Audi e-tron 2018 skråt forfra
© Bil Magasinet

Første danske test: Elbilen e-tron føles som en stor, lækker Audi

Bil Magasinet har som nogle af de første fået lov at køre i Audi's første elbil, e-tron. Læs hvad Steen Bachmann synes om den nye elbils-SUV fra Audi.

5. december 2018 af Steen Bachmann

Hvor er vi?

Abu Dhabi i de Forenede Arabiske Emirater, 4.845 km sydøst for København eller 8,5 timers flyvning. Temperaturen i december er 25-29 grader om dagen, og solen bager fra en skyfri himmel.

Årsagen til at vi er her, er ifølge Audi, at det er en international præsentation for 400 journalister fra hele verden, og at Emiraterne ligger lige så centralt for amerikanske og kinesiske medier som for eksempel Sydeuropa. Desuden er man sikker på godt foto-vejr.

Hvad er nyt ved Audi e-tron?

Audi e-tron er mærkets første model, som er 100 pct. udviklet som elbil fra bunden af. Der er tale om 5-sædet SUV med en elmotor på hver aksel og et lihium-batteri i bunden mellem akslerne. Alle Audi's kommende elbiler har firehjulstræk som standard, hvorfor de dropper quattro-betegnelsen i modelnavnet.

Audi e-tron 2018 skråt forfra
© Audi

E-tron bliver Audi's første elbil

Audi's motto er 'Vorsprung durch Teknich' (forspring gennem teknik), og da både markedet og lovgiverne i EU og på andre kontinenter efterspørger biler med lavere CO2-udledning, er det oplagt at udvide modelprogrammet med batteridrevne biler.

Beslutningen om at investere massivt i elbiler blev taget for flere år siden, men den nye generation af tyske elbiler begynder at komme på gaden i 2019. Audi e-tron bliver den første, der kommer til Danmark.

Hvilken motor er det i Audi e-tron?

e-tron har en elmotor på forakslen og en på bagakslen. Den forreste yder et moment på 247 Nm, mens den bageste yder 314 Nm. Den samlede systemydelse er 408 hk og 664 Nm.

Bilens computer fordeler selv trækkraften mellem de to aksler og fire hjul efter behov. I normal kørsel trækker den primært på baghjulene, fordi det er mest effektivt.

Hvad er rækkevidden i e-tron?

Batteriet kan rumme op til 95 kW energi, hvilket giver en rækkevidde på over 400 km i WLTP-normen (det endelige WLTP-tal er ikke lagt fast). Årsagen til, at den ikke er længere, er en simpel afvejning mellem batteriets vægt, muligheden for hurtig opladning og en brugbar rækkevidde.

De danske ladeløsninger er ikke på plads, men Audi Danmark forventer, at der følger opstilling og montering af en Clever-lader på købers adresse med i prisen på Audi e-tron. Et abonnement til ubegrænset strøm koster 599 kr. om måneden hos Clever.

Købere af e-tron får også adgang til et Audi e-tron Charging Service abonnement, hvor man betaler særskilt for strømmen via en app.

Clever har på nuværende tidspunkt mange 22 kW ladestandere, og deres High Power Charging ladestandere er på 50 kW. Hvis man desuden vil lade på IONITY’s HPC ladestandere på 150 kW, kan man benytte sit Audi e-tron Charging Service abonnement, hvor man så betaler for strømmen via sin MyAudi app (foreløbig er der opstillet en 150 kW-lader i Aabenraa, men flere følger i 2019).

Audi e-tron 2018 kabine
© Audi

Hvornår kommer Audi e-tron til Danmark?

Med e-tron følger et intelligent navigationssystem, der kommer med forslag til destinationer på grundlag af de tidligere kørte strækninger. 

Det viser den passende strækning med forslag til ladesteder, og Audis kendte assistentsystemer er tilpasset e-tron, så de understøtter udnyttelsen af energien til gavn for rækkevidden.

Audi e-tron produceres på en CO2-neutral fabrik i Bruxelles, og de første biler finder vej til de danske forhandlere i starten af 2019. 

Hvad koster Audi e-tron?

Hvis regeringen får vedtaget sit finanslovforslag for 2019, køres der videre med 20 pct. registreringsafgift på elbiler. Det vil betyde, at prisen på e-tron begynder ved 935.000 kr.

Kan e-tron virkelig køre 400 km på en opladning?

I 25 graders varme er den angivne rækkevidde tilsyneladende realistisk. Når man taster en rute ind i navi-anlægget, finder bilen selv ud af at udnytte energien optimalt. Den tager selv farten af op til rundkørsler og vejkryds, og er ifølge Audi den mest avancerede elbil på markedet hvad angår opsamling og genbrug af energi (rekuperation).

Når man løfter speederen, fungerer elmotorerne som generatorer, men det gør de også, når man træder på bremsen. Kun ved nødbremsninger bliver de store bremser aktiveret. Man mærker ikke forskellen, og bilen finder selv ud af det hele - det er en del af filosofien bag den nye model, at den skal være lige så nem at køre og bruge som enhver anden Audi.

Hvor langt den kan køre i træls vintervejr i Danmark har vi ingen anelse om. Læsere af Bil Magasinet får en rapport så snart vi får fingre i en testbil i Danmark.

Audi e-tron 2018 kabine
© Audi

Tjek de nye digitale spejle i e-tron

I sommer fik Bil Magasinets Steen Bachmann en unik mulighed for en tur i en prototype af Audi e-tron som passager gennem et travlt indre København. Her kan du blandt andet se, hvordan de nye digitale sidespejle fungerer:

12 nye elbiler fra Audi frem mod 2025

Ved verdenspremieren på Audi e-tron den 17. september 2018 påbegynder Audi en elektrificeringsoffensiv. 

Frem mod 2025 vil mærket tilbyde 12 modeller med rent elektrisk drivliner på de vigtigste markeder verden over. Ca. en tredjedel af koncernens salg vil være elektrificerede modeller. 

SUV’erne i denne portefølje omfatter blandt andet e-tron og fra 2019 også e-tron Sportback. Derudover vil der komme en række modeller med klassisk karrosseriform som Avant og Sportback. 

Udbuddet kommer til at omfatte alle relevante segmenter fra den kompakte klasse til luksusklassen.


Giv Bil Magasinet i julegave

Giv Bil Magasinet i julegave til en du holder af. Vi har gjort det nemt og hurtigt at give gode julegaver. På Magasinetgaver.dk kan du nemlig nemt og hurtigt få julegaven i hus. Du bestemmer selv, om det skak være 5, 8 eller 12 måneders abonnement på Bil Magasinet. Læs mere om julegaven her

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.