Audi A6 Sedan forfra

Ny Audi A6 giver konkurrenterne kamp til stregen

Den nye A6 skal igen få Audi til at snige sig op foran konkurrenterne fra Mercedes og BMW. Den nye Audi A6 byder på fine mængder af raffinement og komfort. Få et overblik over priser og udstyr hér

7. august 2018 af Frederik T. Frey

A6 er hjørnestenen i Audi’s DNA. Den nye generation med koden C8 bygger på MLB Evo-platformen, der fik debut i 2016 med SUV’en Q7. A6 lanceres først som sedan, og senere på året kommer stationcaren A6 Avant. Også motorprogrammet vokser, som året skrider frem.

Ude som inde er designet nyt, selv om mange af linjerne allerede er vist på A7 Sportback-modellen, der blev lanceret tidligere på foråret.

Ny kabine i Audi A6

Særligt i kabinen er der godt nyt. Audi disker nemlig op med en dobbelt skærmløsning som standard.

I instrumentbordet sidder to skærme oven på hinanden i midten. Den øverste måler 10,1”, mens skærmen nedenunder er vinklet og har en størrelse på 8,6”. Begge skærme er trykfølsomme og giver tilfredsstillende klik og vibrationer, når de benyttes.

Skærmene i den nye Audi A6 bruger det nye MMI Touch Response-system, der fungerer ligesom opbygningen på de fleste smartphones. De forskellige funktioner, programmer og apps kan skræddersys til dig, og deres placering på hovedskærmen flyttes med et vedvarende tryk efterfulgt af et swipe.

På ekstraudstyrslisten er det også muligt at tilkøbe en tredje skærm, som sidder bag rattet og er en erstatning for de analoge ure til visning af fart og omdrejninger, prisen er 39.505 kr.. For 30.375 oveni er det også muligt at få head up-display. Systemet virker lækkert og kan give mange forskellige oplysninger på samme tid.

I kabinen er det muligt at få et dansk islæt i form af et B&O-lydanlæg med 19 højttalere, som er ekstraudstyr. Det største anlæg, koster svimlende 140.117 kr., men et mindre B&O-anlæg kan også fås til 24.967 kr.  

Audi A6 dobbeltskærme

Udlægningen med de to trykfølsomme skærme oven på hinanden er standard på alle danske A6’ere.

Karakterløs, men støjsvag Audi A6

Med enden monteret i det velstøttende førersæde virker den nye A6 utrolig støjsvag. Det udvendige design har en lang række aerodynamiske tiltag, der er med til at sikre minimal turbulens og støjgener. Blandt andet er monteringspunktet for sidespejlene optimeret netop for at mindske støj. Bilen, jeg tester, har også en særlig akustisk forrude, der er ekstraudstyr. Vibrationerne er også forsøgt elimineret med aktive motorophæng.

Bag rattet af A6 55 TFSI quattro S-tronic er oplevelsen af at køre V6-motor skubbet så langt i baggrunden, at det næsten er en skam. De 340 hk og 500 Nm trækker lystigt, men selv i bilens Dynamic-køreindstilling er det svært at mærke og særligt høre motorens karakter med den harmoniske og dybe røst.

Dobbeltkoblingsgearkassen med syv trin er en dejlig følgesvend i de fleste køresituationer, men under dynamisk kørsel er softwaren ikke perfekt kalibreret, og du er bedre tjent med at bruge skiftepalerne bag rattet.

En køretur i A6 med den store V6 dieselmotor med 286 hk og svimlende 620 Nm er lidt den samme historie. Kræfterne er tilstede, og raffinementet er også i orden, men jeg bliver ikke ­konstant bekræftet i, at der ligger en V6 ude foran, fordi lydsporet er dæmpet.

Den store dieselmotor bruger i øvrigt en anden gearkasse. På grund af det høje moment har tyskerne valgt at koble A6 50 TDI quattro til en tiptronic-gearkasse, som er en 8-trins konventionel automatgearkasse.

Audi A6 forfra

Audi A6 er elegant designet, og flere A7 Sportback-detaljer går igen.

Danske priser på Audi A6 og A6 Avant

Benzinmotor

45 TFSI S tronic 245 hk: 637.980 kr.

55 TFSI quattro S tronic 340 hk: 867.980 kr.

Dieselmotor

40 TDI S tronic 204 hk: 587.980 kr.

45 TDI quattro tiptronic 231 hk: 689.980 kr.

50 TDI quattro tiptronic 286 hk: 709.980 kr.


Merpris for Avant: 35.000 kr.

Beskatningsgrundlag starter fra 470.000 kr.

Væsentligt standardudstyr:

MMI Navigation

17” alufælge i 10-eget design

LED for- og baglygter,

Elektrisk justerbar lændestøtte

Fartpilot

Parkeringssensor for og bag,

Multifunktionslæderrat 4-eget

2-zoners klimaanlæg

Yderligere standardudstyr i udstyrsversionen Sport:

Merpris for Sport udstyrsversion: ca. 43.000 kr.

