Længe leve diesemotoren! Audi introducerer S6 og S7 med kraftfuld dieselmotor

Det er findes nok ikke en brændstofstype der er mere udskældt end diesel. Men det holder ikke Audi fra at introducerer to nye hurtige dieselvarianter i S-indpakning.

11. april 2019 af Mathias Brandt

Audi S6 og S7 lanceres nu med den momentstærke V6 dieselmotor, og derved at Audi lige skabt to eminente Autobahn-missiler, der er perfekt til langture. Med 349 hk og et maksimalt drejningsmoment på 700 Nm, vil de to nye S-varianter fra Audi altid have kræfter nok. Kræfterne overføres af den 8-trins automatiske gearkasse tiptronic og altid i kombination med det permanente firehjulstræk quattro.

Audi S6 og S7 med boost-funktion

Med de to nye dieseldrevne S6 og S7 har Audi videreudviklet på det imponerende drivlinjekoncept fra SQ7 TDI: For første gang kombinerer Audi ingeniørerne en elektrisk drevet kompressor med et 48-volts primært ledningsnet. Den elektrisk drevne kompressor sikrer, at du altid kommer hurtigt ud at starthullerne. 

Ud over en meget kraftfuld acceleration i sig selv giver den elektriske tryklader også mulighed for gentagne gange at benytte boost-funktionen ved acceleration. Dermed eliminerer den elektrisk drevne kompressor enhver form for turbotøven og giver mulighed for lynhurtig respons og kraftfuld acceleration i alle kørselssituationer.

Reaktionstiden for den elektrisk drevne kompressor udgør mindre end 250 millisekunder, og dens maksimale effekt ligger på 9,5 hk mens dens maksimale omdrejningstal er på 70.000 omdr./min. Boost-funktionen til den elektriske turbolader går op til et motoromdrejningstal på 1.650 omdrejninger. 

Den elektrisk drevne kompressor understøtter altid TDI-motorens turbolader, når udstødningen leverer for lidt energi til en spontan opbygning af drejningsmomentet – ved igangsætning og ved acceleration med lav belastning ved lavt omdrejningstal.

Minder om en konventionel turbo

Rent optisk minder den elektrisk drevne kompressor om en konventionel turbolader, og den er monteret i indsugningsluftføringen bag ladeluftkøleren direkte på motoren. I de fleste driftstilstande omgås den via et bypass. Men når belastningsbehovet fra speederen er højt, og energiudbuddet fra turboerne samtidig er lavt, lukker bypasss-pjældet, så indsugningsluften ledes hen til den elektrisk drevne kompressor. Den luft, der så komprimeres, sendes direkte ind i forbrændingskammeret.

Under kørslen i hverdagen sparer teknologien mange nedgearinger i gearkassen, holder dermed omdrejningstalniveauet lavt og fjerner turbotøven, som det kendes fra en konventionel udstødningsturbolader.

Den elektrisk drevne kompressor giver V6 TDI-motoren i den nye S6 Limousine en accelerationstid fra 0 til 100 km/t på 5,0 sek., mens accelerationen i S6 Avant og S7 Sportback klares på 5,1 sek. Den elektronisk begrænsede tophastighed ligger på 250 km/t.

48-volts mildhybridsystem

Mens den elektrisk drevne kompressor forbedrer præstationerne, hjælper mildhybridsystemet (MHEV) med at sænke forbruget. Det 48-volts MHEV-system består af en remstartergenerator og et litium-ion-batteri med en kapacitet på 10 Ah i bilens bund under bagagerummet. Remstartergeneratoren er forbundet med krumtapakslen. Ved deceleration kan den rekuperere en ydelse på op til 8 kW og lagre den genindvundne strøm i litium-ion-batteriet. Når man giver gas, starter remstartergeneratoren lynhurtigt motoren igen.

MHEV-teknologien giver mulighed for at aktivere start-stop-funktionen allerede fra en hastighed på 22 km/t. Dermed opnår S-modellerne – også takket være sammenkoblingen mellem mildhybridsystemet og bilens sensorer – en forbrugsbesparelse på op til 0,4 l pr. 100 km ved reel kørsel, og de kan rulle med frakoblet forbrændingsmotor i op til 40 sek.

Audi S6 og S7 får dynamisk firehjulsstyring

Som i alle andre S-modeller fra Audi er det permanente firehjulstræk quattro standard. Hvis der opstår tendens til hjulspind på et af hjulene, overføres den største del af kræfterne til den aksel, der har det bedste vejgreb – i ekstreme situationer kan der overføres maksimalt 70 % til forakslen eller 85 % til bagakslen.

Det standardmonterede progressive styretøj har allerede i basisopsætningen en sportslig udveksling og bliver mere og mere direkte, når ratdrejningen forøges. Styretøjets elektromekaniske servofunktion med S-specifik opsætning filtrerer ubehagelige stød fra, men overfører stadig nyttige informationer til føreren.

I forhold til forgængermodellerne har de nye store S-modeller fået en yderligere opgradering, når det gælder tværdynamikken. 

Som ekstraudstyr tilbyder Audi den dynamiske firehjulsstyring – systemet kombinerer den dynamiske styring med en variabel udveksling på 9,5:1 og 16,5:1 på forakslen med en separat bagakselstyring, der aktiveres via spindeldrev og sporestænger. 

Ved hastigheder op til 60 km/t drejer baghjulene op til 5 grader i modsat retning af forhjulene. Derved reduceres vendediameteren med op til 1,1 m. Ved over 60 km/t medstyrer de op til 2 grader i samme retning som forhjulene. 

Derfor byder S-modellerne på markant mere manøvredygtighed og adræthed ved lave hastigheder og mere kørselsstabilitet ved høje hastigheder og ved vognbaneskift.

Ny undervogn i Audi S6 og S7

S-sportsundervognen, der er udviklet specielt til de nye S-modeller, er som standard forsynet med en støddæmperregulering, der understreger bilernes sportslige karakter. Den sænker karrosseriet på S6 med 20 mm og på S7 med 10 mm. Dermed har begge S-modeller samme lave undervognsniveau. For første gang tilbydes adaptive air suspension – luftaffjedring med reguleret støddæmpning – som et decideret komfortorienteret alternativ til S-modeller. Den kan indstilles i tre forskellige indstillinger og omfatter en Lift-position til dårlige veje samt en niveauudligning. I indstillingen auto sænkes karrosseriet fra 120 km/t yderligere 10 mm, og i indstillingen dynamic er bilen hele tiden i dette lave undervognsniveau.

Komfortudstyr

Sammenlignet med modelrækkens A-modeller byder S-modellerne på et udvidet standardudstyr: Hertil hører 20”-fælge i S-specifikt fælgdesign og MMI Navigation plus inklusive Audi virtual cockpit med 12,3”-display. Derudover er Alcantara-betrukne sportssæder i S6 og supersportssæder i S7 med som standard. Det 4-zoners komfortklimaanlæg fuldender standardudstyrslisten.

De nye Audi S-modeller er fremragende langtursbiler – også takket være den stive karrosseristruktur, som i høj grad fjerner forstyrrende støj, den avancerede aerodynamik og aeroakustik samt den rummelige kabine og det store bagagerum. Afhængigt af karrosserivarianten har bagagerummet en volumen på 530 l (S6), op til 1.390 l (S7 Sportback) og op til 1.680 l (S6 Avant).

Hvornår kommer Audi S6 og S7 til Danmark

Audi S6, S6 Avant og S7 Sportback lander hos de danske forhandlere i løbet af sommeren 2019. Der er endnu ikke danske priser.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...