Ny kompakt konge
Nürburgrings Nordschleife har været plaget af oversvømmelser den seneste måned. Nu er banen dog åben, og Audi var klar: Den helt nye Audi RS3 har sat en ny verdensrekord for sin klasse på den 20,8 km lange bane, og den slår den tidligere indehaver med knap 5 sekunder.
Frank Stippler er navnet på den udviklingskører for Audi, der satte den vindende omgangstid, og han har rodet ved forbløffende få dele af bilen:
"Reglerne forskriver, at vi benytter en standardbil, som den kunden kan købe, så vi har ikke mange muligheder for at justere på bilen, men bilens Torque Splitter hjælper med at få bilen til at fungere optimalt. I den forbindelse er det vigtigt at dæktrykket tilpasses Torque Splitterens funktion," siger Stippler.

Vinder på fem cylindre
At Audi's nye RS3 slår alt andet i klassen er dog ingen overraskelse. Med 400 hk og 500 Nm, bibeholder bilen nemlig status som en af de mest kraftfulde biler i klassen. Der findes hurtigere, men den overbyder altså Renault Megane RS Trophy R med omkring 100 hk, og forbedringen i tid er altså intet under.
Det betyder også, at bilen leveres med stort set alt, du behøver for selv at sætte en lignende omgangstid. Bilen var udstyret med den nye Torque Splitter, der bedre kan distribuere kraften mellem de to baghjul, samt Audi's adaptive RS-undervogn.

Frank Stippler, der er udviklingskører for Audi, satte rekorden.
© AudiLeveres med semi-slicks
En anden faktor, der er afgørende i hvorvidt du kan køre omgangen i din egen RS3 er dækmonteringen. Hidtil har det ikke været muligt at få fabriksmonteret semi-slicks på den firehjulstrukne A3, men fra denne generation ændres dette. På ekstraudstyrslisten er nemlig Pirelli's P Zero-dæk i Trofeo-R-varianten.
I følge Audi selv, så er det én af de definerende faktorer i, at bilen var i stand til at sætte så hurtig en omgang. Derudover var rekordbilen udstyret med et bur, et sæt racersæder og den "1-2-4-5-3"-bemaling, der refererer til den femcylindrede motors tændingsrækkefølge.
Se hele rekordomgangen nedenfor.