© Audi

Første billeder: Her er den nye Audi RS 6 Avant

Gør plads på Autobahn! Den ultimative schäfer-express er tilbage med 600 hk.

21. august 2019 af Søren Juul
© Audi

Velkommen tilbage til sportsvognen, der lever forklædt som stor stationcar med god plads til familien og en hund i bagagerummet. Fjerde generation af Audi RS 6 Avant følger samme opskrift som forgængeren med udbyggede skærme og en 4,0 liters V8’er med biturbo under motorhjelmen, men Audi Sport har skruet op for aggressiviteten i designet og i motorrummet. 

Den nye RS 6 Avant ser bister ud forfra som aldrig før. Kølergrillen er bredere og lavere end på en almindelig A6. 

© Audi

Olm som en R8

Fordørene, taget og bagklappen stammer fra en almindelig Audi A6 Avant, men resten af eksteriøret er skræddersyet til muskelbilen. Singleframe-kølergrillen er således lavere, bredere og med rombe-mønster i blanksort finish. 

© Audi

Kølergrillen sidder under en motorhjelm forsynet med en “powerdome”, mens de mere sammenknebne forlygter fra stammer fra Audi A7. Det olme udtryk forstærkes af forkofangeren, der er tegnet i samme skarpskårne stil som den faceliftede Audi R8. 

Diffusoren bagpå er som kølergrillen foran i blanksort finish.

© Audi

Skærmene er bygget hele fire cm ud i hvert hjørne. 

Bilen ser vild ud fra alle vinkler, takket været udbyggede skærme, der er vokset fire cm i bredden i hver side, sideskørter og to store, ovale udstødningsrør placeret i en dramatisk diffusor. Standardudstødningen har rørhaler i krom, mens de er sorte på sportsudstødningen fra ekstraudstyrlisten.

V8'erens voldsomme drejningsmoment på 800 Nm er konstant tilstede mellem 2.100 og 4.500 o/min. 

© Audi

V8'eren er en vild og mild hybrid

Kræfterne leveres stadig af en 4,0 liters TFSI V8’er, men effekten er vokset fra 560 til 600 hk. Samtidig har Audi gjort sig umage for at tæmme V8’erens tørst på højoktan.

Tilføjelsen af et 48 volts system har gjort maskineriet til “mild hybrid”, hvor en kombineret starter/generator kan høste strøm til et lille batteri når du bremser eller letter på speederen.
Det gør det muligt for start/stop systemet at træde i kraft tidligere eller lade bilen coaste i op til 40 sekunder med motoren slukket mellem 55 og 160 km/t. I teorien skulle det være muligt at spare op til 0,8 liter benzin per 100 km, oplyser Audi, men det bliver nok lidt af en udfordring, hvis du bruger løs af kræfterne, der er massive. 

Fælgstørrelsen er 21" som standard, men de kan opgraderes til 22". Kulfiber-keramiske bremseskiver er ekstraudstyr.

© Audi

Permanent firehjulstræk og luftundervogn

De 600 hk og 800 Nm drejningsmoment leveres fra motoren til en 8-trins tiptronic automatgearkasse, der nu har fået launch control. Derfra videre til et quattro firehjulstræk, der som udgangspunkt fordeler kræfterne mellem for- og bagaksel i et 40:60 split.
  

Standard ruller bilen på en luftundervogn, som står 20 mm lavere end undervognen på en almindelig A6 Avant op til 120 km/t – og 30 mm lavere ved højere fart. Du kan også bestille din RS 6 Avant med stålfjedre og adaptive støddæmpere, som kan justeres i tre trin.

Topfart: Op til 305 km/t

Præstationerne i en lige linje er en superbil værdig. 0-100 km/t overstås på 3,6 sekunder – og du kan ramme 200 km/t på 12 sekunder rent. Topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t, men kan hæves til 280 eller 305 km/t ved tilkøb af forskellige udstyrspakker. 
© Audi

Digitaliseret kabine

Som resten af A6-programmet har den nye RS 6 Avant vekslet diverse knapper og greb på midterkonsollen til et par elegante trykfølsomme tablets, men her stopper ligheden også. Standard er sportssæder med RS-prægning i ryggen og integreret nakkestøtte. Som noget nyt kan de fås med køling.
© Audi

Rattet med perforeret læder og flad bund har fået en ny genvejsknap kaldet “RS Mode”, der lader dig justere motorens og gearkassens temperament, styretøjets tyngde, quattro sport differentialet, undervognen og motorlyd med et enkelt tryk. Systemet minder om M1 og M2 knapperne på rattet af en BMW M5.

Instrumenterne er nu digitale og kommer med en særlig RS grafik, som kan give chaufføren informationer om dæktryk, motoreffekt, olietemperatur og hvornår du bør trække i alu-palerne bag rattet for at bestille næste gear.  

Den nye Audi RS 6 Avant får dansk premiere i slutningen af året. Prisen er endnu ukendt. 

© Audi
© Audi

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...