Audi A3 plugin-hybrid
Audi A3 Sportback blev lanceret herhjemme i sommeren 2020 med benzin- og dieselmotorer, og som benziner med mild-hybridteknik.
Mild-hybriden er nu erstattet af en plugin-hybrid med opladeligt batteri, som får fordel af de nye lave afgifter for plugin-hybrider. Audi A3 Sportback 40 TFSI e har et CO-udslip på 25 g/km og får dermed et betydeligt fradrag i registreringsafgiften.
Kan køre op til 65 km på el
Plugin-hybriden har benzin- og elmotor og en elektrisk rækkevidde på op til 65 km i WLTP-normen, et forbrug på 100 km/l (WLTP) og en systemydelse på 204 hk. Den årlige ejerafgift er 680 kr.
Standardudstyret er det samme som hos A3 Sportback med benzin- eller dieselmotor, og A3 Sportback 40 TFSI e findes i udstyrsvarianterne Prestige og S line, hvor S line har en merpris på 20.000 kr.
Begge versioner har automatgear (dobbeltkoblingsgear), LED-lygter for og bag, 10,25" digitale instrumenter, stor skærm i midten og adaptiv fartpilot som standard.

Hvorfor vælge plugin-hybriden?
Fordi det er meningsløst at vælge andet med de danske afgifter.
Testbilen er en A3 Sportback Prestige plugin-hybrid med 204 hk til 407.920 kr. Den fås også i en tilsvarende variant som S-line fra 428.659 kr og en kraftigere 245-hestes plugin-hybrid fra 449.551 kr.
Audi A3 med Prestige-udstyr og automatgear fås fra 349.991 kr. for en 3-cylindret 1,0-liters turbobenziner med 110 hk og op til 19,2 km/l.
Vil du have 150 hk og automatgear, stiger prisen til 391.990 kr.
Plugin-hybriden har til sammenligning 204 hk og kan herudover køre længere strækninger kun på el, hvilket vil sige, at den tilbyder en højere komfort.
Til sammenligning koster en A3 Sportback Prestige 2,0 TDI diesel med 150 hk, automatgear og op til 21,7 km/l aktuelt 415.989 kr.
Hvordan kører Audi A3 plugin-hybrid?
Forbløffende meget som Golf GTE, som den deler platform med. Her er en fast og effektiv affjedring, der sørger for det forventede høje komfortniveau, og en kompetent også men lidt temperamentforladt optræden under dynamisk kørsel, hvor man godt kan mærke vægten fra batteriet.
I hverdagskørsel mærker man intet til den højere vægt, og kan glæde sig over at komme ud til en is- og dugfri bil med varme sæder. Det er muligt at indstille klimaanlægget via skærmen eller Audi's app, som foregår simpelt og er på dansk.
Bilen starter altid på elkørsel, hvis der er el på batteriet, og det er muligt at gemme strømmen til senere brug.
Vi kørte op mod 50 km kun på el i 7-10 graders varme, hvorunder de sidste 25 km var på motorvej med den adaptive fartpilot på 130 km/t.
En lang effektiv rækkevidde på el betyder, at man bliver en sjælden gæst på tankstationen, og at det er muligt at få udgiften til brændstof langt ned.
Skal du på langtur, er det bare at køre derudad - med "tomt" batteri vil A3 plugin efter vores erfaring gå lidt kortere på literen end den 2-liters diesel, men mindst lige så langt på literen som den tilsvarende 150-hestes turbobenziner.
Danske priser A3 plugin-hybrid 2023
- Audi A3 Sportback 40 TFSI e Prestige S-tronic: 409.920 kr.
- Audi A3 Sportback 40 TFSI e S-line S-tronic: 429.990 kr.
- Audi A3 Sportback 45 TFSI e S-line S-tronic: 449.990 kr.
Audi A3 Sportback 40 TFSI e Prestige S-Tronic
Opbygning 5-dørs hatchback, 1,4 TSI benzinmotor, elmotor, opladeligt batteri, 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse, forhjulstræk
Systemydelse 204 hk/350 Nm
Præstationer Topfart 227 km/t, 0-100 km/t 7,6 sek., forbrug WLTP 100,0 km/l, elektrisk rækkevidde 65 km
Dimensioner L/B/H 434/182/146 cm, vægt/last/påhæng 1.635/430/1.700 kg, bagagerum 280-1.100 liter, dæk 225/45R17
Pris 391.989 kr.
Bag om teknikken
1,4 TFSI-benzinmotoren er en 4-cylindret turbomotor med 150 hk og et moment på 250 Nm ved 1.550-3.500 o/min.
Elmotoren er på 109 hk og 330 Nm, og som på forgængermodellen er den integreret i huset til den 6-trins S tronic-dobbeltkoblingsgearkasse, men den er blevet lettere og mere kompakt.
I fællesskab byder 1.4 TFSI-motoren og elmotoren på en systemydelse på 204 hk, og når de samarbejder med maksimalt boost, udgør det samlede drejningsmoment 350 Nm.
0-100-tiden er 7,6 sek., og topfarten 227 km/t.
Dobbeltkoblingsgearkassen overfører begge motorers momenter til forakslen og har en elektrisk oliepumpe, som også sikrer gearskift og olieforsyning, når TFSI-motoren er midlertidigt frakoblet.
I vores test præsterede A3 plugin-hybrid nøjagtigt samme forbrug som Golf 8 plugin-hybrid, som den deler platform og drivline med.


