Audi SQ7 TDI forfra

Audi SQ7: Ren dieselpower med V8’er og elektrisk kompressor

Den biturboladede V8’er gør den store SUV i stand til at accelerere fra 0-100 km/t hurtigere end de fleste sportsvogne og så kører den rimelig langt på literen

22. juli 2019 af Mathias Brandt

Audi fortsætte sin offensive dieselstrategi og lancerer nu en opdateret udgave af Audi SQ7, som fortsat er udstyret med en V8 dieselmotor og to turboer. 

Et 48-volts batteri forsyner en elektrisk drevet kompressor, der supplerer de to turboladere når det er behov for det. Derved har Audi elemineret stort set al turbotøven. Det enorme drejningsmoment vil derfor altid være klart – både ved acceleration fra et lavt omdrejnings­tal og ikke mindst ved igangsætning. 

Den elektronisk drevne kompressor benytter en kompakt elmotor, der accelerer kompressorhjulet op på ca. 70.000 omdr./min på 250 millisekunder.

Audi SQ7 Interiør

3 sportslige detaljer ved Audi SQ7

Som altid har er Audi SQ7 udstyret med Quattro-firehjulstræk, der arbejder sammen med en 8-trins automatgearkasse. Den standardmonterede sportsluftaffjedring og et progressivt styretøj, der bliver mere og mere direkte, jo mere rattet er drejet.

Som ekstraudstyr den Audi SQ7 også fås med firehjulsstyring, der øges bilens adræthed, da baghjulene styrer op til fem grader kontra ved lave hastigheder, mens stabiliteten øges ved, at baghjulene styrer i samme retning fra hastigheder over ca. 60 km/t.

Audi SQ7 har også været forbi Porsche og lånt Cayenne Turbo’s elektromekanisk aktiv krængningsstabilisering. Systemet sørger for, at minimerer krængning, når bilen presses i sving, mens når det gør lige ud, er den med til at sikre øget komfort. .

Det tredje kendetegn ved Audi SQ7 er sportsdifferentialet, der giver bilen mere dynamiske køreegenskaber. Ved hurtig kørsel i sving forskyder det kræfterne aktivt mellem baghjulene. Derved bliver Audi SQ7 TDI nærmest presset ind i svinget ved indstyring og acceleration, og vil gøre alt for at mindske understyring.

Audi SQ7 TDI bagfra

Sådan kender du en Audi SQ7

Som standard er Audi SQ7 TDI udstyret med 20” støbte alufælge i 5-eget turbine­design med 285/45-dæk. På grund af den høje motorydelse er der på forakslen anvendt bremse­skiver med en diameter på 400 mm, og på bagakslen er der anvendt bremseskiver med en diameter på 370 mm. Som standard kommer Audi SQ7 med sorte bremsekalibre, men som ekstraudstyr kan du få dem lakeret røde og forsynet med et S-logo.

Hvornår kommer Audi SQ7 til Danmark?

SQ7 TDI quattro introduceres i Danmark i løbet af efteråret. Der er endnu ikke dansk pris, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.

Hvor langt kører Audi SQ7 på literen?

Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 13,2-13,5

CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 200-194

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.