Se priser på ny Land Rover Defender

Defender vil alt det, den legendariske forgænger kunne og mere til. Det kan ses på prisen

24. januar 2020 af Steen Bachmann

En af de mest ventede nye biler i 2020 er afløseren for Land Rover Defender. Den kommer til Danmark til april i flere versioner fra 868.000 kr.

Den nye Defender vil være lige så hård, brugbar og terrængående som forgængeren, men samtidig så komfortabel, veludstyret og luksuriøs, som enhver anden, ny stor SUV.

Forgængeren var en såkaldt chassis-ramme bil, hvilket sikrer soliditet og off raod-egenskaber. Den nye Defender har derimod selvbærende karrosseri, som en personbil. Ikke desto mindre skulle den ifølge Land Rover kunne præstere mindst det samme som forgængeren, i forhold til holdbarhed, soliditet, og brugbarhed.

Den nye Defender kan således opbygges og udstyres på utallige måder til mange formål, lige fra ekspeditioner i det ukendte til hverdagstransport i storbyen.

Ud over fire motor-muligheder og to karrosseri-varianter (se mere længere nede i artiklen), fås Defender i fem udstyrvarianter: Standard, "S", "SE", "HSE", og "X". Men hertil fås desuden fire pakker til eftermontering, som stiliserer Defenderen til forskelligt brug. Det gælder "Explorer pack", "Adventure pack", "Country Pac" og "Urban Pack". Disse er endnu ikke prissat.

Den gamle Defender, der udgik af produktion i 2016, kunne fås i 90", 110" og 130" udgaver, som angav akselafstanden i tommer. Den nye fås i de samme versioner, selv om tallene ikke længere har noget med akselafstanden at gøre. Defender 90 er således den 3-dørs variant. 110 er den lidt længere 5-dørs variant og senere følger en forlænget version kaldet 130.

Måske med 3 forsæder

Den danske importør har netop afsløret en komplet prissliste over Defenderen, der starter ved 868.000 kr. for den 3-dørs 90 med 4-cylindret diesel-motor på 200 hk. Den fås som van til 611.000 kr. med moms. En tilsvarende 110 starter ved 974.000 kr. eller 675.000 kr. med moms som van.

Dyreste version er "X"-versionen til 1.653.000 kr. i 90-udgaven (1.085.000 kr. med moms som van) og 1.711.000 kr. i 110-udgaven (1.119.000 kr. med moms som van).

Standard er altid permanent 4-hjulstræk og 8-trinsautomatgear med reduktionsgear. Luftaffjedring er standard på den 5-dørs 110-model. Begge fås formentlig med et ekstra midtersæde foran, hvilket kan gøre van-udgaverne til 3-personers biler.

Senere føler en længere 130-version, og en "Comercial"-version, som er varevognsudgave bygget til formålet fra fabrikken. De van-udgaver, der tilbydes i Danmark fra starten af, er ombygget i Danmark.

Se mere om Defenderen teknik og indretning fra den første præsentation af bilen herunder.

Land Rover Defender med hybridteknologi

Når den nye Land Rover Defender kommer til Danmark, bliver det med et udvalg af både benzin- og dieselmotorer.

Til næste år bliver det også muligt at få den nye Defender som en regulær plug-in-hybrid, som kan kører på en el.

Topversionen hedder Land Rover Defender P400, og bliver udstyret med en spritny 6-cylindret rækkemotor, med mildhybrid-system, der arbejder sammen med en kompressor. Det giver tilsammen 400 hk og en 0-100-tid på 6,4 sek.

Derudover fås den med en 4-cylindret benzinmotor med turbo, der yder 300 hk. Defender fås selvfølgelig også med dieselmotor, og her vil der til at starte med være mulighed for at vælge mellem 200 hk eller 240-hestes motor.

Alle motorvarianter er udstyret med en 8-trins automatgearkasse plus reduktionsgear.

Hvor meget plads er der i kabinen?

Det er ikke kun udvendigt, at den nye Defender har rykket sig ind i en ny tidsalder. Indvendig er der også sket en del. Først og fremmest er Defender blevet langt mere digital. Det understreges af en nye 10” digital touchskærm.

Gearstangen er monteret på instrumentpanelet, så der er plads til et valgfrit klapsæde foran i midten. Dette giver plads til tre sæder på tværs af fronten som i de tidlige Land Rover-modeller.

Defender 110 kan fås med i alt tre sæderækker. Det er, muligt at vælger bænkesædet på forsædet, så der er plads til tre forrest, men ikke i forbindelse med 3 sæderrækker, så der reelt kunne sidder 8 i bilen.

Bruger du ikke tredje sæderække i Defender 110, sluger bagagerummet 1.075 liter og op til 2.380 liter med nedfældet anden sæderække. 

Bygget på en ny platform

Den nye Defender har ikke kun fået et nyt design, men har også baseret på en helt ny platform. Land Rover kalder den for D7X og er basalt set et aluminiums monocoque med uafhængig affjedring.

Defender 90 kommer standard til at være udstyret med et sæt traditionelle støddæmpere og fjedre, men vælger du derimod en Defender 110, vil den være forsynet med en aktiv luftundervogn, som standard. 

Hvor terrængående er den nye Defender?

Land Rover ville skyde sig selv i foden, hvis de ikke havde sørget for, at den nye Land Rover Defender var yderst habil i terrænet. Den har en frihøjde på 291 mm og kan klare en vadedybde på 90 cm.

Alle modeller er selvfølgelig udstyret med permanent firehjulstræk, reduktionsgear, midterdifferentiale og låsbart differentiale på bagakslen (ekstraudstyr). Alt dette sikrer, at Defender har, hvad der kræves for at klare sig fortrinligt i blødt sand i ørkenen, den iskolde tundra i Arktis og alle andre steder midtimellem.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...