Kabine Audi e-tron prototype
Kabine Audi e-tron prototype

Præsentationen af kabinen i Audi's første elbil sker ved et eksklusivt arrangement i Skuespilhuset i København.

© Heinrich Hülser

Første indtryk: Her er Audi's nye elbil

Audi e-tron er den første model i bølgen af nye tyske elbiler. Bil Magasinet får en tur i prototypen som det eneste danske medie

6. juli 2018 af Steen Bachmann


Målet med Audi e-tron er, at det skal være en Audi. Det skal ikke være en frelst miljøhippie-bil for særligt interesserede, men bare en bil. Der i dette tilfælde kører på strøm.

Dét er udgangspunktet for vores første møde med prototypen til den første af de mange kommende tyske elbiler.

Audi e-tron har været under udvikling siden 2014 og er imødeset med stor forventning fra nuværende Audi-ejere og konkurrenter både på det tyske hjemmemarked og andre markeder.

Audi e-tron prototype
Audi e-tron prototype

e-tron er ikke lanceret endnu, så derfor er prototypen kamufleret. Den vækker opsigt i det københavnske gadebillede.

© Heinrich Hülser


Bil Magasinet har fået en tur i passagersædet som det eneste danske medie i forbindelse med præsentationen af kabinen og betjeningen af den nye model i København.

Nej, vi låner ikke Audi e-tron ud

Det nytter ikke noget at spørge, om vi ikke lige kan låne den i tre timer, for en bilproducent låner ikke prototyper ud – og slet ikke til en ny model med en ny drivline, som hele industrien venter spændt på.

Derfor begrænser vores første indtryk sig til en oplevelse af, hvordan e-tron klarer sig i den københavnske myldretid.

Audi e-tron prototype Skuespilhuset
Audi e-tron prototype i Skuespilhuset, København © Heninrich Hülser


Kabinen er en videreudvikling af den nye måde at betjene en Audi-kabine på, som blev introduceret med A8 i starten af året.

Her er digitale instrumenter bag rattet og to store skærme i midten. De reagerer på tryk med en kliklyd, og man kan zoome, flytte ikoner og swipe som på en smartphone.

e-tron skal være nem at bruge

Som i A8 er det idiotsikkert udformet og nemt at bruge. Indholdet på alle tre skærme kan tilpasses, som man vil, og man kan også loade sine egne pause- eller velkomstbilleder.

Kabinen i e-tron fremstår med samme solide udtryk som i A8, men da det er en prototype beklædt med Valcona-læder i ekstra fin kvalitet, er det ikke muligt at vurdere kvaliteten af plastoverflader, samlinger og materialer i produktionsudgaven. 

Kabine Audi e-tron prototype
Kabine Audi e-tron prototype © Heinrich Hülser


I forhold til A8 er her umiddelbart få designmæssige ændringer. Instrumenthuset bag rattet når nu næsten helt op til ratkransen og "peger" mod føreren for at få denne del af instrumentbordet mere i fokus (og for at skabe en synlig forskel til A8).

Da her er et helt fladt gulv, er kabinen mere rummelig end i en A8, særlig på den midterste plads på bagsædet. 

Også mellem forsæderne opstår her nye muligheder for kabinedesignerne. I e-tron prototypen har man lavet en let og åben opbevaringsboks, der ligner noget fra et dyrt møbelhus, men pladsen vil kunne bruges til alt muligt andet.

Audi e-tron prototype
Audi e-tron prototype gearvælger © Heinrich Hülser

Der er kun ét gear og ét tilbage i den nye platform for elbiler, så det er ikke nødvendigt med en gearvælger – Jaguar har erstattet den med trykknapper med P, R og D i deres nye I-Pace.

Audi vil gerne gøre e-tron så meget Audi som muligt, for at gøre overgangen fra de nuværende modeller så smidig som muligt.

Derfor er her en elegant udformet gearvælger, der samtidig bruges til at hvile håndfladen på, når man betjener den nederste skærm i midten. 

Audi e-tron prototype gearvælger
Audi e-tron prototype gearvælger © Heinrich Hülser

e-tron med digitale sidespejle

En nyhed i e-tron er de små kamerahuse på siden af dørene. Audi kalder dem for 'virtuelle sidespejle', og siger, at det er verdens første serieproducerede bil med denne type sidespejle.

Kort fortalt filmer et vidvinkel-kamera konstant bagud, og sender signalet til en OLED-skærm i døren. Billedet bliver vist i HD i realtid, og har tre indstillinger for motorvej, bytrafik og parkering.

Bilen finder selv ud af at vise den relevante indstiling – eller man kan vælge sin egen – og ifølge Audi's omfattende test er indlæringskurven for almindelige bilbrugere cirka 20 minutter.

Fordelen er et bedre udsyn bagud end ved brug af almindelige sidespejle.

Audi e-tron virtuelle sidespejle
Audi e-tron virtuelle sidespejle

Kameraet uden på døren filmer bagud og viser resultatet på en skærm i døren. Med vidvinkellinse er det muligt at zoome ind og ud efter behov, og gøre opmærksom på andre trafikanter, der kan udgøre en risiko.

© Heinrich Hülser

På motorvejen vil kameraet være særligt opmærksom på hurtigt kommende trafik bagfra, og vil zoome ind på biler eller motorcyklister, der kommer med fuld hammer på Autobahn. 

Du får først en advarsel mod at trække ud foran en bagfra kommende bil, og du får ikke lov til at gøre det, hvis det udgør en risiko.

e-tron undgår selv fælgskader

I byen vil kameraet fokusere på bløde trafikanter, mens vidvinklen særligt anvendes ved parkering og ved kørsel i snævre p-huse. Her kan kameraet bidrage med information til bilens manøvre-assistent, der hjælper med at parkere og undgå fælgskader.

Hvordan kører den så, hvad er 0-100-tiden, hvor langt kan den køre på en opladning og hvad koster den? Alt dette holder vi dig opdateret om i Bil Magasinet. Bliv abonnent, og følg bølgen af de nye tyske elbiler.

Audi e-tron prototype
Audi e-tron prototype © Heinrich Hülser

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, så snart du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.