2020 Bentley GTC W12
2020 Bentley GTC W12 © Steen Bachmann

Bentley GTC W12 er en raket forklædt som luksuscabriolet

Den åbne version af den nye Bentley GT er en opvisning i luksus og performance – vi giver gas i den enorme 4-personers raket

26. februar 2019 af Steen Bachmann

HVOR

Bjergene i Andalusien nord for Malaga, Spanien. 17 grader, sol, tørre veje (og pansere over det hele, der ikke har noget at lave, så pas på med for tunge træsko). 

HVAD

International pressepræsentation af Bentley GTC W12, som samtidig er første gang, pressen får lov at køre den nye model. Bil Magasinet er inviteret som det ene af to danske medier til 446 km testkørsel gennem by, land og bjerge. Vi er 24 journalister fra hele verden i 12 forserie-biler.

HVILKEN BIL

Bentley introducerede tredje generation af coupéen Bentley GT i 2018, og til sommer følger den åbne GT Cabriolet. 

Bentley GTC er en nykonstrueret 2-dørs cabriolet med fire sæder og stofkaleche, der kan køre op/ned på 19 sekunder ved hastigheder op til 50 km/t. Her er W12-motor, en ny elektrisk servostyring, 48 volts-system med aktive krængningsstabilisatorer, luftaffjedring, firehjulstræk med 40/60-fordeling af kræfterne for/bag under normal kørsel (i Sport er her op til 100 pct. trækkraft på baghjulene), og et nykonstrueret 8-trins dobbeltkoblingsgear. 

2020 Bentley GTC W12
2020 Bentley GTC W12

Metallakken hedder Orange Flame. Bremseskiverne fortil er de største nogensinde på en serieproduceret bil med en diameter på 42 cm. Bagtil måler de 38 cm.

© Steen Bachmann

HVILKEN MOTOR

Den 6-liters motor er tredje generation af Bentleys største maskine. 6,0 TSI-motoren er designet, udviklet, testet og bygget i hånden af Bentley's ingeniører på fabrikken i Crewe syd for Birmingham. Den er 30 kg lettere end forgængeren.

Motoren har to indsprøjtningssystemer: Direkte indsprøjtning under ekstremt højt tryk og traditionel indsprøjtning under lavt tryk. Kombinationen af disse er med til at hæve motorens effektivitet og sænke udslippet af skadelige stoffer. 

Motoren er bygget i aluminium og har to twinscroll-turboladere, der er bygget til både at kunne levere sejtræk ved lave omdrejninger og høj ydelse ved høje omdrejninger.

Automatisk cylinderdeaktivering slår seks af de 12 cylindre fra ved rolig kørsel i 3.-8. gear under 3.000 o/min. Det er ikke muligt at høre funktionen slå til og fra med taget nede. 

2020 Bentley GTC W12
2020 Bentley GTC W12

Med quiltet læder er her 750 km sytråd i kabinen. Alt bygges i hånden af fabrikkens specialister, som man har gjort det nu i 100 år.

HVAD KAN DEN

Motoren yder 635 hk ved 6.000 o/min og et moment på 900 Nm fra 1.300 og op til 4.000 o/min. Det gør bilen helvedes hurtig på trods af en køreklar vægt på 2.414 kg.

Det er nemt for alle at prøve 0-100-tiden på 3,8 sekunder: Sæt bilen i Sport, hold venstre fod på bremsen, træd speederen i bund, og slip bremsen. Nu farer den enorme Bentley frem med et brøl som en bjørn med ild i røven.

HVORDAN KØRER DEN

Det kan du læse om i et kommende nummer af Bil Magasinet.

HVAD KOSTER DEN

Prisen fra fabrikken er 192.000 pund uden afgifter (1.650.000 kr.). Med lidt udstyr, moms og dansk registreringsafgift bliver det svært at komme under 5 mio. kr. på danske plader – men synes du, det er tosset at lægge så mange penge for afgifter, kan du sæsonlease den, så der kun er plader på om sommeren.

2020 Bentley GTC W12
2020 Bentley GTC W12 © Steen Bachmann

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.