Bentley Bentayga
Bentley Bentayga

LED-baglygten er formet som et B, så du ved, hvad der lige har overhalet dig.

Bentley Bentayga: Første indtryk

Bil Magasinet er første skandinaviske medie bag rattet af den nye monster-Bentley. Ved 263 km/t er den kun lige kommet i gang, rapporterer Steen Bachmann

21. april 2016 af Steen Bachmann

HVAD?
Bentayga er den første SUV fra det britiske luksusmærke Bentley. Den har fem døre, fire eller fem sæder, firehjulstræk, 8-trins automatgear, tre køreprogrammer som standard og luftaffjedring for og bag. 

Bilen er 514 cm lang, 200 cm bred og 174 cm høj. Den har en køreklar kampvægt med fører og trekvart fuld tank på 2.440 kg.

HVORFOR?
Bentley har ambitioner om at udvide deres forretning. Som de siger på den topmoderne fabrik i Crewe syd for Manchester: På verdensplan er der kun én ud af 100 rige personer, der overhovedet kender eller kunne tænke sig at købe en Bentley.

Det er for galt, så derfor udvider Bentley sin modelpalette for at følge med tiden. Markedet efterspørger SUV'er, og da der slet ikke findes en håndbygget SUV i den øvre luksusklasse, er det åbenlyst at sætte ind her.

Bentley Bentayga
Bentley Bentayga

First Edition Bentayga i Extreme Silver og på 22" alu (ekstraudstyr). Dækkene er Pirelli P-Zero godkendt til 300 km/t.

HVAD SKER DER MED DESIGNET?
Bentayga er designet med inspiration i en af Bentleys smukkeste biler nogensinde, R-Type fra 1951. Herfra har den arvet de små og store forlygter, og det afrundede bølgende design over baghjulene.

De store runde forlygter er intelligente full LED, der passer sig selv, og yderst fungerer de små LED-forlygter som positions- og blinklys.

Designerne har haft som mål at videreudvikle stilen fra Bentley Continental GT og give Bentayga sin egen identitet samtidig, at den øjeblikkeligt genkendes som en Bentley.

I virkeligheden er bilen betydeligt mere harmonisk end på billeder. Det er svært at forklare hvorfor, men designet holder 100 procent – især når den bevæger sig. 

Den skrå bagende betyder, at der ikke er voldsomt meget plads i bagagerummet sammenlignet med for eksempel den firkantede Mercedes-AMG G65. Den skrå hæk skyldes primært hensyn til aerodynamikken.

1951 Bentley Continental R-Type
1951 Bentley Continental R-Type

Den designmæssige inspiration til Bentayga stammer fra en af Bentleys smukkeste biler, R-Type fra 1951.

HVAD HAR DEN AF MOTOR?
Et ordentligt svin af en 6-liters aluminiumsmaskine med direkte indsprøjtning og to turboladere. Den består af to V6-motorer, der er sat sammen (derfor kaldes den W12). Motoren er silkeblød og lydløs eller gnaven og vredladen alt efter hvilket køreprogram, der er valgt.

Den yder 608 hk ved 5.000-6.000 o/min og et moment på 900 Nm ved 1.350-4.500 o/min.

HVORDAN KØRER DEN?
Det får du alt at vide om i et kommende nummer af Bil Magasinet. Men vi konstaterer, at den garanterede topfart på 301 km/t efter vores erfaring absolut lyder sandsynlig. Bentley er ikke kendt for at underdrive.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.