Her er 2 opfriskede modeller fra Audi's RS-afdeling med 450 hk

Audi RS5 Coupé og Sportback er netop blevet opfrisket. Heldigvis er der ikke pillet ved motoren under hjelmen som stadig yder 450 hk fra en biturbo-V6.

14. april 2020 af Anders Richter

Opfrisket Audi RS5

Audi RS4 fik en lettere opdatering tidligere på året, og nu er turen kommet til dens brødre: RS5 Coupé og Sportback. 

Detalje fra Sport quattro fra 1984

Hvad enten du vælger RS5 som 2-dørs Coupé eller den 5-dørs Sportback, vil du få en ny snude, som designmæssigt lægger i god tråd med designlinjen, vi allerede har set på RS6, RS7 og ikke mindst R8. Den detalje, du bedst spotter faceliftet på, er de tre nye luftindtag, som sidder lige over den store singlefram-kølergrill. En detalje, som er hentet fra den ikoniske Sport quattro fra 1984.

Læs mere om alle de nyeste bil nyheder i Bil Magasinet. Få en forsmag på det seneste nummer hér, og husk at aktivere dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

Større skærm i kabinen

I kabinen er der bl.a. monteret en ny skærm på 10,1", som har fået ny software, og du får stadig en 12,3" skærm monteret bag rattet, hvor du kan se den digitale instrumentering. Den kan skræddersyes, så den viser eksakt de informationer, du føler er vigtigst. 

Topfart kan hæves til 280 km/t i Audi RS5

Motoren er en 2,9-liters V6 med biturbo, og selv om RS5-modellen har fået et facelift, har ingeniørerne ikke ment, at der var grund til at pille ved musklerne. Den yder derfor stadig 450 hk, hvilket burde være mere end rigeligt. Hvadenten du vælger RS5 som Coupé eller Sportback, vil den gå fra nul til 100 km/t på kun 3,9 sekunder, og videre til en topfart, som er elektronisk begrænset til 250 km/t. Du kan dog få begrænseren hævet til 280 km/t, hvis du betaler lidt ekstra for at købe "RS Dynamic"-pakken, der også giver dig et aktivt styretøj, Dynamic Ride Control på undervognen, et differentiale bagest og Matrix LED-forlygter med laserlys. 

8-trins automatgear i Audi RS5

Eneste mulighed for gearkasse er et 8-trins automatgear, som både kan skifte lynhurtigt via palerne ved rattet, når du kører friskt til i sving, eller det kan lave silkebløde skift, når du cruiser på Autobahnen i ydersporet og bare vil slappe af. 

RS5 kan købes med tag i kulfiber

Hvis du vælger Coupéen har du mulighed for at udstyre den med en ekstralækker detalje. Du kan nemlig tilkøbe et tag i kulfiber. Det sparer kun tre kg på vægtskålen, men til gengæld ser det lækkert ud, da kulfiberen er synlig på taget. 

Læs mere om alle de nyeste bil nyheder i Bil Magasinet. Få en forsmag på det seneste nummer hér, og husk at aktivere dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

I Danmark bliver det kun muligt at bestille RS5 Sportback-udgaven, som kommer til at koste 1.499.990 kr. inkl. fuld afgift. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...