Audi RS Q3 Sportback
© Patrick Lindgren

3 grunde til at Audi RS Q3 Sportback er en tåbelig bil...

... og så en enkelt grund til at den er fuldstændig fremragende. Vi tester den nye coupé-SUV fra Audi, som er pumpet til bristepunktet med muskler fra RS-afdelingen.

7. juli 2020 af Søren Juul

Hep! Var det noget med en krympet Audi RS Q8?

Skærmene buler ud de rigtige steder, taglinjen buer forførende og motoren udstøder en eksotisk rumlen. I snuden sidder det forjættede RS-emblem og fortæller, at den lille coupé-SUV har en dosis motorsport i blodet.

Vi har set nærmere på den nye Audi RS Q3 Sportback på og omkring Ring Knutstorp og gør regnskabet op. Vi finder 3 grunde til, at du bør holde dig langt væk fra RS Q3 Sportback, men der er også en enkelt grund til, hvorfor du bør købe den!

1 | Du kan få en skrabet Q7 til samme pris

Audi forlanger 943.090 kr. for en RS Q3 Sportback. Det er mange penge for en bil, der optager samme plads på asfalten som en forvokset VW T-Roc R.
Til sammenligning tager de 994.990 kr. for et eksemplar af deres mega-SUV Q7 med 381 elektrificerede benzin-heste. Til den lille Audi’s forsvar, er det den hurtigste af de små SUV’er lige nu.

Audi RS Q3 Sportback
© Thomas Dahl

2 | Den er dyrere end en RS Q3

“Var det noget med lidt mindre loftshøjde på bagsædet og et mindre praktisk bagagerum? S’gerne! Det bliver 20.225 kr. ekstra, tak!”. Du skal have checkhæftet op af baglommen, hvis du går efter Sportback-varianten med coupé-look i stedet for en RS Q3, der stiller med et lidt mere firskåren SUV-look uden at se klodset ud. Det giver ikke mening.

Audi RS Q3 Sportback
© Thomas Dahl

3 | De keramiske bremser er hjernedødt dyre

Et kik ned i skærmkasserne på testbilen afslører nogle store skiver på 380 mm med en mystisk udseende overflade. Den er god nok. Som på en fuldblods superbil, har Audi installeret kulfiberkeramiske bremseskiver på testbilen, som havde den 600 hk og årskort til Nürburgring. De er ikke standard, men hiver 101.002 kr. ekstra ud af dit budget. 

Det er grove løjer, når f.eks. en VW T-Roc R med 300 hk klarer sig glimrende med stålskiver. Og helt ærlig: Hvor mange kører på trackday i en højbenet SUV med coupé-look?

Audi RS Q3 Sportback
© Thomas Dahl

+ | Motoren er fantastisk!

Du glemmer alt om fluekneppe prislisten med en kugleramme, når først fingeren rammer startknappen. Den fuldfede motorlyd afslører, at Audi har givet tidens downsizing-trend fingeren. De har nemlig afholdt sig fra at proppe den velkendte 2,0 TFSI-motor, som ligger i alt fra Audi S3 til Golf R, ned under motorhjelmen i miljøets navn. 

Her finder du stadig den hæderkronede 2,5 liters TFSI turbomotor med fem ben. Sidst vi havde fornøjelsen af den på en racerbane var det i en Audi TT RS tilbage i 2017, men siden har den været på slankekur og fået pudset den grønne glorie med et partikelfilter.

Audi RS Q3 Sportback

Motoren er hovedattraktion i RS Q3 Sportback

Træd på speederen og bilen springer fremad med et dybt brøl og det bliver den ved med, så længe du holder speederfoden strakt. Det solide drejningsmoment på 480 Nm er klar til at folde sig fra forhøjet tomgang og op til omkring 6.000 o/min, hvor alle 400 hk er på plads. Dét gør den til kraftigste af de små SUV’er – og nok også den hurtigste. Med nok flueben på ekstraudstyrslisten kan den ramme 280 km/t på Autobahn.

Er du mere interesseret i Audi RS Q3 uden at det er en Sportback, så læs vores test hér!

