Audi Q2 1,5 TFSI S line S-tronic
Audi Q2 1,5 TFSI S line S-tronic

De ydre dimensioner af Q2 er uændrede ved faceliftet. Nyhed er mulighed for 19" hjul som på billedet.

© Søren Juul

Diskret facelift til Audi's særling: Billig kan man i hvert fald ikke kalde den

Mens plugin-hybriderne farer frem på grund af lave afgifter kører lille Audi Q2 videre med sine sorte drivliner uden at bekymre sig om prisen

20. januar 2021 af Steen Bachmann

Hvad er det for en bil?

Audi Q2 er en mini-SUV med fire døre, stor bagklap og fem sæder. Den blev lanceret i Danmark sidst i 2016 med forhjulstræk eller firehjulstræk, og benzin- og dieselmotorer. Den er netop blevet faceliftet.

Med en længde på bare 419 cm er det en af de korteste og mindste SUV'er på markedet.

Hvor er den placeret i markedet?

Man skulle tro, at Q2 ville konkurrere mod biler som Mini Countryman og BMW X1, men det gør den ikke. Den er meget mindre, og har faktisk kun én konkurrent i Danmark: DS3 Crossback, som også er udviklet med design i fokus frem for rummelighed.

Q2 blev lanceret i 2016 til horrible priser, der ikke skræmte Audi-kunderne væk. For eksempel blev en 1,4 TSI med 150 hk, dobbeltkoblingsgear, forhjulstræk og S line udstyr prissat til 381.000 kr.!

Audi Q2 1,5 TFSI S line S-tronic
Audi Q2 1,5 TFSI S line S-tronic

Skal du køre rundt med en halvkorpulent østjyde på 190 cm på bagsædet, må du finde en anden bil. Her er ringe benplads og lav loftshøjde, men det går an på korte ture.

© Søren Juul

Hvad er nyt i Q2?

Faceliftet er beskedent med nye LED-forlygter som standard for og LED-lygter bag, og en opdateret kølergrill. Her er fem nye farver og opdateret software i kabinen, så wifi nu blandt andet er standard.

I direkte sammenligning med den originale model kan man godt se forskel, og det er tydeligt, at den faceliftede Q2 minder mere om sine større søskende som Q3 og Q7. Især set lige forfra tror man let, at det er en stor Audi, selv om det bare er en bette fis.

Hvilke motorer er der i Q2?

3-cylindret, 1,0 TFSI benzin med 110 hk og op til 17,2 km/l
4-cylindret, 1,5-liters turbobenziner med 150 hk og op til 16,4 km/l
4-cylindret, 2,0-liters turbodiesel med 116 hk og op til 20,8 km/l
4-cylindret, 2,0-liters turbodiesel med 150 hk og op til 20,8 km/l 

Her er valg mellem benzin og diesel og manuel eller automatisk gear i form af en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse med mulighed for manuelle ratbetjente eller automatiske skift (S-tronic). 

Gearkassen fungerer godt og harmonisk, og hører til i en Audi, men insisterer du, fås også en variant med manuel gearkasse fra 289.989 kr. med en 3-cylindret 1,0-liters turbobenziner med 110 hk og op til 17,2 km/l.   

Den gik 15,7 km/l i vores test

Testbilen med 1,5-liters turbobenziner og 150 hk er angivet til et snit i WLTP-normen på 16, 4 km/l og kørte 15,7 km/l i snit i vores test over 647 km.

Der fås diesel med 116 eller 150 hk; begge med S-tronic gear og op til 20,8 km/l. Markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen finder det svært at forudsige værditabet på disse. 

For benzinvarianterne er det Bilbasens vurdering, at der vil være efterspørgsel og et brugtmarked for dem i hvert fald frem til 2030, og at man derfor sagtens kan købe benzin uden at risikere et uventet værditab.

Audi Q2 1,5 TFSI S line S-tronic
Audi Q2 1,5 TFSI S line S-tronic

Testbilen er en S line gejlet med et bjerg af udstyr, så den ligner en stor olm SQ7, der er skrumpet i vask. Med udstyr er prisen 537.000 kr. Gisp!

© Søren Juul

Hvad koster den?

Der fås to udstyrsversioner, Prestige og S line, hvor den første må undvære kørestilvælger, sportssæder, og detaljer som alulister. Begge har adaptiv fartpilot på markedets højeste niveau som standard – den er trofast og svigter ikke selv om himmel og jord står i ét i en regnstorm.

... vil du læse mere, så bliv abonnent på Bil Magasinet og støt det originale danske bilblad (som ikke får 1 krone i medie- eller coronastøtte). Tjek tilbuddet her for at få 2, 3, 6 eller 12 numre af det trykte magasin ind af din brevsprække!

Den billigste Q2 med manuelt gear og 110 hk motor fra VW Up koster 289.989 kr.

Bedste køb er en 1,5 TSI S line S-tronic til 349.989 kr. 

Har du mange penge (eller meget travlt), følger der senere i år en SQ2 med 300 hk, 0-100 km/t på 4,8 sek. og firehjulstræk. Den er endnu ikke prissat, men kommer ikke under 700.000 kr.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...