Ny Audi S8 er udstyret med elmotor plus en potent V8’er

Den nye S8 er Audi’s modsvar til Mercedes-AMG S 63. Det er limousinen du ikke vil køres rundt i, men selv være bag rattet af

15. november 2019 af Mathias Brandt


Målet med Audi S8 er at yde både luksus og køredynamik. Firehjulsstyring,  firehjulstræk og sportsdifferentiale skal bidrage til at give en underholdende luksuslimousine.

V8-benzinmotoren er med mildhybridteknologi. Den yder 571 hk og et drejningsmoment på 800 Nm, mens topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t.

Mildhybridsystemet (MHEV) er Audi’s velkendte 48-volts system med remstartergenerator og et ekstra litium-ion-batteri der giver mulighed for at rulle med standset motor, for en hurtig genstart af motoren og for et udvidet stop-start-område. 

Audi S8 har automatisk cylinderfrakobling, så den kan køre på fire cylindre, når der ikke er behov for mere. Her er også et antistøj-system, som vi normalt kender det fra høretelefoner. Det arbejder via i bilens eget højttalersystem og eliminerer forstyrrende støj i kabinen. 

Skulle køre som en sportsvogn

Fra blid cruising i en luksuslimousine til dynamiske køreegenskaber fra en sportsvogn - det har været Audi’s mål, da de udviklede Audi S8. Den forudseende aktive undervogn er standardudstyr. Systemet arbejder sammen med luftaffjedringen, og kan ved hjælp af elektromekaniske aktorer trække hvert hjul op separat eller trykke det ned.

Dermed bliver det for første gang muligt at regulere karrosseriets leje aktivt i alle kørselssituationer og derved reducere vippebevægelser eller nikkebevægelser ved acceleration eller opbremsning. Takket være frontkameraet, som genkender større ujævnheder, sker reguleringen forudseende. 

Den forudseende aktive undervogn kommer desuden med endnu en ny funktion – den såkaldte ”komfortindstigning”. I den forbindelse hæves karrosseriet, når dørene åbnes, hurtigt med op til 50 mm for en mere bekvem ind- og udstigning.

Her er fem køreprogrammer, hvor Comfort+ er ny. 

Dynamisk firehjulsstyring og sportsdifferentiale 

Firehjulsstyringen gør det muligt at indstille styrevinklen uafhængigt på for- og bagakslen, hvilket betyder, at den kombinerer en direkte styrerespons ved lav og mellemhøj hastighed med optimal stabilitet på motorvejen og en kort venderadius. 

Sportsdifferentialet forskyder aktivt momenterne mellem baghjulene ved hurtig kørsel gennem sving. Når man styrer eller accelererer ind i et sving, bliver momentet i overvejende grad overført til det hjul, der er yderst i svinget. I tilfælde af overstyring sender sportsdifferentialet på bagakslen trækkraften til det hjul, der er inderst i svinget, så S8 bliver stabiliseret.

Den dynamiske firehjulsstyring og sportsdifferentialet er standardudstyr i Audi S8 ligesom den forudseende aktive undervogn. Som ekstraudstyr kan kunden vælge keramiske bremser. Deres diameter udgør 420 mm på forakslen og 370 mm på bagakslen. De keramiske bremser er 9,6 kg lettere end bremseskiver i stål.

Audi S8 i Danmark

Den nye S8 introduceres i Danmark i 2020. Der er endnu ikke dansk pris, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...