Audi Q4 E-Tron test priser


© Søren Juul

Audi Q4 e-tron: Her er alt, hvad du skal vide

Man har aldrig fået mere Audi for pengene. Læs testen af Audi Q4 e-tron her, hvor vi gennemgår elbilen fra ende til anden og ser nærmere på rækkevidde, danske priser og meget mere.

22. september 2023 af Patrick Boje Jensen, Mathias Brandt og Frederik Hauschildt

Opgraderet Audi Q4 får længere rækkevidde, flere hestekræfter

Fra modelår 2024 får Audi Q4 e-tron en forbedret drivline, der giver adgang til bedre rækkevidde, flere hestekræfter og hurtigere opladning.

Det er en variant af den nye, mere effektive motor, som er udviklet til elbilerne fra VW, Skoda, Cupra og Audi. Motoren er levererer 286 hk og er allerede introduceret i Volkswagen ID.7, og kommer inden længe også i ID.4 og ID.5.

Det er det samme 77 kWh-batteri som før, men en forbedret cellestruktur betyder, at der i nogle varinter kan lades med 175 kWh.

Den mere effektive motor betyder, at rækkevidden øges, så den nu er op til 531 km (WLTP) og 546 km i Sportback-varianten.

Den opgraderede Audi Q4 e-tron kan konfigureres og bestilles fra 26. september 2023.

Nyt standardudstyr i Audi Q4 e-tron

Den opgraderede Audi Q4 e-tron får i Danmark i første omgang et nyt udstyrsniveau, som hedder Progress. 

Bilen er blevet proppet med meget mere udstyr som standard, og især det standardmonterede sikkerhedsudstyr er opgraderet med blandt andet adaptiv kørselsassistent og hastighedsassistent, registrering af tværgående trafik bagved samt vognbaneafvigelsesadvarsel.

Også komfortniveauet får et løft, hvor akustiske sideruder, fjernlysassisten, elektrisk bagklap og fuldt digitale instrumenter med mere nu er standardudstyr.

Derudover kan opgraderes til "Ultra", som indeholder Matrix LED-lygter, headup-display, opgraderet lydsystem, ratvarme, akustikforrude med mere.

Test af Audi Q4 e-tron

Steen Bachmann, september 2021

Audi Q4 e-tron er uden sammenligning den vigtigste bil for Audi i rigtig mange år. At dømme ud fra blikket i øjnene på Audi-sælgeren, der udleverede nøglerne til ugens testbil, kunne jeg være bange for, at han bliver ramt af et akut stresstilfælde.

De er lagt ned af efterspørgsel. Uden at skulle lyde bagklog, så krævede det ikke megen indsigt at regne ud, at situationen ville ende sådan.

Jeg tror, jeg taler på mange VW-kunders vegne, når jeg siger, at Audi altid har været noget, man stræbte efter, men på grund af prisen beholder man sin velkørende Passat.   

Audi Q4 E-Tron test priser

Man behøver ikke benytte startknappen, når man har komfortnøgle. Her starter bilen automatisk, når man sætter sig ind. 

© Søren Juul

Hvordan er kabinen i Audi Q4?

Jeg har været bag rattet af trillingerne Skoda Enyaq, VW ID.4 og selvfølgelig Audi Q4 e-tron. Kigger man på køre- og komfortoplevelsen, minder de tre biler meget om hinanden. Den største forskel opleves på, hvilke hjul man har monteret. Derudover er et fællestræk en meget velafstemt undervogn, der formår at forene en komfortabel kørestil med en opsætning, der også kan håndtere de over to ton på en snoet landevej.

Der hvor de tre modeller for alvor skiller sig ud, er oplevelsen i kabinen. Her er det tydeligt, at man har haft hvert sit design-team.

Personligt synes jeg, at Audi er dem, der har løst det med betjeningen af infotainment bedst. Fuldkommen ligesom Audi e-tron GT er det et miks mellem en trykfølsom skærm og fysiske knapper.

På billeder kan det “firkantede” rat se lidt aparte ud, men den alternative udformning fungerer rigtig godt i hverdagen. 

Audi Q4 E-Tron test priser

Lad dig ikke skræmme væk af det “firkantede” rat. Det fungerer godt i hverdagen og ligger godt i hånden.

© Søren Juul

Audi Q4: Hvad er dommen?

I vanlig Audi-stil kan man hurtigt sende prisen i vejret, når der sættes krydser på ekstraudstyrslisten. Testbilen er proppet med udstyr for 97.098 kr.

