca. 160.000 pendlere, der dagligt rejser til det centrale København fra omegnskommunerne, tager bilen. Men der er kun ca. 8.000 Parkér & Rejs-pladser ved stationerne i hovedstadsområdet. I både England og Sverige er man langt fremme med Parkér & Rejs-løsninger. Til sammenligning blev antallet af Parkér & Rejs-pladser i Stockholmsområdet i forbindelse med indførelsen af betalingsringen her udvidet med ca. 2.800 pladser til i alt 13.800 med ingen eller begrænset betaling. Det har været med til at afbøde de negative effekter, som de svenske bilister har oplevet med betalingsringen.

En afgørende forudsætning for succesen for Parkér & Rejs-løsninger er, at skiftet mellem bil og tog eller bus skal være nemt og ukompliceret, gåafstanden skal være kort og overdækket, og den kollektive betjening god med hyppige afgange.

”I forvejen skal mange bilister bruge ekstra tid, hvis de skal tage den offentlige transport. Hvis de ydermere skal betale for at parkere bilen, hvis de overhovedet kan finde en ledig plads, er det forståeligt, at mange vælger at tage bilen hele vejen til arbejdet. Dertil kommer, at mange parkeringsanlæg ved stationerne er alt for dyre. Vi har meget at lære af vores nabolande, når det gælder Parkér & Rejs-løsninger”, siger Thomas Møller Thomsen.

Undersøgelsen er foretaget efter Folketingsvalget blandt 1.064 bilister bosiddende i postnumre mellem 999 og 4400.

FDM har lavet en temaside om betalingsringens positive og negative konsekvenser. Tjek den her

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...