Det er en bil, du vil elske at køre på ferie i eller foretage en hurtig overhaling, men på en bane får du medlidenhed med dækkene, mens maskinen bæller benzin. Vejgreb er der nok af, indtil dækkene pludselig opgiver ævred og bilen indleder en understyring. Du sidder højt og distanceret fra køreoplevelsen og kan tørt konstatere, at bilen har hejst det hvide flag, mens andre trackdaybiler kører forbi. 

Vil du læse om flere fede biler? Så køb et abonnement på Bil Magasinet!


Audi RS Q3 Sportback 2,5 TFSI quattro S Tronic

  •  Pris 943.090 kr

  • Motor R5, 2.480 cm3, 20V, turbo 

  • Ydelse 400 hk v. 5.850 o/min, 480 Nm ved 1.700 o/min  

  • Topfart 250/280 km/t

  • 0-100 km/t 4,5 sek.  

  • EU-miks (WLTP) 10,2 km/l  

  • Årlig afgift 4.860 kr.

  • Mål (L/B/H) 451/185/158 cm  

  • Vægt/last/påhæng 1.775/475/1.900 kg

  • Bagagerum 530-1.400 liter  

  • Dæk 255/32R21Y

Artiklen herunder er nyhedsartiklen om Audi RS Q3 Sportback fra september 2019

Den nye Q3 Sportback er knapt landet ude hos de danske forhandlere før sportdivisionen Audi Sport haft fingre i modellen og forvandlet den til et bæst til dem, der mener den foreløbige topmodel med 230 hk er en svækling.  

Vi kan ligeså godt starte med at præsentere hovedattraktionen: under motorhjelmen ligger ikke en politisk korrekt, downsizet benzinmotor med kedelig lyd og tilskud fra en elmotor, men den store, rumlende 2,5 liters TFSI motor fra Audi TT RS med fem cylindre og turbo.
Det ulige antal cylindre giver motoren en helt fantastisk motorlyd, som man sjældent hører nu om dage, hvor 3- og 4-cylindrede motorer har vundet indpas i kompakte sportsbiler.  

Den 5-cylindrede Audi-motor blev genfødt i 2016, hvor den blev slanket 26 kg, fik mindre indre friktion og mere effekt. 

Det betyder 400 hk og et velvoksent drejningsmoment på 480 Nm, som fordeles af en 7-trins s tronic dobbeltkoblinggearkasse og et quattro firehjulstræk. 

Audi RS Q3 Sportback
© Marcus Werner

Topfart på 250 eller 280 km/t og større bremser

Kræfterne rækker til friske præstationer: 0-100 km/t er overstået på 4,5 sek., mens topfarten er begrænset til 250 - eller 280 km/t, hvis du betaler ekstra. 

Det er ikke kun i motorrummet RS-modellen er oprustet. Undervognen er sænket 10 mm og skærmkasserne er udbygget en cm i hver side. Her finder man 20" eller 21" fælge, dækkende over det nye RS-bremsesystem med 6-stemplede calipre og store, perforerede stålskiver, som måler 375 mm foran og 310 mm bag. 

På ekstraudstyrslisten finder man keramiske bremser med 380 mm bremseskiver foran og 310 mm.  

© Marcus Werner

Skarpt skørtesæt med RS-specifikt diffusorpanel

Eksteriøret er blevet mere sportsligt at se på med en skarpere optegnet singleframe kølergrill med blanksort bikube-mønster. Dertil en forkofangere med større luftindtag i forkofangeren, mens den bagerste er indrettet med to ovale udstødningsrør, der kigger ud gennem det skræddersyede diffusor-panel i bagkofangeren.  

© Marcus Werner
© Marcus Werner

Perforeret læder på rattet og sportssæder

I kabinen finder du sportssæder svøbt i sort læder/Alcantara med RS-logoer, mens nakkestøtterne er integreret i sædet. 

Bag det fladbundede RS-rat med perforeret læder titter Audis digitale instrumenter frem, som kan vise gearskifteindikator, informationer om dæktryk, drejningsmoment, antal heste til rådighed, g-kræfter og accelerationsmålinger. 

På "Audi Drive Select" knappen i midterkonsollen navigerer du stadig rundt i bilens fem-seks forskellige køreprogrammer, men du kan også konfigurere to individuelle, som du tilgår med den særlige "RS Mode" knap direkte på rattet. 

RS Q3 Sportback introduceres i Danmark i løbet af første kvartal 2020. Der er endnu ikke dansk pris, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...