Så kom den første sne: Denne benhårde Audi A1 er det helt rigtige legetøj

Hurtigere end Ford Focus RS og mere gal end en rabiesramt rottweiler. Mød den eksklusive forsmag på Audi S1 med 256 hk og firehjulstræk fra Audi TTS.

9. november 2016 af Søren Juul

Denne artikel er oprindelig bragt i Bil Magasinet nr 247 - april 2012 - men i anledning af vinterens entré synes vi, den er et gensyn værd.

Din ejendomsmægler har byttet sin Mini Cooper til én. Fruen har sendt den stjålne blikke under modeugen. Audi A1 er minibilernes karriererytter – forbandet perfekt, men for stramknoldet i nakken til at blive en følelsesbetonet driver’s car.

Det var før Audi-ingeniørernes hedonistiske omgang med en uskyldsren A1 i sart hvid. Ved hjælp af over 600 nye eller kraftigt modificerede dele har de lirket drivline og quattro-firehjulstræk fra sportsvognen Audi TTS ned mellem skærmene på den uskyldige konebil. Og nej, helvede er ikke frosset til is, tyskerne mener det alvorligt, og vi er såmænd bare i Sverige.

Audi har til testformål ryddet et spor gennem sneen på en frossen sø, og idet jeg giver rattet et lille nøk, og et speedertråd sender baghjulene ud i bedste speedwaystil med en kaskade af is høvlende ud af alle fire hjulkasser, står det klart, at denne A1 er mere ishockey-bølle end kunstskøjteløber. 

Har du slået ild i Audi’s suveræne rækkefemmer i TT RS eller en anden Audi-motor med flere cylindre, kan den velkendte 2,0 TFSI-motor lyde temmelig flad. Men de store udstødningsrør lader den komme til orde med en potent brummen i tomgang, og den bliver arrig, når motoren får lov at trække vejret gennem åbne gasspjæld.

Den 2-liters rækkefirer kommer med hele arsenalet af Audi’s “Vorsprung Durch Technik”: Direkte indsprøjtning, turbo/intercooler, variabel indsugningsknast og to balanceaksler, der samlet spytter 256 smidige hk ud, når den villigt køres ud i gearene og rammer 6.000 o/min. Nå ja, og så er der 350 Nm til sejtræk i mellemrådet (konstant mellem 2.500 til 4.500 o/min). Det sender den arrige miniput fra 0 til 100 km/t på 5,7 sek., og den topper først ved 245 km/t.

Med så megen slagkraft i motorrummet og en afsindig prislap på lige under en million kr. ligner den en dyr homologeringsmodel, der kun er bygget for at få godkendt en racerbil. Men de 333 planlagte eksemplarer af A1 quattro skulle i virkeligheden ses som prøveballoner for en S1.

På afstand er det svært at se, at den har psykotiske tendenser: En hækspoiler og hvide fælge hilser 1980’ernes rally-quattro, men kun kendere ved, at den her A1 kan give blodtud til selv en Ford Focus RS. Gå lidt tættere på, og du vil opdage single frame-grillen med blanksort lak og de aggressive kofangere i RS-stil med store (falske) luftindtag foran og diffuserpanelet bag med to 100 mm tykke udstødningsrør stikkende ud.

Bag fælgene gemmer sig for A1 voldsomme 312 mm bremseskiver omklamret af sorte calipre, mens undervognen med de fastere fjedre og støddæmpere er afstemt på Nürburgring. Kan du ikke lide farvekombinationen af gletsjerhvid karrosse og blanksort tag og bagklap? Bare ærgerligt.

Åbn døren, og harmen over prisen aftager en smule: Her er ALT fra A1’erens udstyrsliste som standard: Et sæt S-line-sportssæder med “silk nappa”-læder så lækre og velstøttende, at en R8-ejer ville føle sig hjemme. Xenon Plus-forlygter med automatisk fjernlys, nøglefri start og Audi MMI navigation Plus, der kan gå online og bruge Google Earth. Ryger du ind ind i en stau under højfartskørsel på autobahnen, står 14 Bose højttalere klar til at fylde kabinen med Hansi Hinterseer eller Scooter.

Det kræver ikke 256 hk at rive hjulene rundt på isbelagt racerbane. Men måden, hvorpå A1’eren aggressivt tager for sig af omdrejninger og med fire spinnende hjul accelerer hårdt, selv når underlaget er glattere end en socialdemokrat i defensiven, vidner om et temperament mere antændeligt end Anne-Grethe Bjarup Riis, der får staldtips af Klaus Riskjær.

Audi A1 er ikke født til også at trække på baghjulene. Men ved at forstærke chassiset og lave nye fæstningspunkter fik ingeniørerne installeret multilink-bagtøjet fra Audi TTS i stedet for A1’erens simplere compoundaksel.

Bagtøjsdifferentiantialet ligger dér, hvor der engang var en brønd til reservehjulet. A1 quattro kan sende op til 100 pct. af kræfterne bagud via Haldex-koblingen, men den opfører sig stadig meget neutralt og slet ikke så baghjulstrukket som f.eks. en RS5 med sportsdifferentiale.

Du skal bruge det præcise styretøj lidt mere for at guide baghjulene, men med ESC-systemet slået fra bliver den lille kanonkugle en fremragende drift-maskine.

Der er ingen mekaniske differentialer. I stedet anvender A1 det elektroniske XDS-differentiale kendt fra andre VAG-biler, der styres af ESC-systemet og ved hjælp af bremserne motiverer bilen til at søge ind i sving ved at bremse det inderste hjul under indstyring.

Sæt det sammen med en kort akselafstand samt masser af power, og du får en spillevende, nem kontrollérbar lille raket med stor appetit på sving og ballade.

Og jeg ved, hvad jeg taler om. Dagen startede med tre omgange på den nærliggende Molanda-racerbane i en Audi Sport-quattro – den ultra-sjældne homologeringsudgave af Audi’s Gruppe B-racerbil.

Og den medfølgende kustode fra Audi Collection fik åndenød, da jeg fik rodet mig ud i en uforudsigelig serie af over- og understyring på is, idet KKK-turboladeren satte ind ved 3.000 o/min, og de 306 gamle turboheste pludselig vågnede op til dåd.

Den slags rygstikkende raseriudbrud kommer A1 quattro ikke med. Den trækker lineært og ivrigt over hele omdrejningspektret. Egentlig ville den passe fremragende sammen med Audi’s S-tronic-dobbeltkoblingsgearkasse.

Men heldigvis har Audi låst A1 quattro til en præcis 6-trins manuel gearkasse, der passende betjenes med en gearknop a la den fra sportsvognen R8. Selv om undervognen er finjusteret på Nürburgring, og bilen har 256 hk, har A1 quattro ikke sadistiske tilbøjeligheder.

Undervognen er fast, men jeg får på ingen måde raslet diskosskiverne ud af rygsøjlen, når jeg fræser gennem den opkørte isbane. Den skal nok virke på en Autobahn også, for den er ikke for hård, og med quattro har selv små Audi’er det med at køre som på skinner, selv ved høje hastigheder. 

Audi har altså taget sin finpolerede A1 og lært den nogle pragtfulde rå manerer, der forvandler den til en ultrakompakt sportsvogn. Prisen er horribel, men tanken er god: En S1 med 240-250 hk og firehjulstræk kommer til at give selv en Mini i John Cooper Works-trim nervøse tics – og skulle der ovenikøbet komme en endnu vildere RS1, tager mindstemodellen den ultimative hævn over dem, som har kaldt den for en konebil.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...