Bentley Bentayga Hybrid
Bentley Bentayga Hybrid © Mathias Brandt

Bentayga som hybrid: El passer jo perfekt til en Bentley

Som opladningshybrid må kæmpen undvære den skønne brummen fra 8 eller 12 cylindre, men det gør ikke noget. I stedet får du nemlig stilhed

2. april 2020 af Steen Bachmann


Normalt er en Bentley en magtfuld bil med 8- eller 12-cylindret benzinmotor og masser af kræfter. Vi skal tilbage til før krigen for at finde den seneste Bentley med kun seks cylindre, men nu er det igen en mulighed med lanceringen af Bentayga Hybrid med V6-benzinmotor, elmotor og opladeligt litiumbatteri.

Er det så en kastration af det traditionsrige bilmærke? Nej, langt fra.

Bentleys filosofi er ypperlig luksus og rigeligt med hestekræfter, og det lever hybriden op til. På en tur fra Bentley Copenhagen på Nørrebro i København og op langs Strandvejen til Helsingør er det svært at finde et mere mageligt køretøj på markedet på denne side af Rolls-Royce.

Afslappet stemning i Bentayga

Den store blanksorte firehjulstrækker triller i ophøjet ro, så man kan høre solsorten synge i skoven før Espergærde, og den adaptive fartpilot aflæser selv farttavler, og tilpasser hastigheden til dem.

Der spreder sig en afslappet stemning i den håndsyede kabine, hvor man sidder højt og opret i en stor stol beklædt med quiltet læder og indbygget køl/varme. Sådan er det også i den 12-cylindrede Bentayga, så hvad er pointen med en hybrid?

Den er at bidrage til at sænke mærkets gennemsnitlige CO2-udslip. Nej, der skal ikke fnises, for på trods af en køreklar vægt på 2,7 tons giver Bentayga Hybrid en slags mening.

Det samlede CO2-aftryk ved at køre en bil af denne type er grotesk, og så alligevel ikke: Bentleys lever typisk længere end deres ejere, og produktionen af stål, aluminium, træ, læder, lak og batterier foregår under så miljømæssigt skånsomme forhold som muligt. CO2-udslippet er 75 g/km, men afhænger 100 pct. af dit køremønster.

Bentley Bentayga Hybrid
© S. Bachmann Bentley Bentayga Hybrid

V6-motor er stort set lydløs

Vi kørte 53 km på strøm, før den 3-liters V6-turbobenziner første gang startede, og det vil være nok til de fleste ejeres daglige kørselsbehov. 

Køb en Philippe Starck-designet Bentley hjemmelader med, og brug den danske app fra True Energy, der sørger for, at strømmen stammer fra vedvarende energikilder. Så kører du Bentley på grøn energi.

I erkendelse af, at V6’eren ikke har den magtfulde bas fra 8 eller 12 cylindre er Bentley gået i den modsatte grøft ved at støjdæmpe den til at være nærmest uhørlig. 

Den er kombineret med en elmotor, et batteri under bagagerumsgulvet, firehjulstræk og 8-trins automatgear, og bilen finder selv ud af at udnytte teknologien optimalt. Man kan også gemme strømmen til senere brug.

På motorvejsrampen er den enorme bil kvik uden at være et fartmonster. Her er altid rigeligt med kræfter, og på den måde viser den vejen frem for Bentley.

Bentley Bentayga Hybrid
© Mathias Brandt Bentley Bentayga Hybrid

Bentley Bentayga Hybrid

Opbygning
5-sædes SUV, benzin- og elmotor, opladeligt litiumbatteri, luftundervogn, firehjulstræk, ottetrins automatgear

Motor
V6, 3,0 liter, 24V, turbobenzin
Elmotor og 13 kWh batteri
Systemydelse 449 hk/700 Nm

Præstationer
0-100 km/t 5,5 sek.
Topfart 254 km/t
Forbrug WLTP 21,3 km/l
Rækkevidde på strøm 50 km (test: 53 km)

Dimensioner
L/B/H 514/200/174 cm
Vægt/påhæng 2694/3500 kg
Bagagerum 480-1.770 liter

Pris
3.095.000 kr.

Bentley Bentayga Hybrid
© S. Bachmann Bentley Bentayga Hybrid

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...