© Søren Juul

Første test: Ny Audi A5 Sportback holder sig ung med vellykket plastikkirurgi

Audis elegante coupé i firmabilsklassen har fået et lille facelift, som du skal bruge lup for at spotte. Vi har kørt den og bringer dig et overblik over nyhederne lige her.

8. august 2020 af Søren Juul

Hvad er det for en bil? 

Det er den elegante 4-dørs coupé-variant af Audi A4, bedre kendt som A5 Sportback. Den seneste generation kom i 2016 og har nu fået et lille facelift. Det blev faktisk præsenteret i slutningen af 2019, men grundet corona er vi først kommet bag rattet nu. 

Hvad er nyt?

Audi har valgt at droppe A5 Coupé og tilbyder nu kun A5 i Danmark som cabriolet - og denne praktiske, men kønne A5 Sportback med fire døre og stor bagklap, som holder sig fantastisk godt. 

Hemmeligheden er et diskret, men effektivt ansigtsløft med klassiske design-kneb. Modellen har fået nye LED-lygter for og bag, der fås med dynamiske blinklys.
  
Der er installeret en lavere og bredere kølergrill med bikube-mønster i stedet for vandrette lameller. Forkofangeren har fået en form for underbid og redesignede, imiterede luftindtag, som giver fronten et mere aggressivt udtryk. Nye sideskørter og en redesignet bagkofanger fuldender den visuelle foryngelseskur. 

Er der sket noget med kabinen?

Kabinen i den gamle A5 virkede efterhånden en smule bedaget på grund af den fritstående skærm oven på midterkonsollen. Der sidder den stadig, men nu er den blevet trykfølsom og den tablet-agtige grafik leveres af en nyere generation infotainmentsystem. Systemet arbejder hurtigt og kobles nemt op med din smartphone, men skærmen har nærmest magnetisk tiltrækning på fedtfingre.

interiør Audi A5 Sportback

Skærmen på midterkonsollen er 10,1" stor og trykfølsom. Derfor er drejehjulsbetjeningen til infotainmentsystemet sendt på pension i den nye A5. 

© Søren Juul

Den trykfølsomme skærm på 10,1" fungerer fint, men kommer hurtigt til at se nusset ud. 

© Søren Juul

Hvilke motorer kan jeg få i min A5 Sportback? 

Motorudvalget er til at overskue: 40 TFSI har en 4-cylindret 2,0 liters benzinmotor med turbo og 12-volt mildhybridteknik med en bæltedrevet starter/generator. Den yder 204 hk. Der er også en 4-cylindret dieselvariant, 40 TDI, med 190 hk, som dog må vente på mildhybrid-teknikken indtil oktober. 

Der er også noget for folk, der vil have kubik og råstyrke fra en karismatisk V6-motor. S5 stiller med 347 momentstærke diesel-heste fra en 3,0 TDi-motor – og den hidsige RS5 Sportback kommer fremad med 450 hk fra en 2,9 liters biturbomotor med benzintørst.

2,0 TFSI-motoren ydede før faceliftet - og faktisk indtil uge 30, hvor modelår 2021 gik igang, 190 hk. Køber du en A5 40 TFSI i dag yder den 204 hk. 

© Søren Juul

Er der andet jeg skal vide? 

Ja! Du skal ikke gå i panik, hvis du lægger Autobahn-planer og opdager, at topfarten nu er reduceret fra 240 til 210 km/t i en A5 40 TFSI. Audi er ikke blevet smagsdommere over topfarten, men har udstyret bilen med dæk med lav rullemodstand til gavn for brændstofforbruget. 

Topfarten er reduceret til 210 fra 240 km/t i A5 SB 2,0 TFSI. Det skyldes dækkene med særlig lav rullemodstand på testbilen. 

© Søren Juul

Dækkene har hastighedskode "H" og må maks. køre 210 km/t, hvorfor topfarten er sænket. For et beskedent beløb - eller gratis ved køb af Audi 20" fælge – fjerner Audi begrænsningen igen. 

Hvordan kører den så? 

Vi har kørt omkring 800 km i bilen og har konstateret et par ting. 2,0 TFSI-motoren er stilfærdig og har overskud nok til at gøre A5 Sportback tilpas hverdagskvik og næsten lydløs på motorvejen, hvor den stadig fører sig frem med stor autoritet.
  
Pudsigt nok føltes undervognen en smule sporsøgende på testbilen, så der skulle laves små korrektioner på rattet når det gik hurtigt ligeud med konstant fart. Det har vi ikke prøvet før i A5'eren, så vi mistænker dækkene for at spille undervognen et puds.

Læs testen af den nye Audi A5 Sportback i et kommende nummer af Bil Magasinet. 

Priser Audi A5 Sportback (8. august 2020)

A5 Sportback Prestige

40 TDI 190 hk 509.990 kr.

40 TDI quattro 190 hk 559.987 kr.

40 TFSI 204 hk 505.787 kr.

A5 Sportback S line

40 TDI 190 hk 544.987 kr.

40 TDI quattro 190 hk 594.987 kr.

40 TFSI 204 hk 540.787 kr.

A5 Sportback Prestige Plus
40 TDI 190 hk 524.985 kr.

40 TDI quattro 190 hk 574.987 kr.

40 TFSI 204 hk 520.787 kr.

A5 Sportback S line Plus

40 TDI 190 hk 559.987 kr.

40 TDI quattro 190 hk 609.987 kr

40 TFSI 204 hk 555.787 kr.

S5 Sportback

3,0 TDI quattro 347 hk 1.119.987 kr.

RS5 Sportback

3,0 TFSI quattro 450 hk 1.499.987 kr.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...