Audi RS Q3 grå

Hurra for 5 CYLINDRE! Vi tester den nye Audi RS Q3 med 400 hk på en frossen sø i -22 grader

Jo, Audi er også med på økobølgen – bare ikke når det gælder mærkets nye RS Q3, som holder fast i den 5-cylindrede turbomotor med 400 hk og 480 Nm, som omdanner SUV'en til et fantastisk køretøj.

13. maj 2020 af Oskar Krüger & Søren Juul

Audi RS Q3, men hvad er nyt?

RS Q3 er kommet i en ny generation, som er baseret på den seneste Q3. Heldigvis holder Audi dog stadig fast i en af hjørnestenene med modellen, og det er motoren, som den også deler med den gamle RS3. Vi tester bilen på en frossen sø i byen Arvidsjaur i det nordlige Sverige. Her er -22 grader, hvilket har gjort, at søerne er frosset til. Fedt, når du gerne vil køre sidelæns...

Audi RS Q3

Hvorfor er det lige motoren i RS Q3, som I er vilde med? 

I år kan Audi's quattro-modeller fejre 40 års jubilæum, og en af grundestenene i den oprindelige ur-quattro var en 5-cylindret turbomotor med 220 hk og 20 ventiler – i hvert fald i én af varianterne. Den opskrift lever videre i den nyeste RS Q3, hvor maskineriet er på 2,5 liter. Effekten ligger på 400 hk og 480 Nm.

Audi RS Q3 grå

Hvor hurtig er Audi RS Q3 så?

RS Q3 har 400 hk og et quattro-firehjulstræk, som hjælper den med at ramme 100 km/t på 4,5 sekunder. Topfarten er begrænset til 250 km/t, men du kan tilkøbe en pakke til 32.570 kr., som hæver topfarten til 280 km/t.

Audi RS Q3 fælge

Skal jeg købe en Audi RS Q3?

Måske, i virkeligheden bør du starte med at købe et abonnement på Bil Magasinet ved at klikke hér, hvor du i næste nummer kan læse en mere fyldestgørende test af Audi RS Q3. 

Audi RS Q3 interiør

Og hvad koster en Audi RS Q3 så?

Prisen for Audi RS Q3 er 989.987 kr. på danske plader. Herfra er der dog en ekstraudstyrliste, som er længere end de fleste franske kokkeopskrifter. Du kan vælge alt lige fra keramiske bremser (101.000 kr. ekstra, GISP!) til sportssæder eller røde bremsecalipre. Dyk selv ned i listen over ekstraudstyr på Audi's hjemmeside lige hér! Bilen er på gaden i Danmark nu.

Audi RS Q3 sæder

Audi RS Q3 specs

  • Pris 989.987 kr.  
  • Motor R5, 2.480 cm3, 20V, turbo  
  • Ydelse 400 hk ved 5.850 o/min, 480 Nm ved 1.950 o/min  
  • Topfart 250 km/t
  • 0-100 km/t 4,5 sek.  
  • EU-miks (WLTP) 10,2 km/l  
  • Årlig afgift 4.860 kr.
  • Mål (L/B/H) 451/185/160 cm  
  • Vægt/last/påhæng 1.790/460/1.900 kg
  • Bagagerum 530-1.525 liter  
  • Dæk 255/40R20

Artiklen herunder er nyhedsartiklen om Audi RS Q3, der stammer fra 27/9-2019

I går kunne vi vise de første billeder af den kompakte coupé/SUV Audi RS Q3 Sportback. Nu har vi modtaget et galleri af dens mere praktiske, men ligeså slagkraftige, SUV-søster: den nye Audi RS Q3.

Fra 367 til 400 hk

Hvor forrige generation RS Q3 stormede fremad med 340 hk, og siden 367 hk i den vildere Performance-udgave, stiller den nye RS Q3 med hele 400 hk og 480 Nm. Kræfterne leveres stadig af en 5-cylindret 2,5 liters TFSI benzinmotor, men der er tale om den nye, lettere og stærkere version, der blev introduceret i bl.a. Audi TT RS i 2016.

Quattro firehjulstræk sørger for fodfæste, mens en 7-trins s tronic dobbeltkoblinggearkasse håndterer gearskift.

Det gør RS Q3 i stand til at ramme 100 km/t på 4,5 sek. mens topfarten er 250 km/t - eller 280 km/t, hvis du sætter et kryds på ekstraudstyrslisten. 

Dobbelt op på udstødningsrør

Sportsafdelingen Audi Sport GmbH har givet Q3'eren eksakt samme steroidekur som Q3 Sportback. Det vil sige et mere muskelsvulmende design via én cm bredere skærme i hver side og mere aggressivt udseende kofangere.
  
Den forreste er udstyret med glubske luftindtag og en blanksort, bikube-formet kølergrill. Bagtil er der installeret et diffuser-panel, hvorfra to ovale udstødningsrør spiller en dyb bas fra motoren. Den forrige generation RS Q3 nøjedes med et enkelt udstødningsrør i venstre side.

Alcantara på rattet og digitale instrumenter

RS-varianten adskiller sig fra den almindelige Q3 med bl.a. et fladbundet RS-rat, digitale instrumenter og sportssæder i læder/alcantara.
Sammenlignes RS Q3 med søstermodellen RS Q3 Sportback, byder førstenævnte på lidt mere loftshøjde på bagsædet takket være den mere lige taglinje - og et bagsæde, der kan justeres to cm længere frem og tilbage. Dertil 125 liter større bagagerum, hvis bagsæderne nedfældes. 

© Marcus Werner

Den væsentligste forskel på RS Q3 (på billedet) og søstermodellen RS Q3 Sportback: Der er lidt mere loftshøjde på bagsædet i Q3 og det kan justeres et par cm længere frem og tilbage. Mekanisk er de to biler ens, ligesom præstationerne er identiske. 

Dansk premiere i 2020

RS Q3 og RS Q3 Sportback introduceres i Danmark i starten af næste år. Priserne og udbuddet af udstyr er endnu ikke fastlagt.
© Marcus Werner

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...