© SOS international

3 myter om Autobahn i ferien

Nye tal fra SOS International afslører, hvor uheldene sker for danske feriebilister – og tager et opgør med gamle myter om Autobahn

4. juli 2018 af Steen Bachmann

Autobahn er skrækkeligt trafikeret og fyldt med vejarbejde i år. Særligt vejarbejde på A7 fra Flensborg og helt ned til Köln gør turen gennem Tyskland til en lang, varm og stressende oplevelse.

Men det er også i Tyskland, at de fleste bilister oplever at få nedbrud på bilen. Ifølge SOS International tegnede Tyskland sig sidste sommer for mere end 36 procent af alle assistancer i Europa.

Og tendensen bliver med stor sandsynlighed den samme igen i år:

"Det er det samme billede hvert år: Tyskland er virkelig smertens vej for kør-selv-folket. Det skyldes selvfølgelig, at det er et transitland, vi alle skal igennem. Men det skyldes også, at hverken vi selv eller bilen er forberedt til de mange timers uafbrudt kørsel," siger Anette Bjørn Juncher, vagtcentralchef for Rødt Kort-ordningen hos SOS International.

SOS International hjalp 3.074 nødstedte danskere i Tyskland i uge 26 til 32 sidste år.

Rødt Kort-assistancer til danske bilejere, uge 26-32 2017

© SOS International


Den aktuelle statistik punkterer også nogle af de hårdnakkede myter, der har eksisteret næsten lige så længe, som danskerne er taget på kør-selv-ferie:

Myte 1: Kassel-bakkerne tager livet af bilen

De berygtede Kassel bakker aflivede mange af fortidens slidte, danske familiebiler. Men for bilerne i dag er det ikke længere den største udfordring.

"Alle vores nedbrud registreres geografisk, og her viser statistikken, at assistancerne fordeler sig jævnt ned gennem Tyskland. Nedbrud kan ske overalt. Det er de mange timers kørsel med fuld oppakning og oven i købet fuld blæs på både aircondition og opladning af børnenes iPad, der gør, at bilens system bliver presset til det yderste," fortæller Anette Bjørn Juncher.

Myte 2: Færdselsuheld skyld i flest assistancer

Tværtimod. Færdselsuheld gør sig - heldigvis - kun gældende for omkring 10 procent af alle assistancer. Mekaniske fejl topper listen med 54 procent, mens punktering og flade batterier følger efter med henholdsvis 14 og 13 procent.

"Mange bilister glemmer at tjekke bilen inden afgang, fordi den kører fint til hverdag. De mest omhyggelige husker dæktrykket, olie og kølervæske. Men det er altså oftest motor, bremser, gearkasse eller kobling, der giver udfordringer på en kør-selv-ferie," siger Anette Bjørn Juncher.

Den bedste modgift mod nedbrud er et rigtigt mekanikertjek inden afgang.

Myte 3: GPS'en har altid ret

For mange er GPS'en næsten vigtigere end badetøjet. Men man bør stadig selv gøre en indsats og få ferieturen planlagt med hensyn til både spidsbelastninger på vejene, familiechaufførernes egen rutine - og hele familiens behov for pauser.

"Turen kan aldrig gøres på den tid, GPS'en angiver. Der er ikke taget højde for hverken pauser eller køer. Det tager meget længere tid, end der står på displayet. Tag hensyn til jer selv. Det er ferie, hastigheden i Tyskland er høj og kan være stressende, så det er en god ide at indlægge masser af tid til hvil," siger Anette Bjørn Juncher.

Hent Rødt Kort-appen inden afgang

SOS Internationals Rødt Kort-app er et nyttigt redskab til at planlægge turen. Den kan først og fremmest sikre hurtig og nem hjælp, hvis uheldet er ude, men den er også en god hjælp i forberedelsesfasen. 

Appen er i år udviklet, så den indeholder en række nyttige services, blandt andet samlet overblik over landespecifikke færdselsregler og lovpligtige mærkater, pakkeguide, rutevejledning og mulighed for live trafikmeddelelser.

Appen kan hentes gratis i App Store og Google Play.

Måske er du interesseret i...