Audi RS3 red Kyalami green rød grøn bil dansk

Audi's nye RS3 beholder de fem cylindre - og får drift-mode

Alt imens hele verden skruer ned for forbruget, præsenteres Audi RS3 nu med femcylindret benziner i fuld størrelse og en helt ny drift-mode.

19. juli 2021 af Frederik Hauschildt

RS3 er stadigvæk femcylindret

Lige siden Audi RS3 blev lanceret i 2014, har den været udstyret med en bomstærk femcylindret motor, der lå på tværs mellem forhjulene. Dengang trumfede den med 340 hk, og Audi kunne derfor brøste sig af at have verdens stærkeste hot-hatch.

Siden er kraften udvidet til 400 hk, og Audi bekræfter med den seneste generation af RS3, at det ikke skal til at stoppe forløbigt. Den får nemlig også en femcylindret, også med 400 hk, men til forskel for forrige generationer får den nye RS3 et moment på 500 Nm. Det er 20 Nm højere end forrige generation. Men bare fordi hjertet er gammelt, betyder det ikke, at der ikke er noget nyt. RS3 har fået bredere sporvidde, og så har den fået et helt nyt differentiale.

Audi RS3 red Kyalami green rød grøn bil dansk
© Audi

Drift-mode med ny 'RS Torque Splitter'

Hvis du er typen, der vil køre så sidelæns som muligt, så har det nok typisk ikke været Audi RS3, du drømte om. Et Haldex-system betød, at bilens firehjulstræk ikke ligefrem prioriterede overstyring, og at det desuden ikke kunne aktivt styre, hvilken af de to baghjul, kræfterne havnede ved.

Det skal et nyt, såkaldt RS Torque Splitter differentiale gøre om på. Systemet består af en kobling ved hver bagaksel og betyder, at RS3 kan prioritere, hvilket af baghjulene der skal modtage mest motorkræft. Til det har Audi også udviklet to nye kørestilsindstillinger ved navn 'RS Torque Rear' og 'RS Performance'. Den førstenævnte prioriterer overstyringer, og kan ses som et modstykke til Ford Focus RS' Drift Mode. Det andet prioriterer omgangstider ved at bruge Torque Splitter til at minimere både over- og understyring.

Audi RS3 red Kyalami green rød grøn bil dansk

For første gang monterer Audi semislick-dæk som ekstraudstyr - typen er Pirelli P Zero Trofeo R.

© Audi

Stadigvæk hurtig

Bare fordi, at Audi også har tilføjet en Drift Mode, betyder et ikke, at de ikke længere er fokuseret på at være hurtigst. Du kan stadigvæk udstyre din RS3 med keramiske bremser, undervognen er stadigvæk videreudviklet og adaptiv, og bilen er stadigvæk hurtig: 0-100 km/t tager 3,8 sekunder, og det er en forbedring på 0,3 sekunder over forrige generation.

Optimeringen fortsætter i computerstyringen. Her har Audi sikret, at de forskellige moduler, såsom RS Torque Splitter og de adaptive dæmpere, arbejder hurtigt og effektivt sammen. Det mener Audi, at man virkelig kan mærke.

Audi RS3 red Kyalami green rød grøn bil dansk

Den grønne farve kalder Audi for Kyalami Green, og den er sammen med Kemora Gray om at være unikke for Audi RS3.

© Audi

Endnu mere kant i designet

Præcis som den A3, som RS3 er bygget efter, er designet sportsligt og kantet. Ting som den store Singleframe-grill og det lille 'hak' i lygterne går igen, men der er også ting, som gør at RS3 udskiller sig fra mængden.

En sort 'maske', der går mellem grillen og lygterne genkendes fra eksempelvis Audi e-tron GT. Et udtryksfyldt LED-segment i lygterne fungerer som pixel-skærm, og hilser på dig med skriften 'RS3', når bilen låses op eller i.

I kabinen understreger rattet det sportslige. Her får du en midterstribe (som i racerbiler!), en RS-knap og et RS-badge. I heads-up-displayet får du også et lys, der tænder når du skal skifte gear (præcis som i racerbiler!!!)

Audi RS3 red Kyalami green rød grøn bil dansk
© Audi

Kommer til efteråret

Præcis hvornår du kan få en RS3 til at stå i din indkørsel er endnu ikke sikkert. Audi siger dog, at bestillingsbøgerne i Europa åbner i løbet af august, og at priserne starter ved omkring 450.000 kr. før dansk afgift. S3'eren koster 641.990 kr., og Audi tager 10.000 kr. mere, hvis du hellere vil have sedan-varianten.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...