© Audi Sport

Her er den nye Audi RS 7 Sportback

Den 5-dørs coupé er tilbage med 600 hk og muskelsvulmende skærme. Se de første billeder af bilen her.

10. september 2019 af Søren Juul
© Audi Sport


Der er udsigt til trængsel i det hurtigste spor på Autobahn. På den internationale biludstilling i Frankfurt har Audi nemlig præsenteret anden generation af Audi RS 7 Sportback en måned efter stationcar'en Audi RS 6 Avant. 

Den steroidpumpede Hulk-udgave af den femdørs coupé A7 ser vildere ud end nogensinde og med god grund. Audi Sport GmbH har her i anden omgang udstyret den lange og elegante coupé med et "widebody" karrosseri. De udbyggede skærme gør RS 7 Sportback fire cm bredere end en almindelig A7. Kun fordøre, tag og bagklap deles med standardmodellen.  

En lav, bred singleframe-kølergrill med RS-specifikt mønster i blanksort finish, en forkofanger med glubske luftindtag, sideskørter og to ovale udstødningsrør placeret i et aggressivt diffusor-panel, fuldender RS-uniformen. 

Over 120 km/t kører der automatisk en hækvinge op fra bagklappen. 

© Audi Sport

Fra 0 til 100 km/t på 3,6 sek. 

Generationsskiftet har gjort RS 7 Sportback endnu hurtigere. 0-100 km/t sprinten er accelereret, fra 3,9 sek. til 3,6  sek., men topfarten stadig hedder 250, 280 eller 305 km/t, afhængig af udstyrspakken du tilkøber til bilen. 

De friskere præstationer kan tilskrives det nye kraftværk under motorhjelmen, som er identisk med det i den nye Audi RS 6 Avant, som benytter en 4,0 TFI V8-motor med biturbo. Den yder 600 hk/800 Nm, hvilket er et løft fra forgængerens 560 hk/700 Nm. Dertil "mild hybrid" teknologi og cylinderfrakobling, som skulle gøre den nye motor i stand til at spare op til 0,8 liter benzin per 100 km. 

Kræfterne leveres til en 8-trins automatgearkasse og videre til hjulene gennem et permanent quattro firehjulstræk. 

© Marcus Werner
© Audi

Luftundervogn og op til 22" fælge i skærmkasserne

RS 7 Sportback leveres som standard med luftundervogn. For mere fokus på sportslig kørsel kan man med fordel tilvælge en RS sportsundervogn, der benytter stålfjedre og adaptive støddæmpere. På ekstraudstyrslisten kan man også finde firehjulstyring. 

Standard er 21" fælge med ti eger, men skal de være større, har Audi også 22" fælge med fem eger på lager. 

Standard kører RS 7 Sportback med stålskiver, men bilen kan opgraderes med de keramiske skiver, som ses her på billedet. 

© Audi Sport
© Audi Sport

Fås nu med tre bagsæder 

Kabinen er forsynet med RS-specifikke sportssæder og et fladbundet rat svøbt i Alcantara eller perforeret læder. Den digitale instrumentering bag rattet har også fået en hilsen fra Audi Sport: Her kan du få informationer om dæktryk, drejningsmoment, olietemperatur, turbotryk, omgangstider, accelerationstider og g-kræfter i særlig RS-grafik. 

Af mere praktiske nyheder kan vi nævne, at RS 7'eren nu har tre pladser på bagsædet, men tyskerne beholder den mere sportlige sædekonfiguration med to pladser på udstyrslisten. 

Audi RS 7 Sportback introduceres i slutningen af året i Danmark. Prisen er endnu ukendt. 

© Audi Sport

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.