Audi A5 Cabriolet 40 TFSI S-line S-tronic
Audi A5 Cabriolet 40 TFSI S-line S-tronic

Fronten er ny med slankere og mere aggressive LED-forlygter og større luftindtag.

© S. Bachmann

Perfekt til sommercruising! Vi tester den faceliftede Audi A5 Cabriolet

2020-årgangen af den 4-personers cabriolet fra Audi har fået ny front og bagende, og dens moderne digitale løsninger fungerer godt i hverdagen, viser vores test.

27. august 2020 af Steen Bachmann

Hvad er Audi A5 Cabriolet?

Audi A5 Cabriolet er en 2+2 cabriolet med stoftag og S-tronic dobbeltkoblingsgear. Den fås med for- eller firehjulstræk og benzin- eller dieselmotor. 

Modellen afløste Audi A4 Cabriolet i 2007, og anden generation kom i 2016. Det er denne Audi, der nu får et facelift og opdateret teknologi. 

Hvad er nyt ved A5 Cabriolet?

Udenpå får Audi A5 Cabriolet en fladere og lidt bredere kølergrill, hvis luftslidser skal lede tankerne tilbage på Audi klassikeren Sport quattro fra 1984. 

Et nyt panel nederst skal gøre Audi'ens profil slankere, og en diffusorindsats med trapezformede afgangsrør skal få bagenden til at virke bredere.

Audi A5 Cabriolet 40 TFSI S-line S-tronic
Audi A5 Cabriolet 40 TFSI S-line S-tronic© S. Bachmann

Er der andet nyt ved Audi A5?

Den hidtidige dreje/trykknap mellem sæderne er afløst af en fritstående 10,1" skærm øverst på instrumentbordet med traditionel tryk-betjening. Man kan diskutere, om den lever op til bilens øvrige æstetiske udtryk, og den er ikke integreret i bordet som det for eksempel er tilfældet med Audi e-tron og A6. 

Søgningen er baseret på fri tekstangivelse, og fungerer utroligt hurtigt. Da bilen skulle tilbage efter test, nåede jeg tre bogstaver ind i 'Audi Gladsaxe', får den havde gættet det, og var klar til at navigere dertil. Systemet er stemmestyret, men desværre ikke på dansk. 

Navigationssystemet kommer med forslag til ruter på baggrund af de kørte strækninger, og er blevet bedre til at lære. Audi's tjenester omfatter onlinevejskilte- og fareinformationer, avanceret parkering og den kommende ”lyskrydsinformation”, som Audi lancerede i juli måned i Ingolstadt. Der kobles bilen op med byens centrale trafikstyringscomputer, som styrer lyskrydsene, så man kan køre efter en grøn bølge. Det glæder vi os til at prøve herhjemme.

Generelt virker bilens digitale system overlegent i praksis, 

Audi A5 Cabriolet 40 TFSI S-line S-tronic
Audi A5 Cabriolet 40 TFSI S-line S-tronic© S. Bachmann

Audi A5 har mild-hybrid som standard

Med en digital Audi connect nøgle (ekstraudstyr), kan ejerens Android-smartphone fungere som bilens nøgle, og bruges til oplåsning af dørene og start af motoren. 

De digitale instrumenter i form af et 12,3” skærm bag rattet er standard og kan skifte mellem tre visninger via multifunktionsrattet. Som ekstraudstyr fås headup-display.

For at sænke forbruget har Audi indført et mildhybrid-system (MHEV). En remstartergenerator, som er forbundet med krumtapakslen, genindvinder energi ved opbremsning og gemmer energien i et kompakt litium-ion-batteri. I de 4-cylindrede motorer er systemet integreret i bilens 12V-ledningsnet, og man mærker stort set intet til det.

I Audi S5 cabriolet og i dieselvarianterne er det integreret i et nyt 48-volts primært ledningsnet. 

Hvilken motor fungerer bedst i A5?

Testbilen er den mindste og billigste A5 Cabriolet i form af en 40 TFSI S-tronic, hvilket er rebus for en 2-liters turbobenziner med 204 hk. Det er fint til bilen, og man har ikke brug for mere i en bil med kaleche.

Bien er angivet til 13,5 km/l i WLTP-normen, og i testugen ramte vi 14,5 km/l i normal kørsel med en høj andel af motorvej.

