© Bil Magasinet

Audi RS4 Avant: En hyldest til hverdagen

Drømmen for mange handler om at kombinere superkræfter med plads til hele familien. ­Løsningen hedder Audi RS4 Avant med 450 hk.

17. november 2018 af Anders Richter

Omdrejningstallet låser sig fast ved 3.000 o/min. Jeg slipper bremsen, og hele familien skydes afsted med et sug i maven i stil med Tivoli’s vildeste forlystelse. Nul til 100 km/t er overstået på 4,1 sekunder, når du sidder bag rattet af din Audi RS4. Og det gælder også, når du har familien med.

Til hverdag og fest

Mange bilentusiaster drømmer om at have en bil til hverdag og fest. Ligeså mange af os ved dog, at det nogle gange godt kan være svært. I den perfekte verden havde man en praktisk bil til hverdagene, hvor ungerne skal køres til fodbold, hunden skal til dyrelægen, og storindkøbene i Bilka skal overstås. Og når så søndagssolen står op, åbner vi garageporten, hvor der står en sportsvogn, vi kan blæse landevejene tynde i. At have sådan et setup er dog også forbundet med en masse bøvl. Du skal have plads til to biler, som begge skal serviceres, og du kan ikke lige smide ungerne ind bagi sportsvognen.

Løsningen har været på lager i Audi’s modelprogram, siden den første RS2-model kom på markedet i 1994. Den var tænkt som en superbil til hverdagsbrug. Den åndelige efterfølger hedder RS4, og den er netop kommet i sin tredje generation.  

Audi RS4 B9 - interiør
© Bil Magasinet

Audi RS4: Fra V8 til V6

I forhold til forgængeren er der blevet kappet to cylindre af motoren, som nu er en V6’er hentet fra den seneste generation af Porsche Cayenne. Maskinen er monteret med to turbo, hvilket skaber en effekt på 450 hk. Kendere vil vide, at det er samme antal hk, som den gamle model havde, men der er stor forskel.

Momentet er hævet fra 430 Nm ved 4.000 o/min i den gamle til 600 Nm fra 1.700 o/min i den nye. Det giver et markant større træk, som er til stede længere nede i omdrejningsfeltet. Den positive effekt er, at du får en bil, som er nemmere at bruge til hverdagskørsel, fordi du ikke behøver at køre den op i omdrejninger, før den leverer varen.

RS4 i "Comfort-mode"

Efter at have leget lidt videre med bilens indbyggede launch control, forlader jeg hovedstaden og sætter kursen mod vest. På instrumentbordet kan du justere bilens elektronik i fire forskellige indstillinger. Til et afslappende stræk på motorvejen vælger jeg “Comfort”. Støddæmperne bløder op, og automatgearkassen stryger op i ottende trin, så snart den kan komme til det.

Vi pludrer afsted med 2.000 o/min med fuld oppakning og bilen fyldt. Officielt er den opgivet til at gå 11,4 km/l, hvilket snildt kan opnås i virkeligheden. Problemet er bare, at så snart, der er en sportsvogn, som overhaler dig, får du lyst til at trykke til den. Der findes ikke noget bedre end at tage en luns af en Porsche-ejers ego, mens du sidder bag rattet af din stationcar.

Audi RS4 B9 motor 2,9-liters V6
© Bil Magasinet

Farvel til familien

Vel ankommet i det jyske bliver bilen tømt for mennesker og habengut, men jeg er ikke færdig med at køre. Uden forstyrrelser og unødig vægt i bilen finder RS4’eren ud til en stribe bugtede landeveje. Jeg sætter bilens elektronisk i “Dynamic”, hvor det hele strammes op, mens der frigøres mere lyd fra de to store udstødningsrør bagest.

Audi RS4 kører med 275 mm brede dæk hele vejen rundt, og blandet med firehjulstrækket giver det svinghastigheder, hvor du er lige ved at vende det hvide ud af øjnene. Én ting er, hvor nem den her bil er at køre hårdt. 

Nærmest en slagtilbud

En anden ting er, hvor hurtigt det egentlig går. Du skal stille op med en Ferrari, før du kan finde noget, som vil være i stand til at trække fra en RS4. Motorlyden fra den gamle RS4-generations V8’er var måske mere maskulin, men V6’eren i den nye spiller også på nogle fine tangenter.

Prisen på 1,35 mio. kr. virker ikke engang urimelig. Hvis du skal have en Porsche 911, der er ligeså hurtig til 100 km/t, koster den 2,2 mio. kr.  

Audi RS4 B9 fælge
© Bil Magasinet

Audi RS4 Avant 2,9 TFSI quattro Tiptronic - specifikationer

Pris 1.350.647 kr.  

Motor V6, 2.894 cm3, 24V, biturbo

Ydelse 450 hk ved 5.700 o/min, 600 Nm ved 1.900 o/min

Topfart 250 km/t  -100 km/t 4,1 sek.

EU-miks 11,4 km/l

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.