Audi h-tron quattro Concept
Audi h-tron quattro Concept © Newspress

Her er teknikken bag Audi's brintbil

Audi's brintbil kører 0-100 på 7,0 sek., har en rækkevidde på 600 km og udleder kun vand. Den er på gaden om to år

13. januar 2016 af Bil Magasinet

Herning-virksomheden H2 Logic A/S er netop nu ved at installere den 10. tankstation til brint i Danmark. Dermed er netværket af tankstationer til brint landsdækkende allerede to år før, Audi kommer med sin første brintbil. Den viste de på Detroit Motor Show mandag.

Audi h-tron quattro Concept er en elbil, der drives af en brændselscelle i stedet for batterier. Brint anvendes som energikilde i brændselscellen, der yder op til 110 kW, der kan booestes kortvarigt med op til 100 kW ekstra. Her er en elmotor på forakslen og en på bagakslen, og bilen har derfor firehjulstræk. I bilsprog er ydelsen 122 hk for og 190 hk bag. Det rækker til en 0-100-tid på under 7,0 sek.

Bilens tre brinttanke kan fyldes op på en brinttankstation på ca. 4 minutter og Audi skriver, at rækkevidden er op til 600 km på en optankning.

Vi så den batteridrevne konceptbil Audi e-tron quattro concept på Frankfurt Motor Show i 2015, der ligeledes er baseret på anden generation af den modulopbyggede langsgående platform (MLB evo). Til trods for forskelligartet teknik har de to konceptbiler en næsten identisk bund.

© Audi AG

Sådan fungerer brændselscellen

Audi h-tron quattro concept er udstyret med brændselscelleteknologi fra Audi og Volkswagen. Med en virkningsgrad – den del af energien, der rent faktisk bruges til det ønskede formål i stedet for at fise væk som varme og friktion – på over 60 pct. overgår brændselscellen ifølge Audi alle kendte typer af forbrændingsmotorer.

Den såkaldte "stack" – en stabel opbygget af 330 enkelte celler – er placeret forrest i bilen.
De tre brinttanke er placeret under passagerkabinen og bagagerummet, men begrænser ikke pladsen i kabinen. Under et tryk på 700 bar lagrer de brint nok til en rækkevidde på op til 600 km.

Hver tank er bygget op af flere lag – den indvendige beholder af gastæt polyamid omvikles med kulfiberforstærket kunststof (CFK) og glasfiberforstærket kunststof (GFK). 

Som supplement til den op til 150 hk stærke brændselscelle er her et kompakt litium-ion-batteri. Batteriet vejer mindre end 60 kg og er placeret under passagerkabinen for at opnå det bedst mulige tyngdepunkt. Det leverer en ydelse på op til 136 hk, der ved acceleration kortvarigt fungerer som en kraftfuld ekstra fremdrift. Ved deceleration opsamler og lagrer batteriet energi.

Det samlede moment er 550 Nm, og topfarten er er begrænset til 200 km/t.

Strømmen fra brændselscellen og højvoltsbatteriet driver de to elmotorer. En intelligent styring regulerer samspillet med fokus på effektivitet. En varmepumpe til klimaregulering af kabinen og et stort solcelletag, der med en effekt på op til 320 W genererer op til 1.000 km ekstra rækkevidde om året, tæller også i effektivitetsregnskabet.

Forbruget er ifølge den gældende EU-norm ca. 1 kg brint pr. 100 kilometer, hvilket med dagens brintpriser i grove træk vil give samme brændstofomkostninger, som hvis konceptbilen havde haft en toliters trykladet benzinmotor (udregnet efter vores gennemsnitlige forbrug i testen af Hyundai ix35 FCEV i december, der også brugte cirka 1 kg brint pr. 100 km). 

Audi h-tron quattro concept uden emissioner overhovedet, hvis den brint, der tankes, produceres ved hjælp af grøn strøm. Det realiserer Audi på sit e-gas-anlægget i Werlte i Nordtyskland.

Verdens første industrielle power-to-gas-anlæg har siden 2013 udnyttet strøm fra vindenergi til at spalte vand til ilt og brint via elektrolyse. I øjeblikket bruges denne brint via et ekstra trin med reaktion med CO2 til produktionen af Audi e-gas, som er syntetisk metan, til A3 g-tron og A4 g-tron med CNG-drivlinje.

Kan køre selv

Audi h-tron quattro concept bruges også til at vise, hvor langt man er kommet med selvkørende biler. Den har radarsensorer, en ny type videokamera, ultralydssensorer og en laserscanner.

Alle tilgængelige sensorinformationer samles i en central førerassistentstyreenhed. Her beregnes i realtime et komplet billede af bilens omgivelser, og informationerne stilles til rådighed for assistentsystemerne og systemerne til bilens selvkørende funktioner. De kan overtage kørslen ved parkeringsmanøvrer eller ved køkørsel på motorveje med op til 60 km/t.

Systemerne ventes i den kommende Audi A8  i 2017.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...