Hvor tester vi Audi A3?
Vi låner en af de første A3 Sportback i landet og pendler en uge på tværs af Sjælland. Testruten omfatter snoede veje på landet ude ved Steen Bachmann på Lars Tyndskids Mark i Vestsjælland, dødens landevej mellem Kalundborg og Slagelse, Vestmotorvejen på tværs af Sjælland og myldretidstrafik op gennem Ishøj-grenen og ind til Frederiksberg midt i København.
Læs også: Test og gennemgang af ny Audi Q8 e-Tron.

A3 har gennemgået en omfattende digitalisering. Alt er upåklageligt udført, og fungerer godt i praksis.
© S. Bachmann
Med S-Line udstyr får du de velformede RS-inspirerede sportsstole. De er til den hårde side, men bliver aldrig ukomfortable.
© S. BachmannHvad er nyt ved Audi A3?
Fjerde generation er helt ny og deler kun motorer og enkelte andre komponenter med forgængeren. Forfra genkendes den nye A3 på den brede frontgrill og et udseende som hos Audi's større modeller.
LED-forlygterne danner specielle signaturer med kørelyset, hvilket skal gøre det nemmere at genkende modellen.
A3 Sportback er 434 cm lang, 182 cm bred og 143 cm høj. Akselafstand er øget til 264 cm, hvilket giver et bagagerum på 380 liter og op til 1.200 liter med bagsædet slået ned. Elbagklap med fodbetjening kan tilkøbes.

Mathias Brandt fra Bil Magasinet skyder fra et intermistisk fotostudie til en kommende duel i magasinet.
© S. BachmannHvilken variant kører vi af Audi A3?
Den røde A3 Sportback har vi lånt til en kommende test i Bil Magasinet, hvor den møder sin ærkefjende fra BMW.
Varianten er en A3 Sportback 35 TDI, hvilket er Audi-rebus for en lille dieselmotor, i dette tilfælde en 2,0 TDI med 150 hk, der kører op til 21,7 km/l.
Testbilen har S-tronic dobbeltkoblingsgearkasse og S-Line udstyr ude og inde, hvilket får den til at ligne en mini-RS3. Det klæder den, og to gange i testugen blev vi stoppet af Audi-ejere, der troede, det var den nye RS3. Ulempen er, at motoren ikke lever op til det hårde udseende - den er mest egnet til pendlerkørsel, men det klarer den til gengæld fint med en rolig motorgang og behageligt støjniveau.
Hvordan kører Audi A3?
Det får du alt at vide om i Danmarks originale bilblad. Tjek de aktuelle tilbud hér på for eksempel 3 eller 12 numre!


Instrumentpanelet er udført i black panel-look. Digitale instrumenter er en del af S-Line pakken, mens 10.25" skærm i midten er standard.
© S. Bachmann
Danske priser Audi A3
A3 Sportback fås som Attitude, Prestige og S line. Prestige har andre udvendige designelementer end Attitude og 17” fælge, hvor Attitude har 16”. S line designlinjen har 18” fælge, sportsundervogn og S line design ud- og indvendig.
Standardudstyr omfatter adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, automatisk nødbremse med registrering af fodgængere og cyklister samt LED for- og baglygter.
Derudover er der også infotainmentsystemer som digitalt cockpit, 10,25" skærm, bluetooth interface, Apple Carplay, trådløs mobilopladning, integreret SIM-kort, automatisk nødopkald og fjernbetjening af bilen via myAudi-appen.
Audi A3 fås fra 314.989 kr.
Bliv abonnement på Bil Magasinet, og få meget mere at vide. Tjek de aktuelle tilbud hér.