Audi RS Q8

22" fælge og 9.800 kr. i ejerafgift! Læs vores FULDE TEST af den nye Audi RS Q8

Den mest POLITISK UKORREKTE Audi i øjeblikket er uden tvivl RS Q8, som er en stor basse af en SUV udstyret med en V8-biturbobenziner med 600 hk og 800 Nm. Læs vores test af bilen hér!

25. maj 2020 af Mikael Stjerne & Mathias Brandt

Denne komplette artikel er taget fra det seneste nummer af Bil Magasinet (BM2005), som er i butikkerne nu. Gå ikke glip af Danmarks bedste bilartikler! Aktivér dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér! Og nu til sagen...

Første test af Audi RS Q8

Sted: Tenerife, Spanien

Da jeg var ung, hvilket var for pænt lang tid siden, bestilte vi burgere hos Burger King og bad altid om “ekstra alt”. Restauranten gjorde det muligt for os ”gourmetkunder” at tilpasse burgeren og dosere tilbehøret alt efter vores egen unikke smag. Vi var unge, dumme og tog derfor ekstra af det hele.

Og lige præcis frasen “Ekstra alt!” er det eneste, jeg kan tænke på, når jeg sidder her bag rattet af den nye Audi RS Q8. Dette er SUV, der har mere af alting. Her er mere luksus, flere detaljer, mere følelse men frem for alt også mere magt. Biturbo-V8’eren leverer nemlig 600 hk og 800 Nm.

RS Q8 har superkræfter!

RS Q8 har kræfter, som får det meste andet til at blegne. Nul til 100 km/t er overstået på kun 3,8 sek., mens tophastigheden i basisversionen er begrænset til 250 km/t. Som en mulighed kan kunder få låst begrænsningen op, hvis de er meget glade for fart. Afhængig af, hvad du har brug for, og om du har en ung teenagesøn boende i privaten, kan du vælge mellem 280 km/t eller 305 km/t. Det gør Audi RS Q8 i stand til at konkurrere mod både Por­sche Cayenne Turbo og BMW X6 M.

Audi Sport GmbH, som er mærkets datterselskab, der producerer de hårdkogte RS-modeller, lægger en masse udviklingsarbejde på Nürburgring. Under testarbejdet var det ikke overraskende for Audi’s ingeniører, at RS Q8 var meget hurtig. Det blev derfor besluttet at lave et rekordforsøg rundt på ”Ringen”. Racerkøreren Frank Stippler blev kontaktet, og med ham bag rattet satte RS Q8 ny rekord for SUV’er rundt på Nordsløjfen. Tiden lød på kun 7:42,25 minutter, hvilket betød et nyreslag til Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

RS Q8 fungerer perfekt til ALT!

Det fantastiske ved Audi’en er, at nøjagtigt den samme bil også fungerer godt som en rummelig hverdagsbil, eller når du transporterer familien på en skiferie. V8-motoren har nogle dybe bastoner, som ikke lader sig helt udslette, ligegyldigt hvilket elektronisk mode du har sat den i. Lyden kan indstilles, men den bliver kun højere og højere. I Sport lyder den af meget mere, mens chassiset strammes op.

Stabiliteten rundt i sving er nærmest uvirkelig. Jeg testkører bilen på Tenerife på vejene ved foden af vulkanen Teide. De lige stræk af asfalt er sjældent så lange, og jeg møder endda et par hårnålesving på min vej. Men det føles som om, en usynlig magnet holder fast i bilen og beroliger den.

Firehjulsstyring er standard. Baghjulene drejer med eller imod forhjulene afhængig af hastigheden, og det er med til at gøre bilen mere agil samtidig med, at det også har en stabiliserende effekt ved de højere hastigheder.

RS Q8 er udstyret med 22" fælge

På det store display kan du finjustere affjedring, speederrespons, styretøj og meget mere. For at kunne foretage hurtige ændringer har jeg også en RS-knap på rattet, der fungerer som en hurtig kommando mellem tre forskellige forprogrammerede indstillinger.

Hjulene er 22”, selv om du kan opgradere til 23”, hvis du har lyst. Det er det største nogensinde på en Audi. Bag fælgene skimter jeg røde bremsecalipre, som afslører, at testbilen har keramiske bremser, som også er ekstraudstyr.

Luftundervognen gør det muligt at hæve og sænke bilen med op til ni centimeter. Hvis jeg kører i programmet Dynamic, sænkes bilen automatisk fire cm, når jeg krydser 160 km/t.

GISP! 9.800 kr. i ejerafgift på RS Q8

V8 og to turboer er muligvis ikke den mest blærede ting at køre rundt med i disse klimatider, og at ankomme til klimatopmøde i en RS Q8 ville nok også skabe en pænt dårlig stemning (og et surt blik fra Greta Thunberg). Til Audi’s forsvar skal det dog siges, at de virkelig har arbejdet på at begrænse dens tørst efter fossile brændstøffer. Derfor er RS Q8 også udstyret med mild-hybrid teknik, og den har også cylinderfrakobling.

