For 10 år siden var der få ting, der viste overskud og tjek på tilværelsen som en Audi A4 Avant.
Men tiderne og moden ændrer sig. For mens Audi sælger bunkevis af Q3’ere, Q5’ere og A6’ere, så blev der i 2022 kun solgt lige knap 800 eksemplarer af A4.
Det er en skam, for selv om modellen har en del år på bagen, så er det stadig en velkørende og komfortabel bil. I Avant-udgaven, som Audi ynder at kalde sine stationcars, er den tilmed praktisk og relativt rummelig.

Testbilen fra 2019 har kørt 111.000 km og var til salg i februar 2023 hos Per Christensen i Rødovre for 349.900 kr. En af A4’ers store akilleshæle er slidte øverste bærearme. Det kan ske, inden bilen har rundet 100.000 km, og koster hurtigt op mod 10.000 kr. at få lavet.
© Andreas L. HedegaardDiesel-Audi med 111.000 km
Vi har lånt en A4 40 TDI Avant Advanced+ med S tronic-dobbeltkobling. Bilen er fra 2019, har kørt 111.000 km og er til salg hos Per Christensen Biler i Rødovre til 349.900 kr.
Bag rattet mærker man med det samme, at det her er en bil, som egner sig til at køre langt. Støjniveauet er lavt, og S tronic-gearkassen prioriterer som udgangspunkt det højeste gear, så den 2,0-liters diesel med 190 hk og 400 Nm nærmest slumrer afsted.
Det er godt for forbruget, så bilen kører officielt 18,9 km/l. Det er igen godt for ejerafgiften, som er på under 4.000 kr. årligt.
Hvor en SUV eller crossover har brug for stenhårde fjedre og støddæmpere for ikke at blævre afsted, så har en traditionel stationcar ikke det høje tyngdepunkt, og derfor kan man nemmere finde et kompromis, hvor bilen både har komfortable og sikre køreegenskaber.
Sådan er det med A4 Avant. Indvendigt støtter sæderne godt, og instrumentbord-
et er simpelt og elegant, selv om man savner det digitale klimaanlæg.
Det skal du vide om brugt Audi A4
Vi har taget en snak med indehaver af Audispecialisten i Stenløse, Jakob Rask Hansen. Han har drevet værkstedet med speciale i Audi siden 2005, så han er den rette mand til at hjælpe med at afdække, hvad du skal være opmærksom på, hvis du vil have en brugt A4.
Ifølge ham er den mest almindelige fejl på en Audi A4 slidte øverste bærearme i forhjulsophænget, og de er typisk slidt op inden 100.000 km.
Du skal ikke regne med, at du umiddelbart kan mærke eller se problemet selv, men en synsmand vil se det og dumpe bilen til syn. Samtidig er det en relativt bekostelig affære. Hos Audispecialisten skal du regne med 7-8.000 kr. i stumper og arbejdsløn.
Læs også: Test af Audi A4

Kobling og svinghjul har det med at blive slidt på biler med manuelt gear. Dieselmotoren kan have problemer med en utæt EGR-køler. Modelkoden for testbilen er B9 – A4 bærer nemlig stadig samme interne betegnelse som Audi 80, den første hed B1 tilbage i 1972.
© Andreas L. HedegaardGearkassen i A4 er solid
På biler med manuelt gear ser man en del slidte koblinger og udfordringer med svinghjulet. Det gælder både diesel- og benzinvarianter, og du skal have muldvarpen op af lommen, for der er dele for op mod 10.000 kr., og så er arbejdslønnen omkring 4.500 kr.
Til gengæld er den gode nyhed, at S tronic-gearkassen er mere solid end sit rygte. I forhold til, hvor mange af dem, der kører, ser man relativt få fejl hos Audispecialisten, og typisk er det Mechatronic-enheden og ikke koblingerne, man skifter.
Det kan alligevel være en halvdyr affære, så når du testkører en potentiel bil, skal bilen sætte i gang blødt og skifte blødt ned i gearene mod eksempelvis et lyskryds. Holder du så stille for rødt og efter 5-8 sekunder mærker et klonk, er der problemer med gearkassen, men typisk begynder de først at vise sig omkring 180.000 km.
Audi A4 har lavere forbrug end Q5
Vi kører dieselmotoren, som bruges på tværs af hele VW-koncernen, og som internt kendes som EA288.
Hos Jakob Rask Hansen ser de hovedsageligt problemer med EGR-systemet. Her kan ventilen sode til, men EGR-køleren kan også blive utæt. Og det kan være en kostelig affære. Desværre er det ikke noget, du selv kan se. Er der problemer med partikelfilteret, så er det lavet ret drilsk på A4, så meget store dele af bilen skal skilles ad for at skifte det.
Læs også: Priser og test af Audi Q5 plugin-hybrid.
Selv om der her er skitseret flere generelle problemer, så findes der generelle fejl på alle nye biler.De har alle deres fejl, men det samlede indtryk af Audi A4 er faktisk, at det er en solid bil. Og det burde ikke være en udfordring at finde et eksemplar, der kan give dig mange problemfrie kilometer.
Og så kan du nyde en bil, som i stigende grad bliver mere eksklusiv, fordi alle andre kører rundt i højbenede crossovers.
Samtidig kan du nyde de mere komfortable køreegenskaber, og at du sparer godt 2.000 kr. årligt, fordi A4 er opgivet til at køre fire km/l længere end Q5 med samme motor.
Audi A4 40 TDI Avant S-tronic
Testbil Km-tal 111.000
Årgang 2019
Motor R4, 1.968 cm3, 16V, turbodiesel
Ydelse 190 hk ved 3.800 o/min, 400 Nm ved 1.750 o/min
Præstationer 0-100 km/t 7,9 sek., topfart 231 km/t, forbrug (WLTP) 18,9 km/l, årlig afgift 3.840 kr.
Mål L/B/H 476/185/144 cm
Brugtpris 349.900 kr. (februar 2023)