Audi RS6

Vi nørder Audi RS6 med Niels Becker fra YouTube-fænomenet High on Cars!

Den nye Audi RS6 er netop landet i det danske kongerige, så vi drager mod Hinnerup i Østjylland, hvor en af landets største RS6-fans bor. Han hedder Niels Becker og har indtil videre haft syv (!?!) RS6’ere.

14. september 2020 af Anders Richter

En ny Audi RS6 står klar

Audi RS6 er en drøm for mange, der interesserer sig for biler. Den kan alt, en bil skal kunne – i hvert fald hvis der strømmer højoktan gennem dine blod­årer. Den er hurtig som lynet, hvilket nul til 100 km/t-tiden på 3,6 sekunder understreger. Den er praktisk nok til, at du kan have både familie og fuld oppakning med. Og den er så diskret, at folk ikke står og overglor dig, når du kommer kørende – en vigtig detalje i et land, hvor Janteloven stadig hersker nogle steder.

En ny generation af Audi RS6 er netop landet i Danmark, og faste læsere vil kunne huske, at den prydede forsiden af dette blad for få numre siden. C8-generationen spiller videre i samme spor som forgængeren. Det betyder en V8-motor med biturbo, som nu er skruet op til 600 hk og 800 Nm. Og selv om bilen vejer på den gale side af 2,1 ton, kan den stadig give din golden retriever store øjne, når du lægger fra land. 

Audi RS6

De brede skærme og enorme hjul er med til at give den nye RS6 et ekstremt ondt udtryk. Den her familiebil, skal du ikke provokere.

Vi kører mod Niels Becker fra High on Cars

Nu er seneste generation så ankommet på dansk jord, og har fået skruet et sæt danske skilte på. Det ville være nærliggende at blæse gennem det danske land, skyde et par billeder og skrible en fin historie sammen. Her kunne jeg sagtens skrive stolpe op og ned om, at bilen slet ikke føles så tung i sving, som tallene på spec-arket giver udtryk for. Jeg kunne også rose den for sin alsidighed, for det er virkelig en nem superbil at køre langsomt i. Eller jeg kunne forklare for 120. gang, hvor rart det er at have superkræfter under hjelmen og stadig plads til barnevognen bagi.

Alt ville være i den skønneste orden, og både du som læser og jeg som skribent ville være glad. Men denne gang, vil jeg dele køreoplevelsen med en anden person, og en godt to meter høj fyr ved navn Niels Becker dukker op i mine tanker. 

Audi RS6

Niels Becker kører til daglig i Audi RS6 fra 2014. Før den har han haft seks andre, blandt andet en C6 V10 sedan tunet til over 1.000 hk.

Niels Becker er kendt fra YouTube

Hvis du bruger YouTube til med jævne mellemrum at få stillet dit bilfix, vil du være stødt på programmet High On Cars. Det består kort sagt af tre jyske bilnørder, som gør lige præcis det, de er bedst til: Nemlig at nørde biler. Og Niels, som samtidig er den højeste i flokken, er stor RS6-fan. Eller vi burde måske rettere sige “RS-sæjs!”, for det er altså sådan det udtales i Randers, hvor Niels kommer fra.

Se hele vores interview med Niels Becker fra High on Cars i de to videoer nederst i artiklen!

I det sekund, jeg hørte, at der kom en ny Audi RS6 forbi redaktionen, fik jeg straks aftalt, at vi ville kigge forbi Niels i Hinnerup, hvor han har bilforretningen ProAuto. Der holder jeg parkeret nu til lyden af et sæt træsko, der nærmer sig i perlegruset. Men før vi går videre, får du lige lidt historie. 

Audi RS6

Audi RS6 C7 var i produktion så længe, at det var den sidste Audi med analoge instrumenter. 

Første Audi RS6 kom i 2002

Den første Audi RS6 kom frem i 2002, og blev med det samme kronen på værket i Audi’s dengang relativt nye RS-afdeling. “RS” i Audi-sprog svarer til, hvad M-­
afdelingen er for BMW. Men hvor BMW fra starten havde fokus på at lave racerbiler til gaden, har det stået lidt anderledes til i Ingolstadt. Den første model hed RS2 og var unik, fordi det var en stationcar. RS havde fokus på hurtighed – men også praktik.

RS2 fra 1994 voksede til RS4 i 1999, og i 2002 kom så første generation af RS6. Første generation havde en V8-motor med 450 hk, mens det i virkeligheden er generation to, som af nørder kaldes C6, der er den mest interessante. 

Audi RS6

Der findes fire generation af RS6, og de fleste af dem har været udstyret med V8-motorer ­som denne. 

