Første Audi e-tron har forladt samlebåndet

Audi satser i stigende grad på elbiler og det understreger produktionen af den nye e-tron med al tydelighed. De første biler har allerede forladt samlebåndet, inden den officielle verdenspremiere senere denne måned.

4. september 2018 af Mathias Brandt

Den nye Audi e-tron bliver produceret på Audi’s fabrik i Bruxelles. De sidste knap 10 år har fabrikken spyttet den ene Audi A1 ud efter den anden, men det er slut nu. Siden sommeren 2016 har fabrikken gennemgået en omfattende ombygning. Alt fra karosseriafdeling, lakeringsanlæg og samlebånd er trin for trin blevet optimeret og Audi har oprettet sin egen batteriproduktion. 

Fabrikken er optimeret 

Audi har opbygget mange kompetencer internt til Audi e-tron og har selv udviklet både batteriteknologien og selve drivlinjen. Mange produktionstrin er blevet redesignet, planlagt og implementeret af medarbejderne. 

Førerløse transportsystemer bringer elbilens batterier til samlebåndet, og medarbejderne i Bruxelles har modtaget mere end 200.000 timers træning til den første helt elektriske Audi og har således været perfekt forberedt til produktionsstart. I går gik det hele løs, og den første Audi e-tron kørte af samlebåndet. 

Audi nye produktionsanlæg er verdens første certificerede CO2-neutrale serieproduktion i premium-segmentet. På fabrikken i Bruxelles modregnes alle emissioner, der opstår i produktionen og på stedet, primært gennem vedvarende energi, men også gennem miljøprojekter.

Virtuelle sidespejle

En nyhed i e-tron er de små kamerahuse på siden af dørene. Audi kalder dem for 'virtuelle sidespejle', og siger, at det er verdens første serieproducerede bil med denne type sidespejle.

Kort fortalt filmer et vidvinkel-kamera konstant bagud, og sender signalet til en OLED-skærm i døren. Billedet bliver vist i HD i realtid, og har tre indstillinger for motorvej, bytrafik og parkering.

Bilen finder selv ud af at vise den relevante indstiling – eller man kan vælge sin egen – og ifølge Audi's omfattende test er indlæringskurven for almindelige bilbrugere cirka 20 minutter.

Fordelen er et bedre udsyn bagud end ved brug af almindelige sidespejle.

Hvornår kommer Audi e-tron til Danmark?

Audi e-tron forventes at lande hos de danske forhandlere omkring årsskiftet. Der er ikke danske priser på Audi e-tron endnu.

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.