Audi e-tron GT elbil test pris
Audi e-tron GT quattro© Mathias Brandt

Audi e-tron GT: Elbiler behøver ikke være røvsyge - se bare den her!

Audi GT flytter grænsen for, hvad en elbil kan, på samme måde som Tesla Model S gjorde det for 10 år siden. Her er både drama og vildskab i vores test af Audi E-Tron GT.

23. februar 2023 af Steen Bachmann

Test af Audi E-tron GT RS

Den hurtigste Audi lige nu er en kæmpe på fem meter, som får selv bilignoranter til at måbe, når den kommer snigende med en smule rullestøj.

Der skal meget til at lokke ­menigheden bag Audi RS´ benzindrevne biler ud for at prøve en elbil, men de bør give mægtige Audi e-tron GT en chance.

Her er masser af drama, power og fornemmelse af, hvad bilen foretager sig, når du kører offensivt, og reelt kan man ikke komme længere væk fra en kønsløs elbil end dette mesterværk.

Platform, drivline, batteri og sikkerheds- og assistentsystemer stammer fra Porsche Taycan, men Audi har selv udviklet design, hardware, undervogn og motorernes karakteristik, og bilen føles som en Audi. Eller det vil sige, at den føles som en Audi, der har en arrig Porsche boende inde i sig. 

Indhold:

Audi e-tron GT rs elbil test pris

Audi’en ligner (og kan accelerere!) som et rumskib, når den sniger sig frem. Taktikgrøn metallak koster 12.290 kr.

© Søren Juul

Test: E-tron GT RS er lynende hurtig

Der er tale om en 4-dørs coupé med fire sæder, en elmotor på hver aksel og et stort og tungt batteri i bunden. Den maksimale ydelse er næsten 600 hk, og momentet på 830 Nm er gigantisk.

Den køreklare vægt er næsten 2,5 ton, men RS’eren er lynende hurtig både ligeud og i snævre sving, hvor det er som om, den kører mere forudsigeligt og sikkert, des hurtigere du tager svinget.

Firehjulstrækket fordeler kræfterne efter behov, og så længe du holder på i svinget, kan man opnå astronomiske svinghastigheder – sådan opleves det i hvert fald.

Test: Tourque vectoring og firehjulsstyring

De to elmotorer arbejder uafhængigt af hinanden med maksimalt 449 hk på bagakslen og 188 hk på forakslen. Avanceret fordeling af kraften på hver aksel (torque vectoring) og spærredifferentiale bagakslen er standard, mens firehjulsstyring, hvor de bageste hjul drejer med eller mod forhjulene efter behov, er ekstraudstyr til 19.301 kr.

Med flapperne bag rattet kan man justere motorbremsen og dermed regenereringen af elektrisk energi – det er især relevant med manuel motorbremse ned ad bakke. Topfarten er begrænset til 250 km/t, mens den er 260 km/t for Taycan Turbo S – Porsche skal have en symbolsk fordel på Autobahn.

Audi e-tron GT rs elbil test pris

Bagdøren er erstattet af et musehul, men pyt med det.

© Søren Juul

Test: Hvad synes vi om E-tron GT RS?

Hvad i alverden skal man i Danmark med en bil, der er lige så hurtig som en hurtig sportsmotorcykel og som risikerer at blive beslaglagt, hvis du åbner bare en anelse for hanerne i nærheden af en fotovogn?

Svaret er, at RS-­folket godt kan lide at have lidt power på lager, og godt kan lide tanken om en præsentabel og kvik bil, man kan tage en tur til trackday i uden at bekymre sig om, hvorvidt den kan holde til det eller leve op til sit navn.

RS-folket bliver nødt til at give den en chance, for det er en fed bil.

Vi synes

En psykopathurtig, men også ualmindelig nem bil at køre og udnytte. Pas på kørekortet.

Audi e-tron GT rs elbil test pris

Hurra for den bedste førerplads i en Audi i 2022 med knapper, der siger KLIK!

