Tjek lige den nye Land Rover Defender!

Her er 5 ting, du skal vide om den nye Land Rover Defender, der får op til 400 hk!

10. september 2019 af Steen Bachmann

Land Rover Defender med hybridteknologi

Når den nye Land Rover Defender kommer til Danmark, bliver det med et udvalg af både benzin- og dieselmotorer.

Til næste år bliver det også muligt at få den nye Defender som en regulær plug-in-hybrid, som kan kører på en el.

Topversionen hedder Land Rover Defender P400, og bliver udstyret med en spritny 6-cylindret rækkemotor, med mildhybrid-system, der arbejder sammen med en kompressor. Det giver tilsammen 400 hk og en 0-100-tid på 6,4 sek.

Derudover fås den med en 4-cylindret benzinmotor med turbo, der yder 300 hk. Defender fås selvfølgelig også med dieselmotor, og her vil der til at starte med være mulighed for at vælge mellem 200 hk eller 240-hestes motor.

Alle motorvarianter er udstyret med en 8-trins automatgearkasse plus reduktionsgear.

Hvor meget plads er der i kabinen?

Det er ikke kun udvendigt, at den nye Defender har rykket sig ind i en ny tidsalder. Indvendig er der også sket en del. Først og fremmest er Defender blevet langt mere digital. Det understreges af en nye 10” digital touchskærm.

Gearstangen er monteret på instrumentpanelet, så der er plads til et valgfrit klapsæde foran i midten. Dette giver plads til tre sæder på tværs af fronten som i de tidlige Land Rover-modeller.

Defender 110 kan fås med i alt tre sæderækker og kan derved have plads til i alt otte passagerer, hvis du vælger bænkesædet på forsædet, så der er plads til tre forrest.

Bruger du ikke tredje sæderække i Defender 110, sluger bagagerummet 1.075 liter og op til 2.380 liter med nedfældet anden sæderække. 

Bygget på en ny platform

Den nye Defender har ikke kun fået et nyt design, men har også baseret på en helt ny platform. Land Rover kalder den for D7X og er basalt set et aluminiums monocoque med uafhængig affjedring.

Defender 90 kommer standard til at være udstyret med et sæt traditionelle støddæmpere og fjedre, men vælger du derimod en Defender 110, vil den være forsynet med en aktiv luftundervogn, som standard. 

Hvor terrængående er den nye Defender?

Land Rover ville skyde sig selv i foden, hvis de ikke havde sørget for, at den nye Land Rover Defender var yderst habil i terrænet. Den har en frihøjde på 291 mm og kan klare en vadedybde på 90 cm.

Alle modeller er selvfølgelig udstyret med permanent firehjulstræk, reduktionsgear, midterdifferentiale og låsbart differentiale på bagakslen (ekstraudstyr). Alt dette sikrer, at Defender har, hvad der kræves for at klare sig fortrinligt i blødt sand i ørkenen, den iskolde tundra i Arktis og alle andre steder midtimellem.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.