Audi RS6 fik V10-motor

Den blev nemlig udstyret med en V10-­motor, som er med til at adskille egentlige RS-kendere fra de mere generelle biltosser. Og det bliver sidstnævnte gruppe, undertegnede ender i, da jeg proklamerer, at: “V10’eren var jo den samme som i den daværende Lamborghini Gallardo...”

Niels Becker sender et par sammen­knebne øjne min vej, som indikerer, at jeg ikke skal regne med at indtage formandsposten i den lokale RS6-klub. Min tekniske forståelse på emnet er tydeligvis mangelfuld. Så langt så godt. Og Niels ved altså, hvad han taler om:

“Jeg har haft syv RS6’ere. Det ­startede med, at jeg, tro det eller lad være, var kørende sælger i en Mercedes C63 AMG – det var ikke mit benzinkort... Så var der én, der sagde til mig, at du skal da prøve en RS6 V10! Så prøvede jeg en, men da den havde soltag, og jeg er to meter høj, kunne jeg ikke være i den. Så prøvede jeg kort efter én uden soltag, og samme dag byttede jeg min C63 AMG til en RS6.” 

Audi RS6

Den gamle har 560 hk, mens den nyeyder 600 hk. Niels Beckers private bil har dog et par tricks i ærmet, så effekten i den er over 700 hk...

Niels kører Audi RSsæjs C7

I dag kører Niels Becker i en brugt Audi RS6 af den senere C7-generation, som er den, der i dag er blevet erstattet af den nye C8. Og inden vi kommer til den nye, får vi lige en introduktion af C7 fra eksperten selv:

“Min Audi RS6 er fra 2014. Det er den generation, som kommer efter V10’eren, hvilket betyder, at den har fået en downsizet 4-liters V8. Jeg kan godt li’, at for det utrænede øje kommer jeg bare i en Audi. Men kenderne kan godt se, at det er en RS6. Det her er samtidig den første RS6, af dem jeg har haft, hvor der er logoer på. Jeg har normalt kørt skiltefri, indtil min bror en dag sagde til mig, at hvis man har en RS6, må man gerne vise det til verden,”

En tanke, som vi kun kan give Niels Becker ret i.  

Audi RS6

Judd-fælgene på 21” er eftermonterede og fylder rigtig godt ud i de brede skærmkasser. 

Et moment på hele 985 Nm

Som nogle nok spotter, er der lidt visuelle ændringer på Niels’ bil, og det samme gælder under hjelmen, hvor der er skruet op for effekten: “765 hk yder den pt., og ­momentet ligger på 985 Nm. Men helt ærligt, hvorfor kunne det ikke bare være fire­cifret!”, griner Niels og fortsætter:

“Der er lavet lidt ved ladetrykket, og så har den fået nogle andre downpipes fra Milltek. Det er det, man grundlæggende vil kalde et Stage 1-kit.” Niels har dog tidligere kørt med endnu mere effekt i en af hans gamle RS6’ere. Det var den sjældne V10 sedan, som kun er lavet i få eksemplarer. Den ydede over 1.000 hk efter at have været en tur fordi det polske tuningsfirma Sportmile, som er eksperter i Audi RS. 

Audi RS6

Motoren i den nye Audi RS6 yder 600 hk. Regn dog med, at der senere kommer en kraftigere Plus-­variant. 

RS6'eren laver hjulspin 

Niels kaster nøglerne til sin privatbil mod mig, og jeg griber chancen. Han har allerede advaret mig om, at den laver hjulspin i de første tre gear, og det er ingen overdrivelse. Så snart motoren er varm, begynder jeg at prikke til den, og hold nu op et missil!

Vil du nørde flere bildetaljer, så husk at købe abonnement på Bil Magasinet ved at klikke hér! På den måde får du hver måned dit bilfix direkte ind gennem brevsprækken. 

Lyden er præcis så høj, som den skal være. Ikke for meget, så du bliver træt af den til daglig, men heller ikke så lidt, at den ikke giver dig gåsehud på underarmene. Selv om Niels’ bil er blevet tunet til at yde mere end de 560 hk, den har fra standard, føles ombygningen perfekt afstemt. Den lider ikke af nogle af de fejl, man nogle gange godt kan opleve i biler, der er blevet optimeret eller tunet. Det her føles som en bil, der er kørt direkte ud fra fabriksporten i Ingolstadt.

Audi RS6

Interiøret i den nye RS6 er klassisk Audi, men faktisk er det kun nogle få detaljer, der adskiller RS6 fra en A6. 

