Audi A3 plugin-hybrid
Audi A3 Sportback blev lanceret herhjemme i sommeren 2020 med benzin- og dieselmotorer, og som benziner med mild-hybridteknik.
Mild-hybriden er nu erstattet af en plugin-hybrid med opladeligt batteri, som får fordel af de nye lave afgifter for plugin-hybrider. Audi A3 Sportback 40 TFSI e har et CO-udslip på 26 g/km og får dermed et betydeligt fradrag i registreringsafgiften.
Testens indhold:

Test af Audi A3
Afgifterne i Danmark har gjort, at det er hovedløst ikke at vælge en plugin-hybrid, når du skal have ny bil. Men Audi A3 som plugin-hybrid har faktisk andre argumenter i posen end prisen.
På motorvejen er det en kraftfuld og støjsvag langtursmaskine, og den adaptive fartpilot er en af de bedste og mest flydende, jeg har prøvet.
Jeg er vant til at slukke for den automatiske skiltegenkendelse øjeblikkeligt for at undgå, at bilen farer op i fart eller klodser bremsen, fordi den spotter et tempo-100-klistermærke på en campingvogn.
Men jeg lader den være tændt i Audi’en, der læser de korrekte skilte og næsten ubemærket justerer hastigheden. S-Line-forsæderne ser hardcore ud, men er fantastisk behagelige på den lange tur.
Hvordan kører Audi A3?
Klikker du A3’eren i køreprogrammet Dynamic, strammes undervognen og styringen op, dobbeltkoblingsgearkassen går i Sport, og speederresponsen forbedres.
A3’eren opfører sig nærmest som en GTI, og med 245 hk føles den både kvik og adræt. Man skal virkelig presse den, før man bliver klar over, at der ligger et tungt batteri i bunden.
Batteriet er til større gene i bagagerummet, hvor gulvet er løftet, og det stjæler faktisk 100 liter i forhold til en A3 uden el-hjælp. Ved at afmontere hattehylden fik vi alligevel plads til en barnevogn, men at kalde plugin-hybriden for en familiebil er nok lige at stramme den.
Læs også: Priser og test af Audi Q5 plugin-hybrid.

Hvad koster Audi A3?
Hybriddrivlinen deles med søskende fra blandt andre VW og er en af de bedre på markedet. Den er smidig, og elmotoren er godt integreret, men den bliver en anelse ujævn og hakkende, når der ikke er el på batteriet.
Audi A3 45 TFSI e S-Line fås fra 449.990 kr., men testbilen her er spækket med ekstraudstyr og ender på 525.116 kr. Hvis det var mig, kunne jeg sagtens undvære Technology-pakken (14.596 kr.), der giver navigation og en speciel digital instrumentering og i stedet bruge Apple Carplay/Android Auto.
Til gengæld ville jeg ikke undvære “Plus Selection” (18.246 kr.), som blandt andet giver de adaptive Matrix LED-lygter. I en bil til en halv million kroner skulle man tro, at der kunne blive råd til et bakkamera, men her bliver man spist af med baksensor
Vi synes:
Den alsidige A3’er viser, at opladningshybrider kan være mere end en genvej til rabat.
Audi A3 Sportback 45 TFSIe S-Line Aut.
Priser
- 449.990 kr. (Pris)
- 525.116 kr. (Testbil)
- 680 kr. (Årlig afgift)
Drivline
- Plugin-hybrid, forhjulstræk
- R4, 1.395 cm3, 16V, turbo + el
- 245 hk/400 Nm (Systemyd.)
- 150 hk/115 hk (benzin/el)
Præstationer
- 232 km/t (Topfart)
- 6,8 sek. (0-100 km/t)
- 76,9 km/l (Forbrug)
- 59 km (Rækkevidde el)
Mål og vægt
- 434/182/146/264 cm (L/B/H/akselafstand)
- 1.655/440/1.700 kg (Vægt/last/påhæng)
- 280-1.100 liter (Bagagerum)
- 225/40R18 Bridgestone Turanza T005 (Dæk)
Kan køre op til 64 km på el
Plugin-hybriden har benzin- og elmotor og en elektrisk rækkevidde på op til 65 km i WLTP-normen, et forbrug på 100 km/l (WLTP) og en systemydelse på 204 hk. Den årlige ejerafgift er 680 kr.
Standardudstyret er det samme som hos A3 Sportback med benzin- eller dieselmotor, og A3 Sportback 40 TFSI e findes i udstyrsvarianterne Prestige og S line, hvor S line har en merpris på 20.000 kr.
Begge versioner har automatgear (dobbeltkoblingsgear), LED-lygter for og bag, 10,25" digitale instrumenter, stor skærm i midten og adaptiv fartpilot som standard.

Hvad koster en ny A3 plugin-hybrid?
- Audi A3 Sportback 40 TFSI e Prestige S-tronic: 409.920 kr.
- Audi A3 Sportback 40 TFSI e S-line S-tronic: 429.990 kr.
- Audi A3 Sportback 45 TFSI e S-line S-tronic: 449.990 kr.
Bag om teknikken
1,4 TFSI-benzinmotoren er en 4-cylindret turbomotor med 150 hk og et moment på 250 Nm ved 1.550-3.500 o/min.
Elmotoren er på 109 hk og 330 Nm, og som på forgængermodellen er den integreret i huset til den 6-trins S tronic-dobbeltkoblingsgearkasse, men den er blevet lettere og mere kompakt.
I fællesskab byder 1.4 TFSI-motoren og elmotoren på en systemydelse på 204 hk, og når de samarbejder med maksimalt boost, udgør det samlede drejningsmoment 350 Nm.
0-100-tiden er 7,6 sek., og topfarten 227 km/t.
Dobbeltkoblingsgearkassen overfører begge motorers momenter til forakslen og har en elektrisk oliepumpe, som også sikrer gearskift og olieforsyning, når TFSI-motoren er midlertidigt frakoblet.
I vores test præsterede A3 plugin-hybrid nøjagtigt samme forbrug som Golf 8 plugin-hybrid, som den deler platform og drivline med.