Drop tankerne om en elbil! I virkeligheden drømmer du om den nye Audi RS4

450 hk bringer din familie og schæferhunden til 100 km/t på kun 4,1 sekunder. Sig velkommen til den nye og voldsomme Audi RS4.

2. oktober 2019 af Anders Richter

RS4 er kongen af Autobahn

Audi RS4 har altid været en af de store favorit-familiebiler på Bil Magasinets redaktion, og nu er der netop præsenteret en ny og forbedret generation. Det her er bilen, der hurtigt og sikkert kan bringe hele familien inkl. hund frem i ydersporet på Autobahn med 250+ km/t. 

Elektronisk begrænser ved 280 km/t

Den nye Audi RS4 er groft sagt en faceliftet udgave af den model, vi fik i 2017. Det betyder også at antallet af hestekræfter er ens med før. V6-motoren er udstyret med biturbo og yder 450 hk. Hvis du savner V8-lyden fra den ældre generation, kan du trøste dig med, at V6'eren vejer 31 kg mindre, hvilket gør bilen mindre næsetung. Tilkøber du RS-dynamikpakken kan du samtidig hæve den elektroniske begrænser fra 250 km/t til 280 km/t. Alternativt må du finde nogle, der er fiks på computerfingrene, så den helt kan fjernes. Hvorfor overhovedet bøvle med en elektronisk begrænser? Det skal da være muligt at kunne køre fra en Porsche 911, når du møder en på Autobahn...

quattro-firehjulstræk

Gearkassen er et automatgear udstyret med otte trin. Det er koblet til et quattro-firehjulstræk, som i udgangspunktet sender 60 pct. af kræfterne til bagakslen, mens de resterende 40 pct. ryger til forhjulene. Hvis hjulene begynder at miste greb kan denne fordeling dog laves om, så der altid er det bedste greb i asfalten. Audi RS4 er ikke en bil til sidelæns kørsel. Til gengæld får den dig lynhurtigt og sikkert op ad et bjergpas ligegyldigt om det er høj sol eller sne. 

Kabinen er præcis som på en standard Audi A4 dog tilført en stribe af sportslige detaljer inklusive Alcantara på rat og gearknop samt nogle lækre sportssæder. 

Bagagerummet er også ens, hvilket betyder 495 liter med bagsæderyglænet klappet op. Lægger du bagsædet ned og pakker helt til loftet kan den rumme 1.495 liter.

Audi RS 4 Avant i Danmark

Hvis du har forelsket dig i den nye Audi RS4 Avant kan du bestille den i otte forskellige farver, herunder også en nye "turboblå" og "tangorød", som du kan se på billederne. 

Fra Audi's Exclusive-afdeling findes der også en stribe individuelle lakfarver som eksempelvis nogaroblå. Det var den farve som gjorde originalen, Audi RS2, kendt over hele verden.

Audi RS4 Avant introduceres i Danmark i slutningen af 2019. Der er endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.

Hurtig familie-Audi siden 1994

Den første af de kompakte og hurtige Audi-stationcars var RS2 var 1994. Den var udstyret med en 5-cylindret turbomotor med 20 ventiler og 315 hk, og undervognen og bremserne var udviklet i samarbejde med Porsche. Ja, faktisk stammede både bremser og fælge direkte fra Porsche's reservedelshylder. 

Senere blev modellen til RS4, hvor den også fik en ny V6-biturbomotor med 380 hk og et sæt brede skærme. 

Herfra opgraderede Audi modellen igen – denne gang med en højtydende V8-motor, som kunne snurre til over 8.000 o/min, hvor den ydede 420 hk. 

På grund af downsizing måtte de senere begrænse maskineriet, så det igen blev til en V6'er som i den seneste – dog skruet op til 450 hk. 

Læs vores test af den nu udgåede generation lige hér! 

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...