Audi lancerer bomstærk SQ8

Audi har langt fra lagt dieselmotoren i graven – det er SQ8 et bevis på. Takket være en V8-dieselmotor har den kræfter nok til at ydmyge sportsvogne på stribe!

24. juni 2019 af Mathias Brandt

Audi SQ8 har en 4-liters TDI-motor med elektrisk drevet kompressor

Biturbo-V8’eren i Audi SQ8 TDI er den stærkeste dieselmotor på det europæiske marked. 4-liters TDI-motoren yder 435 hk og leverer et drejningsmoment på 900 Nm mellem 1.250 og 3.250 omdr./min. De mange kræfter bliver leveret via en 8-trins automatgearkasse, der er koblet sammen med det permanente firehjulstræk. SQ8 TDI når derfor de 100 km/t på 4,8 sek., så det bliver ikke noget problem at følge med de fleste hurtige sportsvogne.

En elektrisk drevet kompressor supplerer de to turboladere ved igangsætning og acceleration med lavt omdrejningstal, på den måde lover Audi, at motoren kommer til at virke endnu mere responsiv. Den elektrisk drevne kompressor får sin ydelse fra et 48-volts-ledningsnet, der danner fundamentet i mild hybrid-systemet (MHEV), hvis remstartergenerator kan opsamle energi ved deceleration og lagre strøm i litium-ion-batteriet.

Køredynamiske opdateringer

Som standard er Audi SQ8 TDI udstyret med køredynamiksystemet “Audi drive select” og adaptive luftundervogn med reguleret støddæmpning. Dette gør det muligt at bruge bilen i forskelligt terræn, idet luftaffjedringen varierer bilens højde med op til 90 mm. Dertil kommer tre køredynamiske forbedringer. Sportsdifferentialet, der ved hurtig kørsel gennem sving fordeler trækkraften aktivt mellem baghjulene og dermed udvider firehjulstrækket med et automatisk spærrende midterdifferentiale. Som et alternativ til den standardmonterede styring og sportsdifferentialet, fås bilen også med firehjulsstyring, som øger bilens adræthed, idet baghjulene drejer i modsat retning af forhjulene ved lave hastigheder, mens stabiliteten øges ved, at de styrer i samme retning fra hastigheder over ca. 60 km/t.

Den tredje teknologi er den elektromekaniske aktive krængningsstabilisering, der ved hjælp af en elmotor på hver aksel mellem stabilisatorens to halvdele reducerer karrosseri-bevægelserne på ujævn vej, idet de ved ligeudkørsel i vid udstrækning arbejder uafhængigt af hinanden. Ved sportslig kørsel virker stabilisatorhalvdelene til gengæld som en enhed, i og med at de drejes mod hinanden, hvilket gør SQ8 TDI’ens køreegenskaber strammere og reducerer bilens hældning i kurver markant.

SQ8 med rigtige udstødningsrør! 

En standard Audi Q8 ser i sig selv ret godt ud. Men Audi har selvfølgelig arbejdet endnu mere med udtrykket i SQ8’eren. Den har fået mere markante luftindtag, og så har Audi endelig valgt at udstyre SQ8 med rigtige afgangsrør. De har i en periode lavet nogle af de mest tarvelige falske afgangsrør, blandt andet på den nye Audi SQ5. Som standard har modellen 21” fælge. Af andet standardudstyr kan nævnes LED-forlygter inklusive fjernlysassistent, mens HD-Matrix-LED-teknologien fås som ekstraudstyr.

Typisk for en S-model er kabinen holdt i mørke farve. Sports­sæderne prydes af en S-indprægning og kontrastsyninger, og som ekstraudstyr kan man vælge S‑sportssæder plus med integreret nakkestøtte og høje sidestykker, der som tilvalg også fås med klima- og massagefunktion. 

Kan forudse hvornår lyskrydset skifter til grønt

Audi SQ8 er udstyret med Audi’s “virtual cockpit” hvor føreren kan vælge en performance-visning, hvor omdrejningstælleren er i centrum, og hvor ydelse og drejnings­moment vises i procent. Dertil fungerer to touchskærme som de primære betjeningselementer, præcis som man kender det fra en standard Audi Q8. Som alternativ kan føreren anvende stemmestyring, der forstår frit formulerede kommandoer og spørgsmål. Systemet gør brug af informationer, som er lagret onboard samt af viden fra skyen, og som noget nyt er Amazon-stemmetjenesten Alexa, integreret i MMI-betjeningssystemet.

En ny og ret interessant feature er Audi’s nye Lyskryds-assistent. Her modtager bilen data fra en central lyskrydscomputer, således at føreren kan vælge en hastighed, der passer til den næste grønne bølge. Når bilen holder for rødt lys, vil der i det virtuelle cockpit vises den resterende tid, indtil lyset skifter til grønt. Dermed bidrager systemet til en forudseende, effektiv kørestil og er med til at sikre et vedvarende flow i trafikken. Denne service vil løbende blive udbudt i udvalgte europæiske byer.

Hvornår kommer Audi SQ8 til Danmark

SQ8 TDI quattro introduceres i Danmark i løbet af efteråret. Der er endnu ikke dansk pris, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...