Nu kører Audi på skrald

Miljøvenlige tiltag er højaktuelle og lige nu tester Audi brændstof baseret på affaldsmateriale - på sine højtydende DTM-racere.

19. oktober 2019 af Jacob Dalby

CO2-reduktion på 30 procent

Selvom det vælter frem med elbiler, og meget går i retning af, at den fremtidige mobilitet drives af el, tester Audi en ny form for brændstof til klassiske forbrændingsmotorer.

Ved DTM-finalen på Hockenheim i starten af oktober kørte de to Audi RS5 DTM-taxier nemlig for første gang på nyt brændstof, hvor 50 procent består af komponenter udledt af affaldsmaterialer.

"Naturligvis spiller elektrisk mobilitet en vigtig rolle i denne sammenhæng. Men vi har fortsat og vil i mange år frem stadig have en stor flåde af personbiler med klassiske forbrændingsmotorer på verdensplan" siger Ulrich Baretzky, Head of Engine Development hos Audi Motorsport.

Brug af det nye brændstof kræver ingen teknisk ændring af motoren og har alligevel et CO2-reduktionspotentiale på mere end 30 procent i forhold til benzin udelukkende baseret på mineralolie.

"Vi behøvede ikke at foretage nogen ændringer af DTM-motoren og har hidtil ikke haft det mindste problem på testbænken" siger Ulrich Baretzky.

Endnu engang er motorsporten med til at udvikle ny teknologi, der på sigt kan bruges i vores hverdagsbiler.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...