Facelift: Audi Q3

Q3 får et facelift med højere ydelse fra de tre benzin- og tre dieselmotorer, og lavere forbrug

13. november 2014 af Bil Magasinet

Alle motorer i den faceliftede Q3 er turboladede og med direkte indsprøjtning, og opfylder kravene til udstødningsnormen Euro 6 blandt andet ved hjælp af automatisk cylinderfrakobling (Cylinder on Demand). 1,4 TFSI COD og 2.0 TDI fås nu også i ultra-udgaver med ekstra lavt forbrug.

Forlygterne er nydesignede og xenon plus-teknologi med LED-dagskørelys er nu standard, og som ekstraudstyr fås LED-forlygter. Sammen med dem fås det dynamiske blinklys i baglygterne, der opbygges indefra og udad i den retning, bilen skal dreje.

Basisudgaven 1,4 TFSI har en køreklar vægt på 1.460 kg og dimensionerne forbliver uændrede med længde/bredde/højde på 439/183/159 cm. Bagagerummet har plads til 460 liter, der kan udvides til 1.365 liter ved at klappe splitbagsædet frem. Tagræling og en ny udtrækkelig bagagerumsafdækning er standard.

Ekstraudstyr

Der fås en lang liste af ekstraudstyr: LED-kabinelyspakke, elstole, vognbaneassistent med LED-indikator i sidespejlhuset, hvis der befinder sig en anden bil i den blinde vinkel, eller den nærmer sig hurtigt bagfra. Audi active lane assist arbejder med videokameraer, som registrerer vognbanemarkeringerne. På den måde hjælper systemet føreren med at komme tilbage på ret kurs ved hjælp af lette indgreb i styringen, hvis føreren kommer for tæt på en linje uden at have tændt blinklyset. Den kamerabaserede vejskilteassistent gør med grafikker i førerinformationssystemets display opmærksom på skilte med hastighedsgrænser - og nu også med overhalingsforbud.

Audi MMI Navigation plus er ekstraudstyr og har Audi connect, som kobler Audi Q3 op på internettet. Passagererne kan surfe og maile på deres mobiltelefoner og tablets via det integrerede Wi-Fi-hotspot, og føreren kan bruge tjenester som webradioen Audi music stream, trafikinformationer online samt navigation med Google Earth og Google Street View.

Den nye Q3, som Audi producerer på den spanske fabrik Martorell ved Barcelona, forventes at lande hos de danske forhandlere til februar 2015. Priserne er endnu ikke fastlagte.

0-100 på 4,8 sekunder i Audi RS Q3

Samtidig med Q3 er også Audi RS Q3 blevet videreudviklet. Dens 5-cylindrede motor på 2,5 liter yder nu 340 hk (30 hk mere) og har et drejningsmoment på 450 Nm. 0-100-tiden er 4,8 sek. og topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t. Et RS-udstødningssystem med aktiverbart spjæld giver mere lyd fra turbomotoren.

Den 7-trins S tronic-gearkasse, der overfører trækkraften til quattro-drivlinjen med den nye hydrauliske lamelkobling (femte generation), har fået hurtigere gearskift. De laveste gear ligger tæt, mens 7. gear har en brændstofbesparende lang udveksling.

RS Q3 har 19"-fælge som standard, mens 20"-fælge fås som ekstraudstyr. Bremseskiverne på forakslen er blevet 1 kg lettere og har 8-stemplede calipre. Som ekstraudstyr fås adaptive støddæmpere.

Sportssæderne er som ekstraudstyr betrukket med læder af typen Feinnappa med diamantformede syninger, i kombiinstrumentet kører røde visere hen over en grå baggrund, og førerinformationssystemet har en speciel RS-menu med laptimer, olietermometer og ladetryksindikator.

RS Q3 forventes til Danmark samtidig med de første Q3 modeller.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...