Gæt en motor...
Audi bygger biler, der kører på benzin, diesel, gas, el og diverse kombinationer (hybridbiler). Da Audi i 2017 introducerede en ny A8, begyndte de også at bruge en række nye betegnelser for motorstørrelser. Indtil da navngav man Audi'er efter motorens slagvolumen, men det vil være mindre interessant for fremtidens forbrugere - de vil være mere interesserede i en bils ydeevne end i motorblokkens størrelse.
Modelnavne som A1 og Q7 forblev uændrede, men de hidtidige navne for varianter som 1,0 og 4,2 blev erstattet af en rebus.
Der indførtes tocifrede talkombinationer. De nye betegnelser afspejler den specifikke ydelse for drivlinjen og gælder både for biler med forbrændingsmotor, hybrider og elbiler.
Det nye navn angiver drivlinjens ydelse i bilen i kilowatt (kW). Dermed kunne en Audi A5 med 185 kW (252 hk) komme til at hedde Audi A5 185 TFSI, men så nemt skal det ikke være.
Løs en rebus
Audi har nemlig valgt en endnu mere kompliceret måde at navngive biler på.
* Talkombinationen ”30” bil fremover stå bag på modeller, der har en ydelse på mellem 81 og 109 kW (110 og 148 hk).
* ”45” står for ydelsesområdet fra 162 til 195 kW (220 til 265 hk).

Ny 5-liters dieselmotor i Audi A8? SÅ har I vores opmærksomhed. Sådan hænger det muligvis dog ikke sammen...
Men du skal ikke begynde at spille smart, fordi du har løst den nye rebus. Tallet for den enkelte bilmodel suppleres nemlig af den pågældende motorteknologi – altså TFSI, TFSI e, TDI, e-tron eller g-tron (benzin, hybrid, diesel, el eller gas i de lande, hvor Audi sælger gasbiler).
Desuden oplyser Audi, at intervallerne løbende bliver opdateret.
De sportslige S- og RS-topmodeller samt Audi R8 nyder en særstatus i modelprogrammet og bibeholder deres klassiske modelbetegnelser.
Her er logikken
”Med den tiltagende relevans af alternative drivlinjeteknologier vil slagvolumen som ydelsesbetegnelse få mindre og mindre betydning hos vores kunder. Logikken bag de fremtidige betegnelser ud fra drivlinjens ydelse gør det muligt at differentiere udbuddet af ydelsestrin”, siger Dietmar Voggenreiter, som er Audis øverste chef for salg og marketing.
Held og lykke med at forklare det nye system til jeres kunder, Dietmar.
*Opdateret maj 2021
Her er Audi's system
- 25: 95 hk (70 kW)
- 30: 110 - 148 hk (81 - 109 kW)
- 35: 149 - 170 hk (110 - 125 kW)
- 40: 171 - 206 hk (126 - 152 kW)
- 45: 220 - 265 hk (162 - 195 kW)
- 50: 285 - 312 hk (210 - 230 kW)
- 55: 340 - 408 hk (250 - 300 kW)
- 60: 435 - 462 hk (320 - 340 kW)
S og RS modeller, samt R8 og e-tron GT indgår ikke i listen.