Bag rattet af den seneste RS6

Efter en hurtig tur i området kommer vi bag rattet af den nye Audi RS6, som Niels har glædet sig som et lille barn til både at se – og ikke mindst køre:

“Det første, jeg kommer i tanke om, er, hvor meget der er sket i interiøret. Det virker noget mere nutidigt end i forgængeren – hvilket egentlig også er naturligt nok,” fastslår han.

Selv om den nye har 600 hk standard, hvilket dog stadig er mindre end Niels’ der yder 765 hk, ser han ingen grund til at pille ved den: “Jeg kan godt afsløre, at jeg allerede er dybt forelsket i den her bil, og også i måden, den kører på. Jo, man kunne måske stramme luftundervognen lidt op og sænke den bare lige 30 mm, men kræfterne er der faktisk ingen grund til at ændre på. Den går så godt, at det er unødvendigt at tune videre på den.”

Audi RS6

På den nye RS6 er der på udstyrslisten krydset af ved 22” fælge, og de keramiske bremser der koster den nette sum af 195.477 kr. 

Vi nørder Audi RS6

Vi glider rundt i området omkring Hinnerup et stykke tid, og der bliver lagt den ene nørdede RS6-fakta frem på bordet efter det andet. Det er befriende, at finde læsere ude i det danske land, som har så stor viden omkring et emne, og hvor man kan mærke, hvor meget de brænder for det. Og stol ikke bare på undertegnede. Besøg Bil Magasinets YouTube-kanal, hvor du kan se videoen, når Niels får parkeret den nye RS6 i sin firmaindkørsel, eller gå direkte ind på deres High On Cars-show, hvor Niels og hans to kumpaner kører tre generationer af RS6 i et dragrace på en afspærret landingsbane. 

Audi RS6

To jyder prøver at se hårde ud, men det er intet i forhold til de to biler, de i dag tester på landevejene ved Hinnerup.

Hvilken RS6 vil du helst ha'?

Inden jeg igen får vristet nøglerne til RS6’eren retur fra Niels, spørger vi, hvilken RS6 han helst vil have?

“Hvis jeg skulle tænke med pengepungen, ville jeg snuppe en RS6 V10 og så tune den helt vildt. Var penge ikke et issue, ville jeg klart købe den nyeste RS6!,” slutter Niels, som må betegnes som en af de største RS6-fans, der findes i vores lille kongerige. Og vi forstår ham godt, for den nye RS6 er noget helt specielt. Det er en af de få biler, som både kan være praktisk men også få bilnørderiet frem i os.

Audi RS6 C8 2020

Pris i dag: 
  • 1.768.352 kr.
Opbygning:
  • Motor: V8, 3.996 cm3, 32V, biturbo

  • Effekt: 600 hk ved 6.000 o/min

  • Moment: 800 Nm ved 2.050 o/min

  • Hjulophæng for/bag: Multilink/tværsvingarme

  • Transmission: 8-trins automatgear

  • Bremsesystem for/bag: Ventilerede skiver

Præstationer:

  • 0-100km/t: 3,6 sek.
  • Topfart: 250 km/t (elektronisk begrænset)

Dimensioner og vægt:

  • Mål L/B/H: 494/189/147 cm
  • Akselafstand: 292 cm
  • Vægt/last/påhæng: 2.150/665/2.100 kg
  • Bagagerum: 565-1.680 liter

Dæk (testbil): Pirelli PZero

Dimensioner: 285R30R22 sommerdæk

Økonomi:

  • Forbrug EU-miks WLTP: 7,9 km/l
  • CO2-udslip: 289 g/km
  • Garanti mekanik/lak/rust: 2/3/12 år
  • Ejerafgift: 11.020 kr.

Audi RS6 C7 2014

Pris i dag:

  • 1.768.352 kr.

Opbygning:

  • Motor: V8, 3.996 cm3, 32V, biturbo

  • Effekt: 560 hk ved 5.700 o/min

  • Moment: 700 Nm ved 1.750 o/min

  • Hjulophæng for/bag: Multilink/tværsvingarme

  • Transmission: 8-trins automatgear

  • Bremsesystem for/bag: Ventilerede skiver

Præstationer:

  • 0-100km/t: 3,9 sek.
  • Topfart: 250 km/t (elektronisk begrænset)

Dimensioner og vægt:

  • Mål L/B/H: 498/194/147 cm
  • Akselafstand: 291 cm
  • Vægt/last/påhæng: 1.935/630/2.100 kg
  • Bagagerum: 565-1.680 liter

Dæk (testbil): Dunlop SP WinterSport

Dimensioner: 285/30R21 vinterdæk

Økonomi:

  • Forbrug EU-miks WLTP: 10,2 km/l
  • CO2-udslip: 229 g/km
  • Garanti mekanik/lak/rust:
  • Ejerafgift: 7.320 kr.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...