Bentley Mulsanne Final ’6,75 Edition
Bentley Mulsanne Final ’6,75 Edition

Snøft, det er slut med denne V8-motor efter 60 år i produktion

Den har et moment som en lastbil, og har været fast inventar hos et af de mest eksklusive britiske bilmærker, men nu er det snart slut med den britiske V8-buldren på 6,75 liter..

11. marts 2020 af Steen Bachmann


Alle førstegangsbesøgende på Bentley-fabrikken syd for Birmingham får en obligatorisk rundvisning i det lille museum ved indgangen til den store fabrikshal, hvor 4.000 medarbejdere samler nogle af verdens mest eksklusive biler.

Her kan man nyde synet af den første Bentley S2 Continental Flying Spur, der forlod fabrikken i efteråret 1959. Den havde en nyudviklet V8-motor i aluminium, som skulle afløse en sekscylindret rækkemotor med rødder helt tilbage til 1920’erne. 

Motoren var på 6,2 liter, men blev boret op til 6,75 liter i 1970 og har siden båret '6,75'-navnet.

Tager 30 timer at samle motoren

Den fremstilles stadig i hånden på en dedikeret arbejdsstation på fabrikken i Crewe med erfarne medarbejdere, der bruger 30 timer på at samle hver motor.

Men det er snart slut, for på trods af adskillige falske advarsler om dens forestående pensionering som følge af, at den udleder for meget CO2 i forhold til EU’s grænser, har den været i uafbrudt produktion i 60 år, hvilket er rekord for en V8-motor.

Bentley Mulsanne Final ’6,75 Edition
Bentley Mulsanne Final ’6,75 Edition

Mulsanne udgår i foråret

C02-udslippet i den aktuelle årgang af Mulsanne er 407 g/km, og selvom der bygges så få eksemplarer af motoren, at det er ligegyldigt, finder Bentley tiden moden til et farvel.

Fabrikken har derfor annonceret, at deres ’6,75’ udgår af produktion, når de sidste 30 eksemplarer af flagskibet Mulsanne er bygget. Det vil ske i løbet af foråret.

Mulsanne er en 4-dørs sedan i den øverste luksusklasse. Den debuterede i 2010 og fås i en normal version med en længde på 558 cm og en lang med 25 cm ekstra benplads.

Der tilbydes 114 eksteriørfarver, 21 tæppefarver, ni forskellige træsorter og 24 læderfarver, der er behandlet efter en årtier gammel metode, som sikrer en ensartet patina efter mange års brug.

Individuelle farver og særlige ønsker imødekommes, men for de sidste 30 stk. ligger udstyrslisten fast.

Bentley Mulsanne Final ’6,75 Edition
Bentley Mulsanne Final ’6,75 Edition

Fra 6 millioner kroner

De normale ventilationsdyser inspireret af et orgel er erstattet af miniudgaver af motorens oliedæksel, og her er ’6.75 Edition syet ind i ryglæn og på kromskilte på siden af bilen og i motorrummet. Logoet vil også blive projiceret på underlaget ved siden af bilen, når ejeren nærmer sig.

Urværket i midten af instrumentbordet vil være illustreret med tekniske tegninger af motoren, og de store 21” fælge vil få en unik polering med matsorte huller.

Den danske pris vil være et stykke over 6 mio. kr. for den normale udgave og knap en halv million kroner ekstra for den lange.

Bentley 6,75 motoren

V8-motoren debuterede i Bentley S2 i 1959 og har været i uafbrudt produktion i 60 år på fabrikken i Crewe, England. Det er rekord for en V8-motor.

Undervejs har den fået to turboladere og anden moderne teknologi, men indre og ydre dimensioner og opbygning er uændret.

I Bentley Mulsanne Final ’6,75 Edition yder den 537 hk og 1.100 Nm.

V8’eren er bygget i aluminium og har et slagvolumen på 6.750 cm3.

Både Bentleys flagskib Mulsanne og dens 6,75-liters V8-motor udgår, når de sidste 30 eksemplarer af Mulsanne Final ’6,75 Edition forlader samlebåndet på fabrikken i England i foråret.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...