24h Le Mans 2016 var seneste år, Audi kørte på Le Mans.

© Audi Sport

Audi vender tilbage til Le Mans og vil vinde Dakar-rally

Vil deltage i Le Mans og Dakar Rally fra 2022 med prototyper med alternative drivliner – forvent elmotorer, batterier og systemer til omformning af energi

1. december 2020 af Steen Bachmann


Fra 2022 skal Dakar Rally erstatte Audi's fabriksengagement i Formel E, og mærket vil samtidig have comeback i Le Mans og langdistanceracing. 

"I dag er elektrisk mobilitet hos de fire ringe ikke længere en drøm for fremtiden, men nutiden," siger bestyrelsesformand og bestyrelsesmedlem for teknisk udvikling og produktlinjer hos Audi AG, Markus Duesmann, i en pressemeddelelse.

Fra 2025 forventes omkring 40 procent af mærkets salg at bestå af eldrevne biler og plug-in-hybrider. 

Dakar Rally skal bruges til at udvikle ny teknik

"Derfor tager vi det næste skridt i elektrificeret motorsport ved at konkurrere under de mest ekstreme forhold. De mange tekniske friheder, der tilbydes af Dakar Rally, er et perfekt testlaboratorium for os i denne henseende." lyder det.

Drivlinekoncepter i Dakar Rally bliver udsat for de mest ekstreme forhold. Køretøjet vil blive drevet af en kraftig elektrisk drivlinje, og energien kommer fra et batteri, som kan oplades efter behov via en benzindrevet TFSI-turbomotor. 

Målet er at forbedre ydeevnen for den elektriske drivline og batteriet i de kommende år i både racer- og gadebiler.

Audi har sendt en teaser til deres kommende Dakar rally hybridbil, der skal deltage i 2022.

© Audi Motorsport

Audi i motorsport

Audi er den første bilproducent, der har forpligtet sig til at udvikle en prototype med et alternativt drivlinekoncept til Dakar Rally. 

I 2012 opnåede Audi den første sejr i en hybrid racerbil i Le Mans 24 timers løbet. 

Audi R18 e-tron quattro forblev ubesejret i verdens vigtigste langdistanceløb tre gange i træk.

Siden 2014 har Audi kørt elektrisk motorsport med Formel E. Først i en støttende rolle for ABT Sportslines hold – Audis mangeårige partner – og fra 2017 med fuld fabriksinvolvering. Efter seks år er Audi Sport ABT Schaeffler holdet det mest succesfulde i Formel E historien med i alt 43 podieplaceringer, herunder 12 sejre.

Vender tilbage til Le Mans

"Vi evaluerer andre områder af international motorsport," siger Julius Seebach, administrerende direktør for Audi Sport GmbH. 

"Dermed har vi vores kunders ønsker i tankerne lige så meget som virksomhedens fremtidige strategi, der helt klart er fokuseret på elektrificering og CO2-neutral mobilitet. Derfor forbereder vi os intensivt på at starte i den nye sports prototype kategori LMDh med sine højdepunkter, Daytona 24 timer og Le Mans 24 timer. Det vigtigste budskab for vores fans er, at motorsport fortsat vil spille en vigtig rolle hos Audi."

Vi forbereder os intensivt på at starte i den nye sports prototype kategori LMDh med sine højdepunkter, Daytona 24 timer og Le Mans 24 timer. Det vigtigste budskab for vores fans er, at motorsport fortsat vil spille en vigtig rolle hos Audi," siger Julius Seebach, administrerende direktør for Audi Sport GmbH.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...