Man går aldrig galt i byen med sort
lak, kromhjul og diskret styling
Man går aldrig galt i byen med sort lak, kromhjul og diskret styling © Foto: Holt

Audi TT Ghetto fræser

Folk var begyndt at kalde Audi TT for en tøsebil. Men så mødte de Torben...

12. august 2008 af Vmax

AUDI TT HAR EN SJOV historie. Jeg kan huske, da den kom frem – alle sukkede over designet, og specielt en artikel om cheerleaders i et mandeblad gjorde indtryk på mig.

Det var næsten hver eneste af de veldrejede pompom- svingere, der drømte om at sprede ben for en fyr med en Audi TT, når de blev spurgt om, hvilken bil, der tændte dem. Men alle os ungersvende fik dog ikke noget af dét, for TT’eren var hundedyr. Og jeg købte selv en Escort 1,1 i stedet for.

Med tiden kom TT’eren naturligt ned i pris og blev med det samme mere menneskelig. Folk med dårlig smag og store ambitioner fik sendt nogle rædderlige og kiksede versioner på gaden, så TT’eren mistede mere og mere af sin status.

Faktisk er det gået så vidt, at man i dag kan høre folk kalde det en pigebil eller ’Golf med designerskjorte’!? Men de har ikke set Torbens TT...

For denne sorte Audi er da alt andet end feminin. Det lugter sgu næsten af rigtig mandesved, når den står bredt på vejen med TT 3,2-spoilere, mens de store 19” Schmidt blinker i solen. Fra de to bagpotter i kulfiber lyder en dyb rumlen, der afslører, at denne TT ikke kun er til pynt og blær.

Men inden vi afslører hele teknikken bag denne eksklusive gaderacer med 4-hjulstræk, så er det måske på sin plads at høre fra Torben, hvordan man skaffer sådan en bil.

“Det var egentlig en helt almindelig stille fredag aften, hvor jeg sad og hyggede på www.mobile.de, og pludselig var den der! En Audi TT med udstyr til en rigtig god pris,” forklarer Torben og fortsætter.


“Jeg havde ønsket mig en TT siden den kom frem, og en af mine kammerater havde lånt én på sit arbejde. Den var ikke som andre biler, og specielt interiøret var jeg vild med!”

Og nu må du jo ikke tro, at Torben så let lader sig imponere, for han er en ægte entusiast, der har ombygget biler som Audi S2, CRX, Golf GTI, G60, VR6 plus en hel del motorcykler. Men nu var der endelig en mulighed, for at den gamle drøm om TT’eren kunne opfyldes.

“Jeg skrev bare en mail den fredag aften, og inden længe stod jeg i München lufthavn, for at hente bilen. På trods af den justerbare Bilstein PSS 9- undervogn fløj bilen i standard højde, og ejeren var tydeligvis én, der ikke selv havde lavet noget på bilen,” forklarer Torben. Derefter gik turen mod Danmark. 1.175 km i snevejr med 90 km/t hele vejen..!

Hjemme igen gik Torben i gang med at kigge i sportstaske med et virvar af regninger, som tyske ejer havde givet ham med. Audi’en var ombygget hos det tyske firma Muggianu, med 2,0-liters kit, MTMstumper og hvad man ellers kunne få fat i. Torben klimprede lidt på lommeregneren og alene indenfor det sidste år, havde den tidligere ejer brugt over 21.500 euro på bilen!

Siden da har Torben forfinet projektet, så Audi’en i dag maner alle fordomme om en TT i jorden. Det her er ikke Karl Smart foran Nasa – det er en ægte cruiser, der med mindst 355 hk også kan sætte bøllerne fra ghettoen på plads!

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...