Audi e-tron GT quattro
Audi e-tron GT quattro© Mathias Brandt

Test af Audi E-tron GT: Sådan laver man en møghamrende fed el-bil!

Vi dykker ned i Audi E-tron GT og fortæller om, hvorfor den er så fed! Du kan desuden hører meget mere om den reelle rækkevidde, 0-100-tider og meget mere i videoen herunder!

29. maj 2021 af Mathias Brandt og Steen Bachmann

Se testen af Audi E-tron GT i videoen herunder:

Audi e-tron GT quattro
Audi e-tron GT quattro

Hvad er det for en bil?

Vi har fat i en 4-personers GT, altså en Gran Turismo med bagagerum bagtil (der er også et lille ekstra bagagerum forrest) og plads nok til, at fire personer kan rejse over længere afstande (med en pause til at lade, men det kommer vi til).

Der fås én drivline: Den er eldrevet og har et batteri på 95 kWh.

Audi e-tron GT deler platform og drivline med Porsche Taycan, og den øverste del af bilen – fra skuldrene og op – genkendes fra Porsche Taycan og er i princippet identisk hos e-tron GT og Taycan.

Udvikling og test er foregået i Audi-regi. Hofterne og de avancerede LED-lys i begge ender er Audi-teknik, og den normalt enorme Audi-kølergrill er minimal og erstattet af aktiv aerodynamik, som tillader at lukke køleluft ind til bremser og batteri efter behov. 

Så er det en Audi-Porsche?

Nej, sådan ser den ikke ud, og sådan er den heller ikke umiddelbart at køre. 

Den ligner nærmest en meget lang R8 med fire døre i en moderne fortolkning, og man spærrer øjnene op, når man første gang ser den i profil (der var spørgsmål under vores fotoshoot til Bil Magasinet, og der var biltosser, der stoppede, steg ud og tog billeder).

Audi e-tron GT quattro
Audi e-tron GT quattro

Følger der noget motorværk med?

Ja, der er to motorer: En på hver aksel. 

Her er en lav udveksling på den forreste til hurtig acceleration og en 2-trins udveksling på den bageste for lavere forbrug.

Da de to elmotorer arbejder uafhængigt af hinanden, kan al kraft sendes til én aksel i ekstreme situationer. Avanceret fordeling af kraften på hver aksel (torque vectoring) og firehjulsstyring, hvor de bagerste hjul drejer med eller mod forhjulene efter behov, betyder, at e-tron GT føles og navigerer som en bil på 4 og ikke 5 meter.

Ydelsen i e-tron GT quattro er 436 hk og 630 Nm. 

I den voldsomme e-tron GT RS, som vi vender tilbage til her på bilmagasinet.dk, er den 598 hk og 830 Nm.

Begge varianter har et boost-mode i 2,5 sekunder, når man fyrer bilen af i launch control-programmet, så ydelsen stiger til hhv. 598 og 646 hk.

0-100-tiden er 4,1 sek. for testbilen og 3,3 sek. for e-tron GT RS. 

Hvad med ladning?

e-tron GT har en ladeport bag hvert forhjul til hjemmelader med op til 11 kW (22 kW kan tilkøbes).

Stik til hurtig- og lynladning (DC) sidder bag bageste venstre dør og giver adgang til at lade op til 270 kW. Det giver teoretisk ca. 100 km på 5 minuttter.

Audi e-tron GT RS
Audi e-tron GT RS

Hvad skal vi med en RS elbil?!?

Det får du svar på i en kommende Første Test-artikel her på bilmagasinet.dk af e-tron GT RS, som vi også nåede at prøve. Den er sindssygt hurtig, men det er måden, den er det på, der imponerer mest. 

Få hele indtrykket og alle detaljer om den nye Audi i Bil Magasinet - tjek de aktuelle tilbud til nye abonnenter

Danske priser

Audi e-tron GT quattro: 929.990 kr.

Audi e-tron GT RS: 1.419.990 kr.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...