© Marcus Werner

Første billeder: Audi RS Q3 Sportback med fem cylindre og 400 hk

Audi Sport har klemt en vellydende kultmotor ned i den kompakte coupé/SUV. Få de væsentligste detaljer om den nyeste RS-model her.

26. september 2019 af Søren Juul

Den nye Q3 Sportback er knapt landet ude hos de danske forhandlere før sportdivisionen Audi Sport haft fingre i modellen og forvandlet den til et bæst til dem, der mener den foreløbige topmodel med 230 hk er en svækling.  

Vi kan ligeså godt starte med at præsentere hovedattraktionen: under motorhjelmen ligger ikke en politisk korrekt, downsizet benzinmotor med kedelig lyd og tilskud fra en elmotor, men den store, rumlende 2,5 liters TFSI motor fra Audi TT RS med fem cylindre og turbo.
Det ulige antal cylindre giver motoren en helt fantastisk motorlyd, som man sjældent hører nu om dage, hvor 3- og 4-cylindrede motorer har vundet indpas i kompakte sportsbiler.  

Den 5-cylindrede Audi-motor blev genfødt i 2016, hvor den blev slanket 26 kg, fik mindre indre friktion og mere effekt. 

Det betyder 400 hk og et velvoksent drejningsmoment på 480 Nm, som fordeles af en 7-trins s tronic dobbeltkoblinggearkasse og et quattro firehjulstræk. 

© Marcus Werner

Topfart på 250 eller 280 km/t og større bremser

Kræfterne rækker til friske præstationer: 0-100 km/t er overstået på 4,5 sek., mens topfarten er begrænset til 250 - eller 280 km/t, hvis du betaler ekstra. 

Det er ikke kun i motorrummet RS-modellen er oprustet. Undervognen er sænket 10 mm og skærmkasserne er udbygget en cm i hver side. Her finder man 20" eller 21" fælge, dækkende over det nye RS-bremsesystem med 6-stemplede calipre og store, perforerede stålskiver, som måler 375 mm foran og 310 mm bag. 

På ekstraudstyrslisten finder man keramiske bremser med 380 mm bremseskiver foran og 310 mm.  

© Marcus Werner

Skarpt skørtesæt med RS-specifikt diffusorpanel

Eksteriøret er blevet mere sportsligt at se på med en skarpere optegnet singleframe kølergrill med blanksort bikube-mønster. Dertil en forkofangere med større luftindtag i forkofangeren, mens den bagerste er indrettet med to ovale udstødningsrør, der kigger ud gennem det skræddersyede diffusor-panel i bagkofangeren.  
© Marcus Werner
© Marcus Werner

Perforeret læder på rattet og sportssæder

I kabinen finder du sportssæder svøbt i sort læder/Alcantara med RS-logoer, mens nakkestøtterne er integreret i sædet. 

Bag det fladbundede RS-rat med perforeret læder titter Audis digitale instrumenter frem, som kan vise gearskifteindikator, informationer om dæktryk, drejningsmoment, antal heste til rådighed, g-kræfter og accelerationsmålinger. 

På "Audi Drive Select" knappen i midterkonsollen navigerer du stadig rundt i bilens fem-seks forskellige køreprogrammer, men du kan også konfigurere to individuelle, som du tilgår med den særlige "RS Mode" knap direkte på rattet. 

RS Q3 Sportback introduceres i Danmark i løbet af første kvartal 2020. Der er endnu ikke dansk pris, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt. 

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...