Audi SkySphere konceptbil roadster forfra fra siden plante hus
© Audi AG

Audi viser ny, laber konceptbil med... Variabel akselafstand?!

En helt ny konceptbil er netop udkommet fra Ingolstadt - og udover alt det teknologiske, så er den LÆKKER

4. august 2021 af Frederik Hauschildt

Mød Audi SkySphere

For bare uger siden fortalte Audi, at de havde gang i tre banebrydende konceptbiler, og at vi skulle glæde os. Navnene var SkySphere, UrbanSphere og GrandSphere, og udover et omrids af hver af bilerne, som afslørede den overordnede klasse, fik vi ikke meget at gå efter.

Da Audi tirsdag aften frigav billeder af den første af de tre konceptbiler, spærrede vi til gengæld øjnene op. Jo, Audi har åbne roadster-varianter af både TT og R8, men sådan en med laaaang kølerhjelm og motoren på langs nedenunder? Det har vi ikke set fra Ingolstadt siden Audi begyndte at kalde sig Audi.

Audi SkySphere konceptbil roadster forfra fra siden plante hus
Forlygterne og grillen i SkySphere

Forlygterne består af mange små LED-lys, der kan vise beskeder og ændre sig løbende, lidt som på den nye RS3.

© Audi AG

Okay, men hvad kan den?

Audi SkySphere bryder ikke teknisk set med den regel. Under kølerhjelmen ligger motoren nemlig ikke langs - i stedet er her fyldt med diverse el-komponenter. Motoren hæftes i stedet direkte på bagakslen, hvor den leverer 632 hk og 750 Nm. Det er i sig selv ikke så lidt, men bilen vejer bare 1.800 kg, så der er rigeligt med pondus.

Den relativt lave vægt - det er lavt for en elbil - kommer ikke på bekostning af batteristørrelse: Audi har placeret en 80 kWh batteripakke bag kabinen, og rykker dermed tyngdepunktet mod baghjulene. Det giver en 40-60-vægtfordeling, og Audi mener, at det er vigtigt for vejgreb. 

Som resultat af drivlinen kan SkySphere nå 100 km/t på fire sekunder. Men den kan også noget andet.

Audi SkySphere baglygter konceptbil roadster bagfra fra siden plante hus

Audi har taget designinspiration fra den gamle Horch 853 Roadster - dog mest i overordnet opbygning.

© Audi AG

Kørestilsprogram ændrer akselafstand

Hos Audi bliver der også tænkt i, hvordan fremtidens biler kan fortsætte med at være sjove og interessante at køre. Teknologier som el og autonom kørsel synes at være en fast del af forestillingen om fremtiden, så hvordan kombineres disse med en bil, der forsat er sjov at køre?

For det første har Audi sat SkySphere op til sjov - slankekuren og en medstyrende bagaksel skal sikre, at roadsteren føles adræt og let på tå. I "Sports"-køreprogrammet er fokus altså på sjov. 

Skubber du derimod vælgeren over i "Comfort", ændres bilens geometri. Bilen hæver sig med op til 10 mm, hvilket ikke er usædvanlig. Men akselafstanden bliver også forlænget, så bilens længde går fra 4,94 m til 5,19 m. 

Der er simpelthen indført et skydbart stykke i bilen lige bag forruden. Vi glæder os til at se, hvordan det fungerer!

Her er også mulighed for helt autonom kørsel, hvor rattet forsvinder, og kabinen påtager sig rollen som komfortabel ventestue.

Audi SkySphere konceptbil roadster interiør uden tag rat selvkørende
© Audi AG

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...