Dyreste punkt på listen er Technology Select-pakken til 32.750 kr., der blandt andet inkluderer nøglefri betjening, Navigation Pro, headup-display og Matrix-LED-forlygter.

Til trods for prisen vil jeg klart anbefale dette tilvalg. Q4 kan også udstyres med udfoldeligt anhængertræk til 8.500 kr. Krogen må trække 1.000 kg i denne variant. Vælger man den firehjulstrukne variant med 299 hk, må den trække 1.200 kg.

Efter en uge bag rattet af denne Q4 e-tron forstår jeg endnu bedre, hvorfor Audi er lagt ned af efterspørgsel. Du skal ikke kun vælge Q4 fremfor Enyaq og ID.4 på grund af, at det er en Audi. Du skal vælge en Q4, fordi der er flere løsninger, der fungerer bedre end i ID.4 og Enyaq.

Læs også: De mest interessante elbiler på markedet

Bemærk: Det ovenstående gælder den ikke-faceliftede Audi Q4.

Vi synes

Prisforskellen mellem Q4 og VW ID.4 kan man godt retfærdiggøre.

Har du husket at aktivere dit prøveabonnement på Bil Magasinet? Læs mere her!

Audi Q4 e-tron 40 Attitude

  • Frapris: 439.990 kr. (2021)
  • Pris (testbil): 497.088 kr. (2021)
  • Årlig afgift: 660 kr.
  • Ydelse: 204 hk og 310 Nm
  • Topfart: 160 km/t
  • 0-100 km/t: 8,5 sek.
  • Rækkevidde på el for den testede bil: 482 km
  • Maks. ladekapacitet: 125 kW
  • Mål: 459/187/163 cm L/B/H
  • Vægt: 2.125 kg
  • Last: 515 kg
  • Påhæng på anhængertræk: 1.000 kg
  • Bagagerumsplads: 520-1.490 liter
Audi Q4 E-Tron test priser

Pladsen på bagsædet er rigtig god. Det er et fællestræk for alle tre modeller, ID.4, Enyaq og denne Q4 e-tron.

© Søren Juul

Danske priser på Audi Q4 e-tron (2024)

Audi Q4 Progress 45 e-tron (Pris fra 419.990 kr)

  • Batterikapacitet i kWh: 77 (netto)
  • Maksimal ydelse: 286 hk
  • Tophastighed i km/t: 180
  • Acceleration 0-100 km/t i sek.: 6,7
  • Egenvægt i kg: 2.145
  • Tilladt anhængervægt i kg: 1.000
  • Opladningskapacitet AC: op til 11 kW
  • Opladningskapacitet DC: op til 135 kW
  • Opladningsvarighed med 135 kW (5-80 %): ca. 28 min.

Audi Q4 Progress 45 e-tron quattro (Pris ukendt)

  • Batterikapacitet i kWh: 77 (netto)
  • Maksimal ydelse: 286 hk
  • Tophastighed i km/t: 180
  • Acceleration 0-100 km/t i sek.: 6,6
  • Egenvægt i kg: 2.235
  • Tilladt anhængervægt i kg: 1.200
  • Opladningskapacitet AC: op til 11 kW
  • Opladningskapacitet DC: op til 175 kW
  • Opladningsvarighed med 135 kW (5-80 %): ca. 28 min.

Audi Q4 Progress 55 e-tron quattro (Pris ukendt)

  • Batterikapacitet i kWh: 77 (netto)
  • Maksimal ydelse: 340 hk
  • Tophastighed i km/t: 180
  • Acceleration 0-100 km/t i sek.: 5,4
  • Egenvægt i kg: 2.235
  • Tilladt anhængervægt i kg: 1.200
  • Opladningskapacitet AC: op til 11 kW
  • Opladningskapacitet DC: op til 175 kW
  • Opladningsvarighed med 135 kW (5-80 %): ca. 28 min.

Audi Q4 e-tron rækkevidde (2024)

  • Audi Q4 Progress 45 e-tron: Op til 531 km
  • Audi Q4 Progress 45 e-tron quattro: Op til 513 km
  • Audi Q4 Progress 55 e-tron quattro: Op til 513 km

Audi Q4 Sportback e-tron

  • Audi Q4 Progress 45 e-tron: 546 km
  • Audi Q4 Progress 45 e-tron quattro: 526 km
  • Audi Q4 Progress 55 e-tron quattro: 526 km

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...