2019 BMW X5 iPerformance Plug-in Hybrid
2019 BMW X5 iPerformance Plug-in Hybrid

3 nye hybridbiler på vej til Danmark

Biler med strøm er hotte – her er aktuelle nyheder fra BMW, Ford og Mercedes

19. oktober 2018 af Steen Bachmann
2019 BMW X5 iPerformance Plug-in Hybrid
2019 BMW X5 iPerformance Plug-in Hybrid

BMW X5 kører op til 80 km på strøm

Den næste generation af BMW X5 lanceres til november og introduceres hos de danske forhandlere samtidig med Z4 Roadster og 8-serie i marts 2019. Den kommer fra lanceringen som plug-in hybrid med en sekscylindret turbobenzinmotor i kombination med elmotor og et opladeligt litiumbatteri.

Den maksimale ydelse vil være 394 hk og et drejningsmoment på 600 Nm, og rækkevidden på op til 80 km på strøm er tre gange længere end den nuværende model. Plug-in-hybriden har et snitforbrug på 47,6 km/l og et CO2-udslip på under 50 g/km, mens 0-100 km/t-tiden er angivet til 5,6 sekunder.

Bilen har en ottetrins automatgearkasse og et lavere tyngdepunkt end den almindelige X5 på grund af det tunge batteri i bunden – det betyder dog også, at bilen er væsentligt tungere. Bagagerummet er 150 liter mindre end i en X5 benziner.

Prisen er endnu ikke oplyst.

2019 Ford Mondeo Titanium Hybrid
2019 Ford Mondeo 2,0 Titanium Hybrid

Populær firmabil nu også som hybrid

Skal du have ny firmabil, og vil du køre grønt, kunne det være værd at se nærmere på hybridversionen af Mondeo sedan og stationcar. Den fås nu som sedan og kommer til næste år som stationcar med en 2-liters benzinmotor bygget sammen med en elmotor, der tilsammen giver en systemydelse på 187 hk.

Det indbyggede litiumbatteri på 1,4 kWh opsamler energi fra nedbremsninger, og lagrer den i batteriet til senere brug. Den mest sparsommelige Mondeo har et snitforbrug i NEDC-normen på 22,7 km/l og en CO2-udledning på 101 g/km – det medfører en årlig ejerafgift på 1.080 kr. WLTP-tal følger snarest, skriver Ford.

Mondeo Hybrid har som standard Titanium-udstyr, dæk med lav rullemodstand og aktiv støjdæmpning (active noise control). 

Prisen er 349.150 kr., mens beskatningsværdien er angivet til 317.935 kr.

Mercedes-Benz S 560 e Plug-In Hybrid
2019 Mercedes-Benz S 560 e Plug-In Hybrid

Opladningshybrid på første klasse

Mercedes-Benz introducerer tredje generation af S-klasse plug-in hybrid. Den kombinerer en 3-liters 6-cylindret rækkemotor på 367 hk med en elmotor og et litium/nikkel-batteri, hvilket giver en systemydelse på 476 hk og et moment på 700 Nm.

Forbruget er angivet til 40 km/l og CO2-udslippet er 59 g/km. Bilen kan køre op til 50 km på strøm, og går 0-100 km/t på 5,0 sek.

Mercedes S 560 e er den første model fra mærket med litiumbatteri produceret af det tyske datterselskab Deutsche Accumotive. Batteriet har op mod 50 pct. højere ydelse end i forgængeren, men fylder så lidt, at det er flyttet fra under bagagerummet til bag motoren.

Med et nyt vandkølet ladesystem i bilen på 7,4 kW vil det være muligt at lade det fra 10 til 100 pct. på 1,5 time med mærkets nuværende hjemmelader, oplyser Mercedes.

Vi bringer test af de tre biler i Bil Magasinet, så snart det lykkes at få fat i testbiler.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.