18” alufælge i 5-armet design

Dekorindlæg i aluminium

Sportssæder foran,

Multifunktionslæderrat med skiftepaler

Kølergril i mat titansort med ramme i krom og lameller i mat aluminiumssølv.

Audi A6 fælge

Lille venderadius i Audi A6

Den nye Audi A6 tilbydes med aktiv ­bagaksel (41.242 kr.), der kan dreje baghjulene i en vinkel enten i modsatte eller samme retning som forhjulene. Ved hastigheder op til 60 km/t drejer baghjulene modsat forhjulene i en vinkel på op til fem grader. Det giver bedre manøvredygtighed ved parkering og snæver bykørsel.

Ved hastigheder over 60 km/t kan baghjulene dreje i samme vinkel som forhjulene i en vinkel på op til to grader for bedre stabilitet i kurver. Særligt det sidste scenarie er tydeligt på de mange snørklede bjergveje, hvor den medstyrende bagaksel koblet sammen med quattro-firehjulstrækket gør A6 meget nem at placere i sving. Når første ratudslag er gjort, følger resten af bilen stabilt efter. Grebet føles utroligt højt.

Audi A6 bagfra

Bagagerumsstørrelsen på 530 liter er uændret i forhold til den gamle. I V6-varianterne sidder et ekstra batteri i bagagerummet.

Fokus på komfort

Der er dog en lille følelse af surrealisme over A6 ved hurtig kørsel med mange indlagte sving. Feedbacken gennem styretøjet er ikke rigtig til stede, og selv om den store sedan kører om ­hjørner som en bil på den halve størrelse, er jeg som fører fjernet fra rigtigt at kunne mærke køreoplevelsen, grebet og alle bilens signaler. Det er uden tvivl et offer i bestræbelserne på at skåne mig for vibrationer og støj, men desværre bidrager det til en lidt kunstig kørestil, der forhåbentligt forsvinder, når man med tiden vænner sig til den kultiverede og komfortable Audi.

På den anden side hæver det bilens tiltrækning som langtursrejsevogn, da Audi A6 kører ukompliceret og ikke kræver meget af personen bag rattet. Der er intet anstrengende ved at være mange timer bag rattet i højt tempo på motorvejen.

Følelsen af at være passager i sin egen bil, selv om man er bag rattet, har sine styrker og svagheder. Men netop i klassen, som A6 skal kæmpe i, er direktørerne nok glade for tyskerens magelige sider. Så må vi andre drømme om lidt mere kant og involvering i de kommende S6 og RS6.

Audi A6 bagsæder

I kabinen er der blevet 21 mm mere plads i længden end tidligere – det kommer personerne på bagsædet til gavn.

Mild-hybrid-system i Audi A6

Gadgets er et vigtigt punkt i den nye Audi A6. Et hav af sensorer fodrer bilens mange sikkerhedssystemer, og oven i det almindelige elsystem på 12 volt er her også et 48-volt system på alle varianter med V6-motor. Systemet har et lille lithiumbatteri under gulvet i bagagerummet koblet sammen med de mange sensorer.

Fordelen ved samspillet er, at de tilsammen kan forberede sig og forudsige situationer, hvor der kan opsamles motorbremse-energi eller hjælpe bilen til at coaste (køre i friløb) ved jævn fart uden brug af forbrændingsmotoren i op til 40 sekunder ad gangen.

Der er ikke tale om et hybridsystem, der kan trække bilen uden hjælp, som vi for eksempel kender det fra VW’s GTE-modeller. Ud over at opsamle energi kan 48-volt systemet også starte forbrændingsmotoren i forbindelse med start/stop-kørsel via en remtrukket generator. Slutteligt kan 48-volt systemet levere opsamlet energi til bilens 12 volt system, så dette system ikke skal bruge energi til at generere el til servostyring, klimaanlæg og infotainment.

De mange sikkerhedssystemer omfatter naturligvis adaptiv fartpilot, som også bruger data fra GPS’en, så A6 automatisk kan nedsætte farten før et skarpt sving.

De fleste sensorer, radarer og kameraer er flot skjult i den elegante tysker. Men i kølergrillen sidder en radar og en scanner, der er tydelige og sender tankerne hen på civile politibilers skjulte blå blink. Formålet med teknologierne er at få dig og bilen sikkert og effektivt frem i traffikken.

Audi A6 sensorer

Flere har bemærket, at de to sorte klodser på den nye A6- og A7-front kan forveksles med skjulte blå blink på civile politibiler, hvis de spottes i bakspejlet.

Sandheden er dog, at den ene er en radar, mens den anden er en scanner, der sammen med kameraet i forruden fodrer bilens sikkerhedssystemer med data. 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.