Audi Q5 55 TFSI e quattro
© Audi

Første test: Endelig kan du få en Audi Q5, som kan sættes i stikkontakten

Hvis du er på jagt efter en ny plug in-hybrid, står Audi klar til at friste. Modellen hedder Q5 55 TFSI e quattro, og er næsten lige så hurtig som en SQ5.

4. oktober 2019 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

Vi er fløjet til München i Tyskland, hvor Audi har linet hybridvarianterne af både Q5, Q7, A7 og A8 op. Vi kører en tur i førstnævnte, der også bliver den første af de fire på det danske marked.

Bil Magasinet var inviteret af Audi

Audi Q5 55 TFSI e quattro
© Audi

Hvad er nyt i Audi Q5 plug in hybrid?

Er dit daglige kørselsbehov omkring 50 km, og har du adgang til strøm på din bopæl eller på jobbet, er der godt nyt til dig. Den komfortable allrounder Audi Q5 er stemplet ind i nutiden med ny teknologi, der både redder verden med mindre forbrug, og samtidig gør Q5 endnu mere komfortabel med helt lydløs kørsel.

Den 2-liters benzinmotor med fire cylindre er koblet sammen med et batteri på 14,1 kWh og en elmotor, der sammen med benzinmotoren giver en systemydelse på i alt 367 hk og 500 Nm. Q5 som plug-in hybrid kører til 100 km/t på 5,3 sekunder – det er kun 0,2 sekunder langsommere end nuværende flagskib SQ5. Samtidig kører den over 40 km udelukkende på strøm. På vores testrute, der både indeholder kørsel på landevej, motorvej og i byen nærmer vi os 50 km kørsel på strøm.

Selv ikke hvis vi virkelig koncentrerer os, er vi overbeviste om, hvornår der sker et skift mellem benzinmotoren og elmotoren. Benzinmotoren er meget støjsvag og overgangen mellem de to er ikke til at mærke ved almindelig kørsel. Kun når vi virkelig trykker til den snerrer benzinmotoren – dog uden at virke overbebyrdet. 

Audi Q5 55 TFSI e quattro
© Audi

Forudseende fartpilot

Med data fra navigationen om hastighedsgrænser, sving, bakker og flere andre parametre på ruten, finder bilen selv ud af, hvornår der skal køres på strøm og hvornår der skal bruges benzin. På den måde vil batteriet være tæt på tomt, når vi ankommer til destinationen. Og det virker. Efter to forsøg med ruter på omkring 60 km var der omkring 5 km. tilbage i batteriet begge gange.

Audi Q5 55 TFSI e quattro
© Audi

Hvem er konkurrenterne?

I skrivende stund er Q5 ret alene, når vi taler premium-biler med plug-in i samme størrelse. En af de få konkurrenter er Volvo XC60 T8 Twin Engine med 390 hk, elektrisk rækkevidde på 50 km og en startpris på 930.000 kr. Både BMW og Mercedes Benz er dog på vej med sine direkte konkurrenter i form af BMW X3 xDrive30e og Mercedes Benz GLC 300 e, der begge er plug-in hybrider. Batterikapaciteten og den elektriske rækkevidde bliver meget lig specifikationerne på plug-in varianterne af Audi Q5 og Volvo XC60.


Hvornår lanceres Audi Q5 plug in?

Der er hverken offentliggjort en præcis lanceringsdato eller pris endnu. Audi Danmark forventer dog, at introducere plug-in varianten af Q5 sidst på året. Herefter følger både hybridvarianterne af Q7, A6, A7 og A8 næste år. De kompakte A3 og Q3 bliver ligeledes introduceret næste år som plug-in hybrid.

Audi Q5 55 TFSI e quattro
© Audi

Vi synes...

Læs vores endelige dom, og om de andre fordele i Q5 som plug-in hybrid, i et kommende nummer af Bil Magasinet.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.