Audi e-tron GT quattro
Audi e-tron GT quattro© Mathias Brandt

Elbiler behøver ikke være røvsyge - se bare her!

Audi GT flytter grænsen for, hvad en elbil kan, på samme måde som Tesla gjorde det for et årti siden. Her er både drama og vildskab.

11. juli 2021 af Steen Bachmann

Steen er fan af Audi E-tron GT

Da jeg i starten af året var til præsentationen af Audi E-tron GT, faldt jeg bagover af benovelse. Det er en stor, fed, lav, bred og monstertung performance-bil – en overraskende søster til Porsche Taycan med temperament, der varsler håb for dem, der tror, at elbiler er røvsyge. Det behøver de ikke være! Første møde var kun et par timer bag rattet, men senere har jeg haft mulighed for at køre en uge i bilen, og det har kun understreget mit første indtryk. Jeg er fan.

Kort fortalt har GT al den drama, vildskab og satan-og-helvede attitude, som vi ofte savner i elbiler. Som noget usædvanligt er her 2-trins transmission for at sænke forbruget, men man mærker ikke noget til den, og det er bare at trykke på D, slippe bremsen og trille afsted. Her er et stort batteri i bunden og en 0-100-tid på 4,1 sek., og både undervogn og bremser er dimensioneret til de mange kræfter.

Skærmene fylder mindre end i SUV’en e-tron, hvilket klæder bilen.

© Mathias Brandt

E-tron GT beskytter dig

GT er lav, men har okay udsyn og et fremragende 360-graders kamera. Man kører rundt med et digitalt skjold, der beskytter mod omverdenen, uanset om der er fare på færde bagfra, forfra eller fra siden.

Testbilen har Assistentpakke Plus (52.686 kr.) med automatisk parkering, som kan foretages via en mobiltelefon og Audi’s app – det er idiotsikkert og giver tryghed i små p-båse (det er en stor bil). Pakken har også rejse­assistent, der selv sætter farten op og ned via lokale forhold, skilteaflæsning og data fra realtime-navigation, undvige- og drejeassistent, vejkrydsassistent, udstigningsadvarsel og assistent til registrering af tværgående trafik.

Tykt rat med Alcantara er standard, mens designpakke uden læder koster 8.320 kr.

© Mathias Brandt

Dommen over Audi E-tron GT

Kabinen er lige så lækker som i søsterbilen Porsche Taycan og har fokus på sport frem for plads. Man sidder lavt, og her er plads til 190 cm østjyde på bagsædet, hvor den midterste plads dog er for trang til voksne.

Standardudstyret er omfattende med alt, hvad man kan forvente i en performance-bil inklusive ladeport i begge sider med indbygget 11 kW-­lader til hjemmeladeren. På langturen kan det store batteri med den lynhurtige 800 volts-arkitektur lades med op til 270 kW, og med varsom speederpedal og lidt umage med at rekuperere – opsamle energi fra nedbremsninger – er i hvert fald 400 km muligt på en opladning i lave temperaturer.

Audi RS-menigheden er ikke sådan lige at hive ud af deres elskede og brølende benzinbiler, men Audi GT kan blive elbilen, der gør det.

Vi synes

Vi var vilde med GT efter den første tur, og det er vi fortsat. Det er en drømmebil.

Bil Magasinet er proppet med tests som den her. Har du husket at aktivere dit prøveabonnement? Læs mere her!

Audi E-tron GT Quattro

  • Frapris: 929.990 kr.
  • Pris (testbil): 1.148.167 kr.
  • Årlig afgift: 660 kr.
  • Ydelse: 530 hk og 640 Nm
  • Topfart: 245 km/t
  • 0-100 km/t: 4,1 sek.
  • Rækkevidde på el: 483 km
  • Maks. ladekapacitet: 270 kW
  • Mål: 499/196/141 cm L/B/H
  • Vægt: 2.351 kg
  • Last: 489 kg
  • Påhæng: 0 kg
  • Bagagerum (for + bag): 80 + 405 liter

Se testen af Audi E-tron GT i videoen herunder:

Audi e-tron GT quattro
Audi e-tron GT quattro

Vil du læse om Steen Bachmanns første tur i bilen? Så kan du læse den lige her:

Hvad er det for en bil?

Vi har fat i en 4-personers GT, altså en Gran Turismo med bagagerum bagtil (der er også et lille ekstra bagagerum forrest) og plads nok til, at fire personer kan rejse over længere afstande (med en pause til at lade, men det kommer vi til).

Der fås én drivline: Den er eldrevet og har et batteri på 95 kWh.

Audi e-tron GT deler platform og drivline med Porsche Taycan, og den øverste del af bilen – fra skuldrene og op – genkendes fra Porsche Taycan og er i princippet identisk hos e-tron GT og Taycan.

Udvikling og test er foregået i Audi-regi. Hofterne og de avancerede LED-lys i begge ender er Audi-teknik, og den normalt enorme Audi-kølergrill er minimal og erstattet af aktiv aerodynamik, som tillader at lukke køleluft ind til bremser og batteri efter behov. 

Så er det en Audi-Porsche?

Nej, sådan ser den ikke ud, og sådan er den heller ikke umiddelbart at køre. 

Den ligner nærmest en meget lang R8 med fire døre i en moderne fortolkning, og man spærrer øjnene op, når man første gang ser den i profil (der var spørgsmål under vores fotoshoot til Bil Magasinet, og der var biltosser, der stoppede, steg ud og tog billeder).

Audi e-tron GT quattro
Audi e-tron GT quattro

Følger der noget motorværk med?

Ja, der er to motorer: En på hver aksel. 

Her er en lav udveksling på den forreste til hurtig acceleration og en 2-trins udveksling på den bageste for lavere forbrug.

Da de to elmotorer arbejder uafhængigt af hinanden, kan al kraft sendes til én aksel i ekstreme situationer. Avanceret fordeling af kraften på hver aksel (torque vectoring) og firehjulsstyring, hvor de bagerste hjul drejer med eller mod forhjulene efter behov, betyder, at e-tron GT føles og navigerer som en bil på 4 og ikke 5 meter.

Ydelsen i e-tron GT quattro er 436 hk og 630 Nm. 

I den voldsomme e-tron GT RS, som vi vender tilbage til her på bilmagasinet.dk, er den 598 hk og 830 Nm.

Begge varianter har et boost-mode i 2,5 sekunder, når man fyrer bilen af i launch control-programmet, så ydelsen stiger til hhv. 598 og 646 hk.

0-100-tiden er 4,1 sek. for testbilen og 3,3 sek. for e-tron GT RS. 

Hvad med ladning?

e-tron GT har en ladeport bag hvert forhjul til hjemmelader med op til 11 kW (22 kW kan tilkøbes).

Stik til hurtig- og lynladning (DC) sidder bag bageste venstre dør og giver adgang til at lade op til 270 kW. Det giver teoretisk ca. 100 km på 5 minuttter.

Audi e-tron GT RS
Audi e-tron GT RS

Hvad skal vi med en RS elbil?!?

Det får du svar på i en kommende Første Test-artikel her på bilmagasinet.dk af e-tron GT RS, som vi også nåede at prøve. Den er sindssygt hurtig, men det er måden, den er det på, der imponerer mest. 

Få hele indtrykket og alle detaljer om den nye Audi i Bil Magasinet - tjek de aktuelle tilbud til nye abonnenter

Danske priser

Audi e-tron GT quattro: 929.990 kr.

Audi e-tron GT RS: 1.419.990 kr.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...