Bentley Continental T er kongen af cool!

Bentley Continental T repræsenterer en æra hvor større var bedre. Udstyret med en 6,75-liters V8'er er der ingen politiske korrekthed over denne øse

3. december 2019 af Anders Richter


I starten af 90’erne stod Bentley med en udfordring. Mærket havde i et par årtier holdt sig til at lave biler, som i bund og grund bare var Rolls-Royce-modeller monteret med Bentley-logoer. Men det skulle der laves om på. 

Den første model i en ny strategi om at adskille Bentley-brandet, som det mere sportslige luksusalternativ var Mulsanne Turbo, og den næste i række blev Continental R – en 2-personers coupé på over 5,3 meter.

Blev solgt i det sekund den blev præsenteret

Modellen blev præsenteret på biludstillingen i Genève i 1991, og publikum var vilde med den nye model. Bilen, der stod parkeret under rampelyset, blev solgt i samme sekund, som klædet røg af. Køberen var Sultanen af Brunei, som sidenhen købte en håndfuld Continental-modeller af forskellige varianter – mange blev endda specialbygget til netop ham.


Bundtræk var sagen

Motoren under hjelmen blev ikke udviklet på ny. I stedet blev den hentet fra Mulsanne Turbo, og det betyder, at det er et V8-kraftværk af de store. Den er på 6,75 liter, og monteret med en turbo. Motoren er ikke udviklet til at kunne tage omdrejninger – i stedet leverer den et skub helt fra bunden. Den maksimale effekt på 408 hk leveres allerede ved 4.000 o/min, mens momentet lå på 800 Nm i forhøjet tomgang.

Efter nogle år, stod det klart, at enkelte af Bentley’s kunder godt kunne ønske sig en endnu mere agil vogn og flere kræfter. Med en vægt på 2,5 ton bliver det aldrig nogen sportsvogn, men Bentley gjorde alligevel et forsøg, og resultatet blev til Continental T, som du ser her på billederne. Umiddelbart ligner den en Continental R, men T-varianten har en kortere akselafstand, hvilket gavner køreegenskaberne, og flere kræfter. Effekten blev hævet til 426 hk og 875 Nm, hvilket pludselig gjorde det til en seriøst hurtig vogn.

Mens R-modellen blev produceret i 1.504 håndbyggede eksemplarer, blev der kun langet 350 biler over disken i T-trim. I 2003 blev de erstattet af Continental GT, som var første bil under VW’s ejerskab. Det gør de gamle til en yderst sjælden sag og en af fremtidens helt store klassikere.

Bentley Continental T

Pris i dag fra 800.000 kr. u/afgift  

Motor V8, 6.750 cm3, 16V, turbo

Ydelse 426 hk ved 4.000 o/min, 875 Nm ved 2.200 o/min

Topfart 273 km/t  

0-100 km/t 5,9 sek.  

Vægt 2.500 kg 

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...