© Stellantis

2022 blev et rekordår - men ikke på den gode måde

Efterspørgslen oversteg udbuddet på bilmarkedet, og taberne blev både kunderne og forhandlerne. Men en biltype havde fremgang.

3. januar 2023 af Jakob Illerup

Hele verden har været plaget af kriser i 2022. Krigen i Ukraine, energikrise og inflationskrise. Det satte også sit præg på det danske bilmarked i 2022. Her har forsyningskrisen gjort, at bilforhandlerne ikke har kunne skaffe nok biler, og mange kunder har måtte vente meget længe på at få deres nye bil. Det skriver De Danske Bilimportører i deres overblik over bilåret, der gik.

Det betød, at der blev solgt 20 procent færre personbiler i 2022 end i 2021. Et fald fra 185.312 til 148.295 nyregistrerede personbiler. Men direktøren i De Danske Bilimportører, Mads Rørvig, ser nu frem til 2023:

”Året 2022 blev et begivenhedsrigt år i branchen, hvor forsyningsproblemerne dikterede hverdagen i den globale bilindustri. Dog har vi været forbi de værste udfordringer og de længste leveringstider, så vi ser frem til et mere stabilt 2023,” siger han.

Den mest solgte personbil i 2022 er en gammel kending, nemlig Peugeot 208. I december overhalede de to elektriske Volkswagen ID.4 og ID.5 dog alle andre, og blev de mest solgte. Desuden er det værd at bemærke, at 53,6 procent af de solgte biler i året var SUV'er.

Den elektrificerede bølge er begyndt at rulle

2022 blev året, hvor Danmark rundede 100.000 elbiler på vejene. Med 30.830 nye elbiler steg salget med 23,8 procent i forhold til sidste år, og de udgjorde 20,8 procent af det samlede salg mod 12,9 procent i 2021.

En af forklaringerne til stigningen kunne være, at der er landet mange flere forskellige modeller på markedet. Antallet er steget fra 29 modeller i januar 2020 til 55 i januar 2022. En anden kunne være, at elbilerne stadigvæk var fritaget for registreringsafgift, som står til at stige i fremtiden.

“På trods af et udfordrende år bliver bilindustriens bidrag til den grønne omstilling stadig mere synlig, og 2022 blev også året, hvor vi rundede 100.000 elbiler på de danske veje. Vi er stolte over, at vores produkter i stigende grad er med til at nedbringe Danmarks CO2-udledning, og viser vejen ift. den grønne omstilling,” siger Mads Rørvig.

Salget af elbiler steg markant i november og december, og den mest solgte elbil blev Skoda Enyaq iV med 2.431.

Til gengæld er salget af plug-in hybrider faldet med 34,6 procent i sammenligning med 2021. Derfor udgjorde de i 2022 17,8 procent af det samlede salg mod 21,8 procent i 2021.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...