© Søren Juul

Første test: Faceliftet Audi Q5 spiller op med eksotiske baglygter

Audis mellemstore SUV tackler spirende midtvejskrise med en omfattende opdatering af design og teknik. Få vores førstehåndsindtryk og priser her.

4. januar 2021 af Søren Juul

Anden generation af Audis bedst sælgende Q-model blev præsenteret tilbage i 2016 i Mexico. Nu har Q5’eren fået et facelift midtvejs i livet, der diskret og effektivt glatter rynkerne ud. Her er vores første noter fra en testkørsel på danske veje.  

© Søren Juul

Hvad er nyt på Audi Q5?

Audi har brugt traditionelle metoder til at friske designet op. Q5 har fået et par nye kofangere, der gør den mere ungdommelig at se på. 

Singleframe kølergrillen er trykket en anelse mere flad og syner bredere, mens tågeforlygterne sidder i imiterede luftindtag, der er vokset i højden og har fået trapez-formede indlæg. 

© Søren Juul

Nye spændstige sideskørter gør modellen mere atletisk at se på i profil og bagpå har kofangeren fået et nyt diffusor-element på den nederste del.
  
Dertil en ny pynteliste mellem baglygterne - sidstnævnte kan din lokale Audi-forhandler sikkert snakke om i timevis: De kan nu fås med digital OLED teknologi, der er eksklusive sager. Audi kaldte dem for en verdensnyhed i pressemeddelelsen fra efteråret og vi har da heller ikke set dem i aktion før på en testbil herhjemme. 

OLED-baglygterne er ekstraudstyr, som giver Q5'eren karakter især i mørke. Her ses lygtegrafikken, når bilen har opdaget en forhindring bagved.  

© Søren Juul

OLED-teknikken giver lygten en skarp og homogen grafik, som konfigureres i tre forskellige lygtegrafikker. Sidstnævnte kan også ændres afhængig af køreprogrammet bilen står i. Og så har baglygterne en smart funktion: hvis en person eller bil kommer indenfor to meter af bagkofangeren, sætter baglygten fuld blus på alle OLED elementerne, så Q5'eren er svær at overse. 

 Det får Q5’eren til at se moderne og højteknologisk ud, selv hvis du parkerer den ved siden af en Audis nye elektriske e-tron modeller.

Er der sket noget i kabinen?

Ja, hvis du ser godt efter. Drejehjulet med tilhørende vipperknapper foran gearvælgeren er sløjfet, hvilket har givet plads til et nyt, lille opbevaringsrum ovenpå midterkonsollen. 

Infotainmentsystemet styres nu med fingertryk på en 10,1” skærm på instrumentbrættet. Der er sat turbo på selve elektronikken – hardwaren til infotainmentsystemet er en generation nyere og har fået en ti gange så hurtig processor, så menuer, grafik og navigation kører lynhurtigt. 

Det nye opbevaringsrum foran gearvælgeren er et praktisk omend ikke særligt elegant plus. 

© Søren Juul

Er det en elbil?

Nej! Testbilen er udstyret med en stærk, støjsvag og smidig 2,0 TDI dieselmotor, der har fået en stor opgradering. Maskinen har tabt sig over 20 kg ved brug af mere aluminium i konstruktionen og er nu udstyret med et 12V mildhybridsystem, der arbejder sammen med en kombineret starter/generator og et lille batteri om at tæmme tørsten. 

Det sparer cirka 0,3 liter diesel per 100 km og snitforbruget er opgivet til 18,6 km/l. 

Med sine 204 hk rammer testbilen 100 km/t på 7,6 sekunder og er god for 222 km/t på toppen – og så må den må slæbe en stor anhænger på op til 2,4 ton efter sig. 

De nye kofangere har gjort Q5'eren to cm længere. 

© Søren Juul

Motorprogrammet tæller en V6'er

Modelprogrammet tæller også en 163 hk 2,0 TDI dieselmotor, såvel som en bjørnestærk V6 TDI diesel med 286 hk og en 2,0-liters TFSI benzinmotor med 265 hk.


Senere følger den måske mest interessante variant herhjemme: TFSI e plug-in hybrid, der kommer i to forskellige effektrin. 

© Søren Juul

Hvad koster den nye Q5?

Q5-priserne starter på 609.990 kr. for en 35 TDI med 163 dieselheste og udstyrslinje Prestige. Den testede 40 TDI quattro S tronic koster fra 669.990 kr. 

Priser Audi Q5 december 2020

Udstyrslinje Prestige

35 TDI S tronic 609.990 kr.
40 TDI quattro S tronic 669.990 kr.
45 TFSI quattro S tronic 689.990 kr.
50 TDI quattro tiptronic 744.990 kr.

Udstyrslinje S-Line

40 TDI quattro S tronic 704.990 kr.
45 TFSI quattro S tronic 724.988 kr.
50 TDI quattro tiptronic 779.990 kr

Hvordan kører den nye Audi Q5 40 TDI?

Med 204 diesel-heste er det en pragtfuld allrounder af en SUV, der er kvik i optrækket og ligger urokkeligt på motorvejen selv når det stormer. Resten af indtrykkene gemmer vi i første omgang til den fulde test, som du kan læse om i den trykte udgaver af Bil Magasinet. Skynd dig at tegne et abonnement her.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...