Audi A5 Cabriolet 40 TFSI S-line S-tronic
Audi A5 Cabriolet 40 TFSI S-line S-tronic© S. Bachmann
Audi A5 Cabriolet 40 TFSI S-line S-tronic
Audi A5 Cabriolet 40 TFSI S-line S-tronic


© S. Bachmann

Hvad med Audi A5's kaleche?

A5 Cabriolet har klassisk stofkaleche. Det er en 3-lags kaleche, som kan åbnes fuldautomatisk på 15 sek. ved hastigheder på op til 50 km/t. 

Bagagerummet rummer 370 liter, når kalechen er lukket, og splitbagsæderne kan klappes frem separat.

Danske priser på Audi A5 Cabriolet?

Priserne i Danmark begynder ved 649.987 kr. for en 40 TFSI med 190 hk og 7-trins S-tronic.

Det skrev vi om A5 Cabriolet, da den kom frem...

Artiklen er fra bilmagasinet.dk - 3. april 2017- af Jacob Dalby:

Hvor er vi?

Jerez, Spanien.

Hvad er nyt?

Linjerne fra den nyligt ankomne Audi A5 Coupe er ført videre og fuldender nu A5-modelprogrammet med Audi A5 Cabriolet. Til trods for vokseværk, der giver mere plads til knæene hos bagsædepassagererne, er fronten blevet skarpere og mere aggressiv – specielt hvis du vælger en lidt mere frisk farve.

Foldetaget er stadig af stof, men åbner nu på 15 sekunder og lukker på 18 – og det er med hastigheder på op til 50 km/t. Vi kan ikke komme udenom, at det er lidt blær, at cruise med 50 km/t og samtidig kunne lukke af for regnen, hvis himmelen skulle åbne sig.

Elektronikken er også opdateret med nu 30 assistentsystemer. Lige fra kø-assistent, der selv holder afstand til forankørende og styrer indenfor linjerne til en forudseende effektivitets-assistent. Med sidstnævnte arbejder fartpiloten sammen med navigationen og vejskilt-kendelses-kameraet, tager vejforhold, hastighedsbegrænsninger og trafik med i ligningen, for automatisk af give den mest effektive kørsel.

Der er også mikrofon i selen, så dem du taler i telefon med, mens taget er nede, rent faktisk kan høre hvad du siger – og det virker!

Hvem er konkurrenterne til A5?

De tætteste konkurrenter er selvfølgelig de to tyske kumpaner BMW 4-serie og Mercedes C-klasse.

Audis trumf har længe været kabinen, der også denne gang er i en klasse for sig. Desværre er A5 Cabriolet ikke helt på niveau når det kommer til at nedlægge skarpe hårnålesving.

Hvordan kører A5 Cabriolet?

Trods 40 % mere torsionsstivhed end forgængeren, er A5 cabriolet stadig mere en flyder til boulevarderne end en aggressiv køremaskine - selv ikke i S5-versionen.

Glem i øvrigt det med, at man ikke kan køre diesel i en cabriolet. Vi har kørt den 6-cylindrede 3-liters diesel og det fungerer sublimt – specielt når det ”bare” går ligeud.

Selvfølgelig har vi også kørt S5 - selvom det er fint med diesel, så er lyden fra V6’eren ikke til at hamle op med under åben himmel.

Hvornår lanceres A5 Cabriolet?

Audi A5 og S5 Cabriolet kører ind i de danske showrooms foråret 2017. Priserne er endnu ikke på plads, men Audi forventer følgende fra-priser:

A5 Cabriolet 2.0 TFSI 190 hk manuel: 700.000 kr.
A5 Cabriolet Sport 2.0 TFSI 252 hk S tronic: 850.000 kr.
A5 Cabriolet 2.0 TDI 190 hk manuel: 760.000 kr.
A5 Cabriolet 3.0 TDI 218 hk S tronic: 850.000 kr.
S5 Cabriolet 3.0 TFSI 354 hk Quattro tiptronic: 1.170.000 kr.

Vi synes…

A5 Cabriolet er blevet skarpere at se på og især kabinen udmærker sig. Til cruise op og ned langs de danske kyster står A5 Cabriolet højt på vores ønskeliste. 

Ønsker du hellere de skarpeste køreegenskaber i klassen skal du se mod BMW 4-serie og Mercedes C-klasse.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...