Ny Audi e-tron GT RS 2021
© Audi

Velkommen til fremtiden: Audi præsenterer elegant GT'er på el

Audi viser verden deres e-tron GT: Søsterbil til Porsche Taycan og designchef Marc Licthes smukkeste bil til dato. Få priser og leveringsdato her!

13. februar 2021 af Frederik Hauschildt

Mød Audi e-tron GT

Audis anden elbil hedder e-tron GT, og den laves som en lav, Gran Turismo-variant af el-SUV'en, Audi e-tron. Som søsterbil til Porsche Taycan deler e-tron GT tekniske detaljer såsom en to-trins gearkasse på bagakslen og det samme, dobbeltmotoriserede firehjulstræk man finder på Taycan 4S. Det tillader Audi e-tron GT at nå en tophastighed på 245 km/t, hvilket er bemærkelsesværdigt højt for en elbil.

Men de to biler er ikke ens, og selvom motorerne nok er identiske, så er e-tron GT opsat anderledes. Du får to muligheder, når du vælger motorisering til din e-tron GT: En 476 hk og 630 Nm stærk, firehjulstrukket drivline er standard i Audi e-tron GT, men vælger du i stedet Audi RS e-tron GT, skubbes den værdi op til 598 hk og hele 830 Nm. Begge biler har en midlertidig boost-ydelse på 2,5 sekunder, der skubber kraften op i 530 hk og 646 hk, henholdsvis.

Ny Audi e-tron GT RS 2021
© Audi

100 km på fem minutter

Audi e-tron GT kan oplade med op til 270 kW DC på hurtigladere, hvilket under idéelle forhold føjer 100 km til rækkevidden hvert femte minut. Batteriets nettokapacitet er på 85 kWh, og det tillader en WLTP-afmålt køretur på op til 479 km (På RS-varianten falder værdien til 465 km). Opladningstiden fra 5%-80% er på kun 22,5 min., og det betyder, ligesom med Porsche Taycan, at langture ikke længere er et stort problem.

Det gælder naturligvis kun, hvis batteriet er under optimale omstændigheder. I et land som Danmark er det derfor vigtigt, at elbiler har effektiv mulighed for selv at regulere de forskellige komponenters temperatur. E-tron GT har fire forskellige kølekredsløb, der alle sammen kan sammenkobles for at hjælpe med at køle eller opvarme bilens forskellige dele. Det vil både komme opladningstider og rækkevidde til gode i de kolde vintermåneder.

Ny Audi e-tron GT RS 2021

Audi e-tron GT (venstre) og Audi RS e-tron GT (højre)

© Audi

Højteknologisk legetøj

Er man interesseret i teknologiske løsninger, så skuffer e-tron GT heller ikke: Undervognen er affjedret af et luftsystem med tre kamre, og bilen styrer med både for- og baghjulene. Bilen trækker, som tidligere nævnt, på alle fire hjul igennem Audis Quattro-system, men er også udstyret med et spærredifferentiale til bagakslen alene.

Med MyAudi-appen, kan bilen også automatisk parkere. Audi skriver, at føreren stadig har ansvar for parkeringen, der dog kan foretages både inde- og udefra. Sidder du ikke selv i bilen, når den auto-parkerer, så lukker og låser bilen selv, så du ikke behøver selv at stige ind og slukke.

Ny Audi e-tron GT RS 2021
© Audi

Den smukkeste bil, Audi har designet

Audis designchef siden 2014, Marc Lichte, er overbevist om, at e-tron GT er "den smukkeste bil, jeg nogensinde har tegnet,". Det sagde han i den pressemeddelelse, der fulgte bilens globale udgivelse. Audi skriver også i samme meddelelse, at denne skal sætte designsproget for de fremtidige elbiler, Audi har undervejs: Audi vil producere hele 20 nye elbilmodeller inden 2025, og næste stop efter e-tron GT er Q4 e-tron, der får præmiere i løbet af foråret.

Sammenligner man interiørdesignet med tilsvarende modeller, såsom A7, kan vi se nogle forskelle: Antallet af skærme er faldet med én, og kontrollen af klimaanlæg foregår nu igennem fysiske knapper. Der bliver både brugt en mat træoverflade, og alcantara forskellige steder omkring forsæderne. Med sæderne som tema, har Audi også gjort en miljømæssig indsats: Bestemte materialevalg består af polyesterfibre, der er lavet på genbrugt plastikaffald, såsom flasker og madindpakning.

Ny Audi e-tron GT RS 2021
© Audi

Pris og leveringshorisont

Audi e-tron GT kan bestilles allerede fra den 18. februar, og kan besigtiges ved forhandlere fra maj 2021. Er man hurtig på tasterne, er det også til maj de første leveres.

Inden du bestiller, ville det måske være smart at kende priserne: Audi sælger en e-tron GT fra 929.990 kr., og RS e-tron GT starter på 1.419.990 kr. 

Ny Audi e-tron GT RS 2021
© Audi

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...