Bentley Mulsanne Final ’6,75 Edition
Bentley Mulsanne Final ’6,75 Edition

Snøft, det er slut med denne V8-motor efter 61 år i produktion

Den har været fast inventar hos et af de mest eksklusive britiske bilmærker, men nu er det definitivt slut med den britiske V8-buldren på 6,75 liter!

5. juni 2020 af Anders Richter & Steen Bachmann

Snøft, farvel til en V8-ven

Vi har skrevet om det før på bilmagasinet.dk, men nu er det endeligt: Den sidste Bentley V8-motor på 6,75 liter er rullet af samlebåndet. Snøft! 

Når du har holdt de obligatoriske to minutters stilhed, kan vi fortælle, at den ikoniske 6,75 liters motor nåede at være i produktion i 61 år, hvilket er rekord for en V8-motor. 

Den sidste motor blev ligesom alle dens forgængere håndbygget af et hold af syv mekanikere, som holdt tilpas afstand under operationen.

Bentley Mulsanne Final 6,75 Edition
Dette blev den absolut sidste 6,75-liters motor til at forlade Bentley-fabrikken. Den har nummeret: CZM003664

Afskedssalut fra Bentley

Den sidste bil til at modtage motoren blev Bentley Mulsanne 6.75 Edition by Mulliner, som er en afskedssalut til motoren. Bentley's nye flagskib, Flying Spur, som Bil Magasinet tester hér, er indtil videre lanceret med en V12-motor, og en hybrid-variant udstyret med en mindre V6-motor følger i år 2023. 

Vil du have lidt mere baggrund om den 6,75-liters motor, som altså nu er udgået endeligt af produktion, så læs med videre. 

Husk at Bil Magasinet hver måned tester de nyeste bilmodeller, så derfor bør du starte dit abonnement i dag ved at klikke lige hér!

Bentley Mulsanne Final 6,75 Edition
Det tager normalt 15 timer at håndsamle en Bentley V8 på 6,75 liter.

Lidt baggrund 

Alle førstegangsbesøgende på Bentley-fabrikken syd for Birmingham får en obligatorisk rundvisning i det lille museum ved indgangen til den store fabrikshal, hvor 4.000 medarbejdere samler nogle af verdens mest eksklusive biler.

Her kan man nyde synet af den første Bentley S2 Continental Flying Spur, der forlod fabrikken i efteråret 1959. Den havde en nyudviklet V8-motor i aluminium, som skulle afløse en sekscylindret rækkemotor med rødder helt tilbage til 1920’erne. 

Motoren var på 6,2 liter, men blev boret op til 6,75 liter i 1970 og har siden båret '6,75'-navnet.

Bentley Mulsanne Final 6,75 Edition
Når du åbner motorhjelmen, ser du kun et lille udsnit.

Tager 15 timer at samle motoren

Den blev frem til i dag fremstillet i hånden på en dedikeret arbejdsstation på fabrikken i Crewe med erfarne medarbejdere, der bruger 30 timer på at samle hver motor.

Men nu er det officielt slut, for på trods af adskillige falske advarsler om dens forestående pensionering som følge af, at den udleder for meget CO2 i forhold til EU’s grænser, har den været i uafbrudt produktion i 61 år, hvilket er rekord for en V8-motor.

Bentley Mulsanne Final ’6,75 Edition
Her er motoren i al sin kompleksitet.

Mulsanne udgår i foråret

C02-udslippet i den aktuelle årgang af Mulsanne er 407 g/km, og selv om der bygges så få eksemplarer af motoren, at det er ligegyldigt, finder Bentley tiden moden til et farvel.

Fabrikken har derfor annonceret, at deres ’6,75’ udgår af produktion, når de sidste 30 eksemplarer af flagskibet Mulsanne er bygget – og den sidste er netop rullet af båndet.

Mulsanne er en 4-dørs sedan i den øverste luksusklasse. Den debuterede i 2010 og fås i en normal version med en længde på 558 cm og en lang med 25 cm ekstra benplads.

Der tilbydes 114 eksteriørfarver, 21 tæppefarver, ni forskellige træsorter og 24 læderfarver, der er behandlet efter en årtier gammel metode, som sikrer en ensartet patina efter mange års brug.

Individuelle farver og særlige ønsker imødekommes, men for de sidste 30 stk. ligger udstyrslisten fast.

Bentley Mulsanne Final ’6,75 Edition
Her ses Bentley Mulsanne Final 6,75 Edition

Fra 6 millioner kroner

De normale ventilationsdyser inspireret af et orgel er erstattet af miniudgaver af motorens oliedæksel, og her er ’6.75 Edition syet ind i ryglæn og på kromskilte på siden af bilen og i motorrummet. Logoet vil også blive projiceret på underlaget ved siden af bilen, når ejeren nærmer sig.

Urværket i midten af instrumentbordet vil være illustreret med tekniske tegninger af motoren, og de store 21” fælge vil få en unik polering med matsorte huller.

Den danske pris vil være et stykke over 6 mio. kr. for den normale udgave og knap en halv million kroner ekstra for den lange.

Bentley Mulsanne Final 6,75 Edition
Her ses den første Bentley til at køre med 6,75 motoren og så den allersidste bagved.

Bentley 6,75 motoren

V8-motoren debuterede i Bentley S2 i 1959 og har været i uafbrudt produktion i 60 år på fabrikken i Crewe, England. Det er rekord for en V8-motor.

Undervejs har den fået to turboladere og anden moderne teknologi, men indre og ydre dimensioner og opbygning er uændret.

I Bentley Mulsanne Final ’6,75 Edition yder den 537 hk og 1.100 Nm.

V8’eren er bygget i aluminium og har et slagvolumen på 6.750 cm3.

Både Bentleys flagskib Mulsanne og dens 6,75-liters V8-motor udgår, når de sidste 30 eksemplarer af Mulsanne Final ’6,75 Edition forlader samlebåndet på fabrikken i England i foråret.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...