© bilmagasinet.dk

Tom K: Komfort har ikke den store prioritet i racing

Interview: Le Mans-Kongens bagdel er placeret længere nede end hans fødder i Audi-raceren

20. juni 2013 af Steen Bachmann

2013-udgaven af 24-timers løbet starter lørdag 22. juni kl. 15. Tom Kristensen deltager i #2 Audi i den store LMP1-klasse sammen med Allan McNish og Loic Duval. Le Mans tæller i år med i FIA World Endurance Championship, hvor der gives dobbelt point i forhold til almindelige løb. Derfor er Le Mans ekstra vigtig i dette mesterskab.

Kan du overhovedet se noget ud af de små ruder, når du er spændt fast i R18?

Ja, det går, men udsynet er naturligvis ikke lige så godt, som da vi kørte de åbne modeller: R8, R10 og R15. At ramme apex i højresving er den største udfordring på grund af vores placering i cockpittet. Samtidig har gummrirester, olie og sand en magnetisk tiltrækning på forruden, som godt kan blokere for det i forvejen sparsomme udsyn. Det er en udfordring. Vi har stor hjælp i trafik fra et digitalt bakspejl i toppen af cockpittet.

© bilmagasinet.dk

Man kan se på billedet, at din bagdel er placeret længere nede end dine fødder. Er det ikke et problem for blodomløbet i ben og fødder, når du samtidig er udsat for voldsomme g-påvirkninger flere timer i træk?

Det korte svar er, ja. Men det er vilkårene i en moderne racer, hvor balance, vægtfordeling og de mindste detaljer er altafgørende for at kunne køre med om sejren. En anden ting er 5-punkts sikkerhedsselerne, som er spændt godt til, og heller ikke er en bonus for blodomløbet. I øvrigt deler jeg sæde med Loïc Duval, og det betyder, at man må gå på kompromis med komforten for så i stedet at vinde dyrebar tid andre steder.

Hvor godt virker aircon-systemet? Har I testet det under rigtig varme forhold (i 2005 var der sindssygt varmt på Le Mans, og klimaet dernede er helt uforudsigeligt...)?

Det er korrekt, at der nogle gange har været ekstreme forhold i cockpittet på prototyperne. I reglementet står der nu, at der maksimalt må være syv grader mere end ambient - dvs. den omkringliggende lufttemperatur. Men ved at bruge aircondition slækker du samtidig på hestekræfter og dermed også på farten. Derfor sidder temperaturfølerne oftest på strategisk korrekte steder, så man undgår at bruge for meget aircondition. I dagens endurance racing er kræfter vigtigere end komforten for kørerne - ellers vinder du simpelthen ikke.

Hvor hurtigt kan du komme ud af bilen ved egen kraft?

Det er ikke nogen nem øvelse at komme hurtigt ud af siddebrønden i en R18 e-tron quattro, men det er nødvendigt, da pitstop og kørerskifte er ekstremt vigtige i endurance racing. I vores bil tager det få sekunder for hver kører at komme ud, fra bilen holder stille i pitten. Det er en regel, at det maks. må tage 5,0 sekunder - og det bliver periodevis testet af FIA/ACO gennem sæsonen.

Er det rigtigt, at du aldrig har kørt en omgang på Le Mans-banen uden trafik?

Ja, det er korrekt. Der er altid tæt trafik, men der kan opstå huller i trafikken, hvis man kan komme forbi på Mulsanne. Her er slipstream måske en bonus, men det er ganske få gange, det er sket. I qualifying er det bedste tidspunkt at sætte sin tid fem minutter i midnat torsdag aften, men også her forskellen i hastighed så stor, at du altid kan regne med at ramme trafik. Det stiller store krav til kørerne i alle klasser, for blot et enkelt sekunds uopmærksomhed under en overhaling gennem 24 timer kan være katastrofal. Det ved de fleste, som har set Le Mans.

Hvad kommer det til at betyde for konkurrencen i LMP1, at Porsche kommer med et fabriksteam i 2014?

Det er absolut en berigelse, at Porsche kommer tilbage med et fabriksteam i toppen af motorsport igen. Det var trist, da Peugeot trak sig, men med Toyota og nu snart Porsche’s indtog er konkurrencen hårdere end nogensinde. Porsche har en gloværdig historie på Le Mans, og de vil uden tvivl forsvare deres position som det mest vindende bilmærke i Le Mans’ 90-årige historie - i en direkte konkurrence med os og Toyota. 2013 tegner allerede til at blive et meget spændende år, og 2014 bliver endnu mere interessant. I det hele taget er World Endurance Champion-ship en succes, hvor racing får mere og mere relevans for bilfabrikkerne og deres udvikling af systemer og komponenter til deres produktionsbiler.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...