Audi Q3'ens batteri kan lades med op til 11 kW i hjemmelader. 0-100 pct. tager knap fire timer.

© Mathias Brandt

Du skal købe den her Audi, selvom den kører dårligere og har mindre plads

Om du skal vælge Audi Q3 som plugin-hybrid eller med en almindelig benzinmotor virker umiddelbart som et valg, der kan tages uden at bruge øverste etage.

22. juni 2021 af Mathias Brandt

Audi Q3 pluginhybrid - det nemme valg?

Med de nye bilafgifter er det fordelagtigt at vælge en plugin-hybrid frem for en variant med klassisk forbrændingsmotor. De fleste bilproducenter tilbyder fortsat begge dele, men herhjemme giver plugin-hybriden mere mening – i hvert fald set med økonomiske briller. Tag nu bare testbilen her: Med en system­ydelse på 245 hk får du næsten 100 hk ekstra, mere udstyr, bedre brændstoføkonomi, lavere årlig ejer­afgift og en 45.000 kr. lavere anskaffelspris end ved at tage den tilsvarende benzinbil! 

Lakken hedder ­gletsjerhvid og er ekstraudstyr til 6.699 kr. Test­bilen er en udstyrsbombe med udstyr for over 220.000 kr.  

© Mathias Brandt

Er Audi Q3 plugin-hybrid hurtig?

Men hvis du forventer at få en mere sportslig Audi Q3, bliver du skuffet bag rattet af plugin-hybriden. Nok har den 245 hk, men samtlige kræfter sendes til asfalten via forhjulene, og fra stående start skal man ikke være for ivrig på gassen – ellers fedter forhjulene bare rundt. 13 kWh batteriet betyder mere end 200 kg ekstra på sidebenene af den kridhvide Q3’er, og du må vinke farvel til 150 liter i bagagerummet, som er inddraget til batterierne. Det ­mærkes, når bagagerummet skal læsses med klapvogn og alverdens habengut til en mindre børnefamilie. Det er selve gulvet, der er hævet, og derved begrænser læssehøjden. 

Har du styr på, hvad det vil sige, når der står 35, 40 eller 60 bag på en Audi? Ellers kan du få svaret lige her! 

Komfort­sæderne er en del af S-Line interiørpakken til 16.127 kr. 

© Mathias Brandt

Giv din Q3 smarte lygter

Testbilen har en basispris på 419.990 kr., men Audi har proppet bilen med ekstraudstyr for over 220.000 kr.! Den største post er de store 20” hjul, der koster 32.011 kr., men her er også ting som panoramasoltag til 17.159 kr. og udvidet navigation til 20.944 kr. Mange af tingene kan sagtens undværes, men der er en stribe tilvalg, som er oplagte at udstyre Q3’eren med. De aktive Matrix LED-forlygter til 10.161 kr. forvandler nat til dag, og du slipper for at blænde modkørende, da lygterne selv sørger for at lyse uden om andre trafikanter – på nær fodgængere, der desværre ofte ender med at blive blændet af det ultraskarpe LED-lys.

Hvad er dommen over Audi Q3 PHEV?

Hvad der i sit udgangspunkt ligner et oplagt valg på grund af prisen, bliver mere broget efter en uge bag rattet af Q3 opladningshybriden, fordi der er et par ulemper, man skal tage højde for. Det er specielt pladsen i bagagerummet, der opleves som den største udfordring, og så skal du vide, at den på trods af hele 245 hk ikke føles særlig hurtig med sin høje vægt og udvandede køreegenskaber. Den opfordrer til en mere tilbagelænet kørestil. I sidste ende ville jeg dog alligevel snuppe en Q3 plugin-­hybrid frem for en almindelig Q3.

Vi synes

Absolut ikke den mest velkørende Q3, men pris, udstyr og ejerafgift taler for Q3 PHEV.

Bil Magasinet er proppet med tests som den her. Lige nu kan du prøv at få 3 numre i postkassen - det er billigere end du tror!

Audi Q3 TFSI e S-Line Aut.

  • Pris: 419.990 kr.
  • Testbil: 641.167 kr.
  • Årlig afgift: 860 kr.
  • Ydelse: 245 hk og 400 Nm
  • Topfart: 210 km/t
  • 0-100 km/t: 7,3 sek.
  • Forbrug (WLTP): 58,8 km/l
  • Rækkevidde på el: 51 km
  • Mål: 449/185/159 cm L/B/H
  • Vægt: 1.815 kg
  • Last: 505 kg
  • Påhæng: 1.700 kg
  • Bagagerum: 380-1.375 liter

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...