Premiere: Audi R8

Audi viser anden generation af superbilen R8 i Genève. Fremover fås den kun med V10-motor

27. februar 2015 af Bil Magasinet

På biludstillingen i Genève præsenterer Audi anden generation af superbilen R8. Den kommer med optimeret V10-centermotor og nyudviklet quattro-drivlinje. Topudgaven med 610 hk kører 0-100 km/t på 3,2 sek. og har en topfart på 330 km/t.

"Motorsporten er en del af Audis gener, og den har altid været en fast bestanddel af vores mærkekarakter“, siger Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, som er Audis øverste chef for den tekniske udvikling.

"Med den nye Audi R8 flytter vores ingeniører koncentrerede raceregenskaber fra racerbanen og ud på vejen. Ingen andre af vores modeller indbefatter mere dynamisk emotion. Den nye R8 V10 plus er således den stærkeste og hurtigste serieproducerede Audi nogensinde.“

5,2 FSI fås med 540 eller 610 hk. Lyden fra V10-sugemotoren, der har et maksimalt drejningsmoment på 6.500 o/min, er ifølge Audi blevet mere voluminøs. En 7-trins S tronic dobbeltkoblingsgearkasse og en nyudviklet quattro-drivlinje overfører kraften til vejen. Fordelingen af trækkraften tilpasses til de aktuelle kørselsforhold - i ekstreme situationer kan fordelingen være op til 100 % på for- eller bagakslen. Den nye performance-indstilling i køredynamiksystemet Audi drive select gør det muligt at tilpasse de parametre, der er vigtigst for køredynamikken, til vejens friktionsværdi.

Taber sig med op til 50 kg

Audi R8 taber sig med op til 50 kg i forhold til forgængeren, og R8 V10 plus har en tørvægt på 1.454 kg. Kombinationen af aluminium og kulfiberforstærket kunststof (CFK) i Audi Space Frame giver øget stivhed og bedre kollisionsegenskaber. Aero-undervognen, der integrerer en lang diffusor, øger bilens downforce, og undervognen med dobbelte tværstillede bærearme viser, hvor tæt den nye Audi R8 er på motorsporten.

Designet skal afspejle R8's sportslige karakter. LED-forlygter er standard, og for ængere udsyn og endnu kraftigere lys, tilbyder Audi som ekstraudstyr laserspottet til fjernlyset - suppleret af det dynamiske blinklys foran. Bagpå er det dynamiske blinklys standard.

I det nye Audi virtual cockpit er visningerne digitale. De vigtige betjeningselementer er samlet i knapgrupper på rattet; de såkaldte satellitter. Inde i bilen oplever føreren bilen som en racerbil. MMI Navigation plus med MMI touch er standard.

Nyt produktionssted i Böllinger Höfe i Baden-Württemberg

Anden generation af Audi R8 udgør basis for flere modeller. På sit nye udviklingstrin opnår den eldrevne supersportsvogn R8 e-tron en ydelse på 340 kW og et drejningsmoment på 920 Nm. Den sprinter 0-100 km/t på 3,9 sek. og har en rækkevidde på mere end 450 km.

Den nye racerbil Audi R8 LMS er udviklet efter det nye GT3-reglement, der har global gyldighed fra 2016. Allerede i år anvendes bilen i sine første motorløb for fabriksteamet. Til trods for betydeligt øgede præstationer er ca. 50 % af bilens dele identiske med delene i den serieproducerede model.

Audi R8 bliver født på produktionsstedet Böllinger Höfe ved Heilbronn i det sydtyske Baden-Württemberg, som er blevet oprettet af quattro GmbH alene til produktionen af denne sportsvogn.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...