Brændstofforbruget er dog ikke helt ”grønt” på trods af disse tiltag. Ved blandet kørsel kører RS Q8 8,3 km/l og udleder 277 gram CO2. Det gør, at du skal betale 9.800 kr. i ejerafgift. Det koster at være i toppen af fødekæden.

Læs mere om, hvad du også får af artikler i det nyeste nummer af Bil Magasinet hér! Husk også at aktivere dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

Audi RS Q8 aut. Specs

  • Pris 2.419.990 kr.  
  • Motor V8, 3.996 cm3, 32V, biturbo
  • Ydelse 600 hk v. 6.000 o/min, 800 Nm ved 2.200 o/min  
  • Topfart 250/280/305 km/t
  • 0-100 km/t 3,8 sek.  
  • EU-miks (NEDC2) 8,3 km/l  
  • Årlig afgift 9.800 kr.
  • Mål (L/B/H) 501/200/169 cm  
  • Vægt/last/påhæng 2.390/625/3.500 kg
  • Bagagerum 605-1.755 liter  
  • Dæk 295/40R22

OBS! Artiklen herunder er nyhedsartiklen om Audi RS Q8 fra 20/11-2019

Audi RS Q8

RS6 på stylter

Er du på jagt efter en potent Audi, men synes, at du sidder for lavt i en Audi RS6 Avant, så er løsningen klar - Audi RS Q8!

Den er udstyret med samme 4-liters V8-motor som i RS6 - og Lamborghini Urus for den sags skyld.

Men for at magtforholdet mellem Audi og Lamborghini er intakt, kommer RS Q8 “kun” til at yde 600 hk, mens Urus yder 650 hk og dermed fortsat er indehaver af titlen som verdens hurtigste SUV. 

Vil du hellere have en dieselmotor, så køb en Audi SQ8 - læs mere her 

Audi RS Q8 kan også betegnes som en super-SUV. 0-100 km/t er overstået på 3,8 sekunder og topfarten er vanen tro begrænset til 250 km/t.

Audi RS Q8

RS Q8 kan sende op til 85 pct. af kræfterne til baghjulene

De mange kræfter bliver sendt til asfalten via quattro-firehjulstræk, der trækker med en fordeling på 40/60 til for- og baghjul. Hvis der er brug for det, kan op til 70 pct sendes til forhjulene, mens hele 85 pct. kan sendes til baghjulene. 

Derudover fås et sportsdifferentiale på bagakslen, som sender kræfterne derhen hvor der er brug for det.

Læs alt om den nye Audi RS6 Avant her

Som standard bliver RS Q8 leveret med en adaptiv luftundervogn, der ifølge Audi både skulle kunne bringe bilen kompetent rundt på racerbane og klare det udemærket i terræn - man kan i hvert fald øge frihøjden med 9 cm. 

Til at toppe det hele, kan man også udstyre RS Q8 med aktive krængningsstabilisatorer, der minimerer krængning i sving.

Audi RS Q8

Største standardhjul - nogensinde

RS Q8 leveres standard med 22” hjul - hvilket er den største hjulstørrelse, der nogensinde er levereret som standard på en Audi. Er de ikke store nok, kan man som ekstraudstyr gå op i 23". 

For at sikre optimal bremseevne leveres RS Q8 med et sæt 420 mm stålbremser. Er det ikke nok, kan man som ekstraudstyr få 440 mm keramiske bremser, som vi kender fra Lamborghini Urus.

Kabinen har selvfølgelig også fået en tur, hvilket betyder, at der er en udpræget brug at kulfiber og alcantara for at understøtte den sportslige fornemmelse.

RS Q8 er som mange andre Audi’er udstyret med et mildhybridsystem (MHEV) baseret på et 48-volt primært ledningsnet, der med sin remstartergenerator kan genvinde op til 12 kW strøm til lithium-ion-batteriet. Som et resultat kan den rulle i op til 40 sekunder med motoren slukket ved hastigheder mellem 55 og 160 km/t. Under delvis belastning og ved lave hastigheder har Audi RS Q8 desuden automatisk cylinderfrakobling.

Dansk pris på Audi RS Q8

Der er endnu ikke danske priser på Audi RS Q8, men de tyske er offentliggjort. Her lyder startprisen på 127.000 euro (948.000 kr.). 

Et kvalificeret prisgæt vil være omkring 2.400.000 kr. - hvis det holder stik, så bliver den væsentlig billigere end en f.eks. Porsche Cayenne Coupé Turbo, der “kun” yder 550 hk og koster 2.790.000 kr. Skulle du være i tvivl, så benytter Audi RS Q8 og Porsche Cayenne Turbo samme motor.  

Audi RS Q8

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...