© Søren Juul

Steen er fan af Audi E-tron GT

Da jeg i starten af 2021 var til præsentationen af Audi E-tron GT, faldt jeg bagover af benovelse. Det er en stor, fed, lav, bred og monstertung performance-bil – en overraskende søster til Porsche Taycan med temperament, der varsler håb for dem, der tror, at elbiler er røvsyge. Det behøver de ikke være! 

Første møde var kun et par timer bag rattet, men senere har jeg haft mulighed for at køre en uge i bilen, og det har kun understreget mit første indtryk. Jeg er fan.

Kort fortalt har GT al den drama, vildskab og satan-og-helvede attitude, som vi ofte savner i elbiler. Som noget usædvanligt er her 2-trins transmission for at sænke forbruget, men man mærker ikke noget til den, og det er bare at trykke på D, slippe bremsen og trille afsted. 

Her er et stort batteri i bunden og en 0-100-tid på 4,1 sek., og både undervogn og bremser er dimensioneret til de mange kræfter.

Audi e-tron GT elbil test priser

Skærmene fylder mindre end i SUV’en e-tron, hvilket klæder bilen.

© Mathias Brandt

E-tron GT beskytter dig

GT er lav, men har okay udsyn og et fremragende 360-graders kamera. Man kører rundt med et digitalt skjold, der beskytter mod omverdenen, uanset om der er fare på færde bagfra, forfra eller fra siden.

Testbilen har Assistentpakke Plus (52.686 kr.) med automatisk parkering, som kan foretages via en mobiltelefon og Audi’s app – det er idiotsikkert og giver tryghed i små p-båse (det er en stor bil).

Pakken har også rejse­assistent, der selv sætter farten op og ned via lokale forhold, skilteaflæsning og data fra realtime-navigation, undvige- og drejeassistent, vejkrydsassistent, udstigningsadvarsel og assistent til registrering af tværgående trafik.

Læs også: Brugttest af Audi e-tron.

Audi e-tron GT elbil test priser

Tykt rat med Alcantara er standard, mens designpakke uden læder koster 8.320 kr.

© Mathias Brandt

Dommen over Audi E-tron GT

Kabinen er lige så lækker som i søsterbilen Porsche Taycan og har fokus på sport frem for plads. Man sidder lavt, og her er plads til 190 cm østjyde på bagsædet, hvor den midterste plads dog er for trang til voksne.

Standardudstyret er omfattende med alt, hvad man kan forvente i en performance-bil inklusive ladeport i begge sider med indbygget 11 kW-­lader til hjemmeladeren. 

På langturen kan det store batteri med den lynhurtige 800 volts-arkitektur lades med op til 270 kW, og med varsom speederpedal og lidt umage med at rekuperere – opsamle energi fra nedbremsninger – er i hvert fald 400 km muligt på en opladning i lave temperaturer.

Audi RS-menigheden er ikke sådan lige at hive ud af deres elskede og brølende benzinbiler, men Audi GT kan blive elbilen, der gør det.

Vi synes

Vi var vilde med GT efter den første tur, og det er vi fortsat. Det er en drømmebil.

Bil Magasinet er proppet med tests som den her. Har du husket at aktivere dit prøveabonnement? Læs mere her!

Audi e-tron GT quattro

  • Frapris: 1.006.990 kr. 
  • Pris (testbil): 1.148.167 kr.
  • Årlig afgift: 680 kr.
  • Ydelse: 530 hk og 640 Nm
  • Topfart: 245 km/t
  • 0-100 km/t: 4,1 sek.
  • Rækkevidde på el: 479 km
  • Maks. ladekapacitet: 270 kW
  • Mål: 499/196/141 cm L/B/H
  • Vægt: 2.351 kg
  • Last: 489 kg
  • Påhæng: 0 kg
  • Bagagerum (for + bag): 80 + 405 liter

Danske priser på Audi e-tron GT i 2023

Audi e-tron GT quattro: 999.990 kr.

Audi e-tron GT RS: 1.534.990 kr.

Se testen af Audi E-tron GT i videoen herunder:

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...